برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

رویداد جدولیم در موزه علوم و فناوری شروع به کار کرد

به گزارش خبرنگار ایرنا، موزه ملی علوم و فناوری ایران به مناسبت سال جهانی جدول تناوبی و به پاسداشت «دیمیتری مندلیف» دانشمند مشهور روسی که روشی هوشمندانه برای طبقه‌بندی عنصرهای شیمیایی ابداع کرد، رویداد «جدولیم» را برگزار کرده است . این رویداد تا دوم اسفندماه ۹۸ در محل نمایشگاه دائمی این موزه واقع در خیابان سی تیر برگزار می شود.

علاقمندان می‌توانند با شرکت در این رویداد بازی کنند و همزمان، در مورد جدول تناوبی و عنصرهایش بیشتر بدانند. جِنگای عنصری، گلف مندلیف، مار و پله عنصری، عنصرگرام، زودکورت و معمای جدول بخش‌های مختلف این رویداد مهیج و آموزشی را تشکیل می‌دهند. این رویداد برای تمام رده‌های سنی جذاب خواهد بود. با این حال، دانش‌آموزان مقاطع هفتم تا یازدهم بهره آموزشی بیش‌تری از فعالیت‌های طراحی‌شده خواهند برد.

رییس موزه علوم و فناوری ایران صبح امروز در مراسم افتتاحیه رویداد جدولیم در موزه علوم و فناوری گفت: در شرایطی که همه درگیر مسائل سیاسی و انتخابات هستند ما یک رویداد علمی را برگزار می کنیم. 

دکتر «سیف الله جلیلی» با اشاره به اینکه تمام انجمن های علمی و مراکزی که به نوعی با علم و فناوری در ارتباط هستند باید با موزه علوم و فناوری همکاری داشته باشند، گفت: انجمن شیمی بیشترین همکاری را با این موزه دارد؛ متاسفانه سایر انجمن ها و مراکزی که به نوعی با ترویج علم سر و کار دارند آنقدر درگیر مسائل حاشیه‌ای هستند که همکاری جالبی که انتظار داریم را با موزه علوم و فناوری ندارند.

وی ادامه داد: متاسفانه انجمن‌های علمی وظایف خود را تنها در برگزاری کنفرانس‌های علمی می‌دانند اما به نظر من اینگونه نیست و یکی از وظایف اصلی هر انجمن بحث ترویج علوم است. انتظار داریم که تمام انجمن‌های علمی و مکان‌هایی که به طریقی با علم و فناوری سر و کار دارند همکاری خود را با موزه علوم و فناوری افزایش دهند.

  برگزاری هشتمین آزمون استخدامی کشور به دی ماه موکول شد

جلیلی با اشاره به برگزاری رویداد جدولیم در موزه علوم و فناوری گفت: جدول تناوبی سنگ بنای الفبای هستی را در خود جای داده است. اطلاع رسانی و آموزش همگانی در این زمینه کمک زیادی به علاقمند کردن و ایجاد انگیزه در نسل جوان خواهد کرد.

رییس موزه علوم و فناوری افزود: زمانیکه اسم جدول تناوبی برده می شود نام «مندلیف» به ذهن خطور می کند، این در حالی است که مندلیف شروع کننده جدول تناوبی نبوده است؛ افراد زیادی قبل از مندلیف درگیر طبقه بندی عناصر بودند و جمع بندی نهایی این جدول را مندلیف انجام داد که باعث شد این جدول به جدول مندلیف معروف شود. 

جلیلی خاطر نشان کرد که هدف موزه علوم و فناوری از برگزاری رویداد «جدولیم» این است که تا حدودی اطلاعات علمی را به شیوه های ساده و جذاب به بیننده منتقل کند. رویداد «جدولیم» تلاش دارد جدول تناوبی را با استفاده از بازی، سرگرمی و دیگر فعالیت‌های هیجان‌انگیز به مخاطبان خود بهتر بشناساند و با اهمیتی که عنصرها در لحظه لحظه زندگی ما دارند، آشناتر کند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)