برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

معاون رییس جمهوری: ۴۰ خط تولید ماسک راه اندازی می‌شود

سورنا ستاری روز شنبه در حاشیه راه اندازی نخستین خط تولید کیت سرولوژی کرونا در شهرک صنعتی بهارستان در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: اتفاق های خوبی در تمام زمینه ها صورت گرفته که بدون حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیدن به آن ممکن نبود.

وی اضافه کرد: این روزها نیز کادر درمان در خط حمله قرار دارند و ما به عنوان پشتیبان هستیم و  کمک می کنیم تا شرکت ها پا گرفته و بتوانند نیازهای کادر درمان و سیستم پزشکی کشور را تامین کنند.

ستاری گفت: خوشحالیم که این اکوسیستم فعال را در شرکت های دانش بنیان داریم که محصولاتی با مقیاس های انبوه و استانداردهای بین المللی می توانند تولید وعرضه کنند.

وی با بیان اینکه کارهای بزرگی در حوزه مقابله با کرونا صورت گرفته اظهار داشت: در حوزه هایی از جمله مواد ضدعفونی نیز کارهای خوبی صورت گرفته و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بخش به خوبی عمل کرده است. 

وی افزود: در بخش تجهیزات پزشکی روزی ۴۰ ونتیلاتور پیشرفته در داخل کشور ساخته می شود، این در حالی است که بسیاری از کشورها مشکل ونتیلاتور دارند و ۲ شرکت سازنده این دستگاه ها  تا قبل از بحران کرونا، تجهیزات شان را به اروپا نیز صادر می کردند.

ستاری گفت: در بخش هایی از جمله سی تی اسکن، طی یک تا یک ماه و نیم گذشته تعداد قابل توجهی از این دستگاه ها به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحویل داده شده و تجهیزات مربوط به اتاق آی.سی .یو و احیا نیز در داخل کشور ساخته می شود.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد داروها در داخل کشور تولید می شود افزود: برای تولید محدودیتی نداشته ایم و بحثی نیز برای واردات به صورت انبوه نبوده چرا که شرکت های داخل هر داروی جدیدی که کمیته علمی تصویب کند که برای مقابله با کرونا کارایی دارند، ظرف یک هفته تا ۱۰ روز می توانند داخلی سازی کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه ایران در حوزه بیوتک زبانزد است خاطر نشان کرد: بزرگ ترین شرکت های بیوتکنولوژی را در منطقه داریم و در خاورمیانه بی رقیب هستیم، در کشور همسایه ترکیه یک داروی بیوتک نداریم، این در حالی است که در کشور ما بیش از ۲۴ داروی بیوتک تولید می شود.

وی در ادامه با اشاره به تولید بیش از ۱۰۰ هزار کیت تشخیص کرونا در هفته در کشور گفت: ۳ نوع کیت به تولید انبوه رسیده یکی کیت های تشخیص کرونا و دیگری کیت هایی است که مشخص می کند که چه کساتی پیش از این مبتلا بودند حتی افرادی که هیچ علامتی نداشتند که ماهی هشت میلیون تست می توانند انجام بدهند.

  نتایج آزمون ملی دندانپزشکی اعلام شد

ستاری گفت: بخشی از شرکت های ما نیز در حوزه کیت های استخراج کار می کنند که به تولید انبوه رساندند و این سه نوع کیت در داخل کشور به تولید انبوه رسیده و نیازمندی کل کشور و نیازمندی صادرات را می تواند تامین کند.

وی با بیان اینکه این  اتفاق بزرگی برای کشور است افزود: با اضافه شدن مابقی شرکت های دانش بنیانی که در این حوزه در حال کار کردن هستند، می توانیم یکی از صادر کنندگان جدی انواع کیت های تشخیص کرونا در انواع مختلف باشیم.

ستاری ادامه داد: می توان ادعا داشت که محصولی وجود ندارد که در داخل آن را نسازیم، چه در حوزه تجهیزات پزشکی، تجهیزات اتاق عمل، تجهیزات آی سی یو و انواع تجهیزاتی که به درد مقابله با کرونا می خورد، خطوط تولید ماسک، بحث های ضدعفونی و کیت های تشخیص در تمام این حوزه ها در داخل کشور رویدادهای بسیار خوبی داشتیم.

وی با بیان اینکه ۶ شرکت تائیدیه های مربوطه را برای تولید کیت های کرونا اخذ کردند گفت: البته این کیت ها انواع مختلفی دارد که بزرگ ترین شرکتی که در حال کار کردن است شرکت پیشتاز طب  است.

ستاری افزود: در بخش هایی از جمله تجهیزات پزشکی و هوش مصنوعی نیز اتفاق های خوبی رخ داده و امیدواریم تمام اینها مقدمه ای باشد برای اینکه به این باور برسیم که اکوسیستم فعال در حوزه بیوتک و حوزه های دیگر داشته باشیم تا در یک چنین بحران هایی به سرعت وارد عمل شده و بتوانند نیازهای کشور را برطرف کنند.

وی ادامه داد: امروز مهم این است که شرکت هایی داریم که زمانی که با یک رویداد جدید که در دنیا نیز تازگی دارد، مواجه می شوند در این سطح از فناوری قرار دارند که رویداد را بتوانند تشخیص، مدل سازی، طراحی  و به تولید انبوه برسانند و

این مساله ای است که در تمام صنایع به آن نیاز داریم.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)