برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ایران در زمینه تولید سانتریفوژهای سرعت بالا جزو ۱۰ کشور اول جهان است

 دکتر «یدالله یمینی» صبح روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه رویداد «جدولیم» که در موزه ملی علوم و فناوری ایران برگزار شد، گفت: جلسات ما در رابطه با سال جهانی جدول تناوبی اسفند ماه ۹۷ کلید خورد و از همان زمان با همه دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کردیم تا بتوانیم سخنرانی‌هایی را با کمک خود آن‌ها، به خصوص با کمک انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها ترتیب دهیم.

وی ادامه داد: همچنین در سال ۲۰۱۱ که سال جهانی شیمی معرفی شده بود، مسؤولیت کارها با ما بود تا علم شیمی را به جامعه معرفی کنیم. خوشبختانه در سال ۲۰۱۹ که سال جدول تناوبی بود، موزه علوم هم برنامه‌هایی در این راستا برگزار کرد. 

عضو هیأت مدیره انجمن شیمی ایران و استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه مندلیف نابغه ای بود که طبقه بندی اصلی این جدول را  انجام داد، گفت: به خاطر تلاش‌های این دانشمند و این موضوع که جای برخی عناصر در جدول خالی گذاشته شد، این عامل باعث شد که با سرعت خیلی زیاد ظرف ۵۰ سال اکثر عناصر ناشناخته پیدا شدند. از طرفی جدول تناوبی باعث شده خواص عناصر را بهتر بشناسیم و آن را راحت‌تر آموزش دهیم که به نظر من تحول زیادی را ایجاد کرد. 

علم شیمی، علم پیشرویی است

یمینی با بیان اینکه علم شیمی یک علم پیشرو است و ما به آینده این علم امید داریم، گفت: ما در زمینه علم شیمی پیش کسوت هایی داشتیم که بسیار تلاش کردند و ما به آینده علم در کشور و به ویژه علم کشور بسیار امیدواریم.

وی افزود: همیشه زمانی که از علم صحبت می‌کنیم به سه موضوع تولید علم، تولید فناوری و دیگری تجارت و وارد کردن فناوری‌ها در تجارت اشاره داریم؛ تحقیقات علمی ما از حدود سال ۱۹۷۰ شروع شده و الان حدود ۱۰ سال است که وارد بحث فناوری شده‌ایم؛ اکنون پارک‌های علم و فناوری با سرعت در حال گسترش هستند و در چند سال آینده نتایج این رشد را در زندگی عادی مردم خواهیم دید.

یمینی خاطر نشان کرد که اکنون نتایج پیشرفت‌هایی را که در چند سال گذشته آغاز شده است، شاهد هستیم. ما بحث های انرژی هسته ای را داریم و بیشتر از آنکه از بحث غنی سازی منتفع شویم از علم آن منتفع می‌شویم؛ اکنون در جهان تنها ۵ یا شش کشور وجود دارند که در زمینه تولید آب سنگین فعال هستند و ایران نیز یکی از آنهاست و در بحث تولید سانتریفوژهای سرعت بالا جزو ۱۰ کشور اول جهان هستیم و تمام این پیشرفت‌ها حاصل تلاش‌های شبانه روزی فرزندان این مرز و بوم است.
وی سپس به تاریخچه انجمن شیمی اشاره کرد و گفت: این انجمن پیش از انقلاب در سال ۵۴ شکل گرفت و قبل از انقلاب توانستیم ۳ کنگره در سطح کشور برگزار کنیم و به شکل رسمی از سال ۱۳۶۴ شروع به فعالیت کردیم. در حال حاضر ۹ هزار نفر عضو گروه تلگرامی انجمن هستند. در شرایط مختلف سعی می‌کنیم با صنایع و مسائل آن‌ها ارتباط برقرار کرده و به آن‌ها کمک کنیم. 
عضو هیات مدیره انجمن شیمی ایران در پایان خاطرنشان کرد: انجمن شیمی دارای ۶ مجله بین‌المللی است که همگی جزو مجلات آی اس آی هستند و همچنین مجله فارسی آموزش شیمی را منتشر می‌کند. یکی از مجلات بین‌المللی انجمن شیمی که انتشارات اشپیگل منتشر می‌کند، Journal of the Iranian Chemical society است که ۲۰ درصد عواید آن به انجمن شیمی برمی‌گردد و این مقدار سال گذشته ۱۵ هزار یورو بوده است. 

  جریمه دو شرکت تولیدکننده فرآورده‌های نفتی

موزه ملی علوم و فناوری ایران به مناسبت سال جهانی جدول تناوبی و به پاسداشت «دیمیتری مندلیف» دانشمند مشهور روسی که روشی هوشمندانه برای طبقه‌بندی عنصرهای شیمیایی ابداع کرد، صبح امروز چهارشنبه رویداد «جدولیم» را در محل این موزه افتتاح کرد. این رویداد تا دوم اسفندماه ۹۸ در محل نمایشگاه دائمی این موزه واقع در خیابان سی تیر برگزار می‌شود.

علاقمندان می‌توانند با شرکت در این رویداد بازی کنند و همزمان، در مورد جدول تناوبی و عنصرهایش بیشتر بدانند. جِنگای عنصری، گلف مندلیف، مار و پله عنصری، عنصرگرام، زودکورت و معمای جدول بخش‌های مختلف این رویداد مهیج و آموزشی را تشکیل می‌دهند. این رویداد برای تمام رده‌های سنی جذاب خواهد بود. با این حال، دانش‌آموزان مقاطع هفتم تا یازدهم بهره آموزشی بیش‌تری از فعالیت‌های طراحی‌شده خواهند برد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)