برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نخستین هایپر صنایع دستی کشور در اصفهان افتتاح شد

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این آیین در جمع خبرنگاران گفت: در تولید حوزه صنایع دستی مشکلی نداریم و خوشبختانه هنرمندان و صنعتگر کارهای خوب تولید می‌کنند.

علی اصغر مونسان گفت: تاکنون وضع فروش و صادرات خوب بوده است و در داخل مارکت ها بزرگ تر و در بازارهای خارجی فروش داریم.

وی ادامه داد: تجاری سازی و کمک به فروش محصولات موضوع حایز اهمیتی است که خوشبختانه پیگیر هستیم تا مراکز فروش را افزایش دهیم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری اظهارداشت: هایپرمارکت صنایع دستی و یا بازارچه‌های دایمی در دست احداث هستند که بخشی توسط وزارتخانه توسط پروژه‌های دولتی ‌انجام می‌دهند.

 وی اضافه کرد: با توجه به محدودیت‌های موجود، بخش خصوصی سرمایه‌گذاری مناسبی در راستای حوزه صنایع دستی انجام داده است.

مونسان یادآور شد: ایجاد هایپرها کمک به فروش هرچه بیشتر و عرضه صنایع دستی می‌کند.

مصطفی حصاری مدیرعامل شهر هنر(اولین هایپر صنایع دستی کشور) در گفت و گو با ایرنا افزود: این هایپر که به صورت پایه در اصفهان، در یک مرحله و ۷۰ مترمربع زیر بنا با حدود ۱۱ مغازه تجهیز و افتتاح شد.

وی با بیان اینکه اجناس و صنایع دستی با اصالت، با کیفیت، شناسنامه‌دار و با قیمت مناسب و تولید داخل در این هایپر وجود دارد، بیان کرد: قرار است این فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تمام نقاط کشور و سه شعبه در خارج از کشور ایجاد شود و این دیدگاه برای علاقمندان ایجاد شود که در هر شهر صنایع دستی را از هایپرهای شهر هنر تهیه کنند.

مدیرعامل شهر هنر اصفهان اظهارداشت: تمامی حوزه‌های صنایع دستی از جمله چوب، قلم زنی، فیزوزه کوبی، سفال مدرن و سنتی، چرم، میناکاری و لباس‌های دست دوز در اولین هایپر صنایع دستی کشور هنرهای خود را در معرض دید علاقمندان قرار داده‌اند.

  پنج عضو هیات علمی دانشگاه دامغان نویسنده شاخص جهان شدند

وی با اشاره به طرح توسعه اولین هایپر صنایع دستی کشور خاطرنشان کرد: برای توسعه این هایپر برنامه‌هایی در دست اقدام بوده و قرار است تمامی این پاساژ سه طبقه در فازهای بعدی به طبقات هایپر اضافه شوند.

از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است که تاکنون ۴۰۰ هزار نفر شاغل در این بخش ساماندهی شدند با احتساب خانواده‌های این افراد معیشت حدود چهار میلیون نفر به صنایع دستی گره خورده است.

استان اصفهان به لحاظ حجم، ۶۰ در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته‌ها زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم کاری، میناکاری، منبت، قلم زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارد.

ایران با داشتن ۱۰ شهر و ۲ روستای فعال در تولید صنایع دستی، رتبه نخست دنیا را دارد.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی (یک هزار و ۸۵۰ اثر ملی و هفت اثر ثبت جهانی) و افزون بر ۶۰۰ خانه تاریخی در کانون توجه علاقه مندان حوزه گردشگری، باستان شناسی، معماری و هنر است.

برنامه ریزی جهت افزایش ورود گردشگر خارجی به کشور از اولویت‌های برنامه ششم توسعه است که این موضوع در استان اصفهان با توسعه زیرساخت‌ها در حال پیگیری است.

استان اصفهان دارای ۹۰ هتل و ۶۵ مهمانپذیر با ظرفیت حدود ۲۰ هزار تخت است که از این تعداد ۵۷ هتل و ۳۰ مهمانپذیر در کلانشهر اصفهان قرار دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)