برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

فرش قرمز صفی‌آباد بهشهر برای گردشگران

به گزارش خبرنگار ایرنا ، عمارت صفی آباد از بناهای متعلق به دوران صفویه است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازدید از آن برای مردم امکان پذیر بود ، اما به دلیل مجاورت با یک منطقه نظامی پس از مدتی کوتاه دیگر حضور مردم در آن امکان پذیر نشد .

بازگشایی صفی آباد بهشهر از سال ۹۷ توسط استاندار مازندران از طریق رایزنی با وزیر اطلاعات مورد پیگیری قرار گرفت و اکنون همه تلاش های احمد حسین زادگان به بار نشست وبرنامه زمان بندی و گام به گام باز شدن درب این مجموعه بر روی مردم به مرحله نهایی رسیده است.

فرماندار بهشهر چهارشنبه شب در این باره به خبرنگار یارنا گفت : براساس برنامه ریزی انجام شده ، قرار است هفته آینده با حضور مسئولان وزارت اطلاعات ، سایت گردشگری صفی آباد برای مقاصد گردشگری به صورت رسمی تحویل مسئولان شهرستان شود.

هادی خنجری افزود : قرار است دوشنبه هفته آینده سایت گردشگری صفی آباد بهشهر با شروطی برای گردشگری تحویل شهرداری بهشهر شود.

وی با اعلام اینکه شروط واگذاری سایت گردشگری صفی آباد به شهرداری بر اساس آنچه در دستور کار است ، به آنان ارائه می شود ، اظهار داشت : این شروط بزودی و با واگذاری سایت گردشگری اعلام عمومی خواهد شد.

خنجری گفت : به طور قطع تصمیماتی در راستای استفاده مطلوب از فضاهای گردشگری این سایت و همچنین ساماندهی وضعیت موجود و ارائه خدمات بهتر به مسافران و گردشگران اتخاذ می شود.

کاخ صفی‌آباد که یادگار شاه‌عباس صفوی در شهرستان بهشهر در استان مازندران است در سال ۱۰۱۰ هجری قمری بنا شده و چشم‌انداز زیبایی دارد.

  رشد ۷۲ درصدی ارزش تولیدات در منطقه آزاد چابهار

دلیل نام‌گذاری این کاخ به صفی‌آباد، علاقه شاه‌عباس به فرزندش بود. کاخ صفی‌آباد در زمان شاه صفی نوه شاه‌عباس توسعه پیدا کرد و یکی از بناهای مورد علاقه وی بود.

این کاخ زیبا در میان باغی به همین نام واقع است و ابعاد ۲۵ در ۲۵ متر دارد که شامل دو طبقه است. ورودی کاخ در جبهه شمالی قرار دارد و برای ورود به کاخ باید از پنج پله بالا رفت . طبقه اول اتاق‌های متعددی دارد که دسترسی به آن‌ها از طریق راهرو و هشتی امکان‌پذیر است.طبقه دوم هم شبیه به طبقه اول اتاق‌های زیادی دارد و بر اساس برخی روایات نقاشی‌های دیواری زیبایی در این کاخ وجود داشته است که به مرور زمان از بین رفتند.

کاخ صفی‌آباد در حمله افغان‌ها آسیب شدیدی دید، ولی در دوره افشاریه به دست نادرشاه افشار تعمیر و بازسازی شد. فاصله میان کاخ صفی‌آباد تا باغ بهشهر، تونل زیرزمینی حفر شده است که در گذشته در شرایط ضروری از این تونل برای رفت و آمد استفاده می‌شد.

فاصله کاخ صفی‌آباد تا دریا چیزی حدود ۱۶ کیلومتر است. این کاخ در ارتفاع ۶۵۰ متری از دریا قرار دارد و از آنجا به‌راحتی می‌توان بندر ترکمن و بندر گز را در چشم‌انداز دید.

کاخ صفی آباد ۷۰ سال پیش دچار آتش‌سوزی شد و طی آن بخش عمده‌ای از آثار داخلش از بین رفت.

این بنا در سال ۱۳۱۰ به عنوان نخستین اثر تاریخی ثبت ملی شد ولی با این وجود پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار مستشاران آمریکایی بود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)