برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

معجزه پلاسمادرمانی از ایران طلوع ‌کرده است

به گزارش اتاق بازرگانی تهران، «ناصر ریاحی» با اشاره به این تعبیر که «معجزه پلاسمادرمانی بیماران کرونا از ایران طلوع کرده است» از اتمام آزمایش این روش روی ۲۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا خبر داد و از بهبودی دهها بیمار سخن گفت.

وی با اعلام این خبر افزود: با پایان یافتن تحقیقات، احتمالاً این روش از هفته‌های آینده برای درمان بیماران مبتلا به کویید ۱۹ در سطحی گسترده‌تر آغاز ‌می‌شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران درباره آغاز این پروژه توضیح داد: پیش از آغاز این پروژه، مجوزهایی از کمیته اخلاق وزارت بهداشت، سازمان انتقال خون و شورای عالی انتقال خون دریافت کردیم که همه این مجوزها، بابت پروژه تحقیقاتی بود . البته از روز اول تقریباً مشخص بود که تزریق پلاسمای افراد بهبودیافته، به بیماران روش مفیدی است و این روش، پیش از این نیز در مورد بیماری‌هایی مثل سارس و ابولا به عنوان تنها راه‌حل سریع درمان مورد استفاده قرار گرفته بود. ذهنیت ما این بود که تزریق پلاسما زیانی را متوجه بیمار نمی‌کند و این روش همواره برای افزایش حجم خون مورد استفاده قرار ‌گرفته است.

ریاحی با اشاره به سابقه طولانی پلاسمادرمانی برای بیماری‌های مختلف گفت: پروژه تحقیقاتی برای پاسخ به چندین سوال مهم طراحی شد برای مثال اینکه تاثیر این نوع درمان در بیماران بدحال یا کسانی که بیماریشان به تازگی آغاز شده چگونه است و کدام گروه سود بیشتری می‌برند یا اینکه تاثیر آن بر کنترل تب، تنگی نفس و دیگر تظاهرات کلینیکی بیماران چیست.

عضو هیات رییسه اتاق تهران با بیان اینکه سه تن از اساتید بین‌المللی رشته خون اجرای این پروژه را برعهده گرفته‌اند، ادامه داد: این اساتید به سرعت گروهی را متشکل از ده‌ها محقق، پزشک عمومی، کلینیکی و درمان‌گر، تعداد زیادی پرستار، متخصص علوم آزمایشگاهی و شرکت‌های فعال در حوزه پلاسما را گردهم آوردند.

وی ادامه داد: در مراحل بعد، تماس‌هایی با سازمان‌های بین‌المللی برقرار شد و در نهایت پروتکل‌هایی برای دریافت پلاسما و نحوه درمان کلینیکی نوشته شد. بر این اساس مقرر شد ۲۰۰ بیمار با پلاسمای افراد بهبودیافته تحت درمان قرار بگیرند و پس از حصول نتایج به صورت مقاله در ژورنال‌های بین‌المللی منتشر شود تا سایر کشورهای که درگیر این بیماری هستند نیز بتوانند از آن بهره ببرند.

ریاحی با اعلام اینکه آزمایش این روش روی ۲۰۰ بیمار به پایان رسیده است، افزود: البته نتایج دقیق تحقیقات در روزهای آینده، توسط محققان منتشر خواهد شد و خبر خوب دیگر اینکه بر اساس تحلیل‌های اولیه ده‌ها بیمار تحت درمان با این روش بهبود پیدا کرده‌اند. بهبودی تعدادی از این بیماران که بدحال بودند، شبیه یک معجزه تمام‌عیار است و سایرین نیز که بیماریشان چندان وخیم نبوده نیز بهبود یافته‌اند.

