برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تاخیر در کوچ چه مشکلاتی برای جامعه عشایری ایجاد می‌کند؟

«علی اکبری» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: به دلیل فضای باز و جمعیت کم در جامعه عشایری و دور بودن این خانوارها از یکدیگر، احتمال نفوذ و شیوع ویروس کرونا در این جامعه کمتر از جامعه شهری و روستایی است اما با توجه به شرایط فعلی کشور باید از این جمعیت حساس به خوبی محافظت شود.

وی با بیان اینکه کوچ اصلی عشایر از قشلاق به ییلاق تابع عوامل محیطی است و هر ساله از اواخر فروردین ماه انجام می‌شود، اظهار داشت: بنابراین، امکان این وجود ندارد که تصمیم‌گیران هر موقع تصمیم بگیرند زمان کوچ عشایر را به تعویق بیندازند.

رییس فراکسیون عشایر مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه البته اکنون کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا در شرایط اضطراری قرار دارد، تصریح کرد: با گرم شدن هوا و خشک شدن علوفه، امکان تغذیه دام با علوفه خشک وجود ندارد و این اقدام به دام عشایر آسیب وارد می‌کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تصمیم بر این است که عشایر و دامشان مدتی در مناطق قشلاقی بماند و جابجایی نداشته باشند، به طور حتم  باید تمهیداتی پیش‌بینی شود.

وی پیشنهاد داد: در صورت تاخیر در کوچ عشایر باید با هماهنگی تعاونی‌های عشایری علاوه بر ارایه بسته‌های بهداشتی رایگان به خانوارها، یارانه‌ای بابت کرایه جابجایی عشایر از مناطق قشلاق به ییلاق و همچنین ایجاد تضمینی برای عدم تصاحب در مناطق ییلاقی صورت گیرد.

اکبری اضافه کرد: احتمالا در زمان و مسیر جابجایی عشایر ممنوعیت‌هایی ایجاد شود که بهتر است این جابجایی با وسایط نقلیه صورت بگیرد که برای این امر نیز پرداخت کرایه حمل لازم است.

  حضور نیروی انتظامی لازمه اجراشدن حساب اقماری گردشگری

وی ادامه داد: همچنین در مناطق ییلاقی نیز باید تضمینی باشد که در غیاب عشایر مراتعشان تصاحب نشود و عده دیگری با مالکیت موقتی دام خود را وارد این مراتع نکنند. 

رییس فراکسیون عشایر مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عشایر برای کوچ در اسفندماه در همان مناطق قشلاقی به دامنه‌ها می آیند بعد به تدریج به سمت مناطق ییلاقی حرکت می‌کنند.

وی اضافه کرد: البته امسال به دلیل بارندگی‌های مطلوب تاکنون مشکلی برای عشایر در مناطق قشلاقی رخ نداده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)