وی با بیان اینکه با عبور از مرحله تحقیقاتی از این پس وارد فاز درمان خواهیم شد، تصریح کرد: در واقع، در مرحله تحقیقاتی اثبات می‌شود که این روش اثر مثبت دارد و آثار جانبی آن در حد قابل قبول است. نکته حائز اهمیت آن است که تیتر پادتن یا آنتی‌بادی در بیمار بهبود یافته تا مدت‌ها بالا ‌می‌ماند و این سطح آنتی‌بادی در پلاسما خاصیت درمانی دارد. ضمن آنکه بیش از یک بار در هفته و بیش از ۵۰۰ الی ۶۰۰ سی‌سی نباید از بیمار بهبودیافته پلاسما دریافت کرد و البته برای درمان نیز ممکن است بیش از یکبار تزریق نیاز باشد. بنابراین این‌گونه نیست که این روش درمانی بتواند همه بیماران را پوشش دهد. اما به طور حتم اعلام خواهد شد که چه بیمارانی در اولویت قرار خواهند گرفت.

  کرونا در کیش؛ آغاز محدودیت‌ها از شنبه

به گفته ریاحی، این پروژه با مشارکت تعداد زیادی نیروی انسانی و با سرمایه‌گذاری سنگین انجام گرفت و شرکت‌های بسیاری از بخش خصوصی امکاناتی خوبی را در اختیار این پروژه قرار دادند.

انتقال تجربه به اروپا و سایر کشورهای درگیر کرونا

وی همچنین از تلاش تیم کلینیکی این روش درمانی برای انتقال تجربیات خود به اروپا و کشورهای دوست خبر داد و گفت: پس از آنکه اطمینان حاصل کردیم روش ما صحیح است، با کشورهای صاحب دانش این حوزه نظیر آلمان، ایتالیا و فرانسه در اروپا برای ارائه اطلاعات و انتقال تجربیات، تماس‌هایی برقرار شده و آنها هم در حال آماده شدن برای کار روی این روش هستند.

نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران ادامه داد: از طرفی برخی کشورهای اروپایی نیز فاقد زیرساخت جمع‌آوری پلاسما هستند. از این رو از طریق وزارت امور خارجه و سفرا به آنها اطلاع داده شده که ‌می‌توانیم پروتکل‌ها و تجربیات خود را در اختیار آنها بگذاریم و افزون بر این، امکان آن وجود دارد که زیرساخت‌های مورد نیاز را از طریق فراخوان نیروهای داوطلب در این کشورها ایجاد کرده و تحویل پزشکان آنها دهیم.

به گفته وی، بخش خصوصی ایران حتی برای اعزام نیرو هزینه‌ای از این کشورها دریافت نکرده و این هدیه‌ای از طرف کشور ما به کشورهای دوست خواهد بود.

ریاحی همچنین بیان کرد: در هفته‌های گذشته برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی مجوز تحقیق در مورد پلاسمادرمانی را دریافت کردند که این مساله موجب پراکنده شدن نیروها در کشور خواهد شد. از این رو، از آنها درخواست خواهیم کرد که به ما بپیوندند و به جای صرف وقت و هزینه روی تحقیقات، وارد فرایند اجرا و درمان شوند.

ایران، نخستین کشور در پلاسمادرمانی بیماران کرونا

وی با انتقاد از اینکه اجرای این روش درمانی در ایران چندان از سوی افکار عمومی مورد توجه قرار نگرفته و گویی تحت‌الشعاع برخی داروهای مورد اشاره از سوی پزشکان قرار گرفته، گفت: به محض آنکه آمریکا تحقیق در مورد این روش درمانی را آغاز کرده، برخی رسانه‌ها که اغلب رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور هستند، این مساله را مطرح ‌می‌کنند که معجزه از غرب طلوع ‌می‌کند؟ اما باید گفت معجزه از شرق و از ایران طلوع کرده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: در حالی که پروتکل پلاسمادرمانی در ایران از پنجم اسفند آماده شده بود، حدود دو هفته پیش FDA آمریکا پروتکل‌های این روش درمانی را منتشر کرد که با پروتکل تنظیم شده از سوی متخصصان ما اختلافات جزیی و قابل اغماضی داشت. آمریکا به تازگی نسبت به دریافت نخستین پلاسما اقدام کرد، در حالی که در ایران فرآیند تزریق پلاسما به ۲۰۰ بیمار نیز به پایان رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران به طور قطع نخستین کشور و پیشتاز در اجرای این روش درمانی برای بیماران کروناست، افزود: پیش از ایران، فقط کشور چین در این حوزه فعال بود که آن هم اقدامات ناقص و بدون تحقیقات منسجم و ارائه گزارش به انجام رسانده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)