برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

خروج از بحران کرونا با جهاد علمی شرکت‌های دانش بنیان

این شرکت ها پس از شیوع ویروس کرونا در کشور همگام با سایر بخش‌های حوزه سلامت کشور وارد میدان مقابله با این بیماری شدند تا با تولید اقلام و محصولات مورد نیاز به‌ویژه در بخش‌های بهداشتی و پزشکی، نیاز کشور به این محصولات را برطرف کنند.

بیش از یک هزار شرکت دانش بنیان در حوزه های مختلف پزشکی فعال هستند که توانستند خدمات ارزنده ای برای تامین نیازهای داخل بردارند و ما را به سمت خودکفایی این محصولات سوق دادند.

رییس مجمع تشکل های دانش بنیان ایران روز جمعه در این مورد به خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: شرکت‌های دانش بنیان از ابتدای بروز بیماری کرونا در عرصه بسیار فعال وارد شدند و حوزه هایی مانند تجهیزات پزشکی، داروها، لوازم بهداشتی و محصولات حفاظتی، خدمات ارزنده ای برای تامین نیازهای کشور، انجام دادند.

افشین کلاهی ادامه داد: شرکت های تجهزات پزشکی در تولید دستگاه هایی مانند ونتیلاتور، مانتیور و تجهیزات مورد استفاده در بخش مراقبت های ویژه ( ICU) فعال بودند تا نیازهای بیمارستان در این ایام برطرف شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲ شرکت دانش بنیان دستگاه ونتیلاتور را تولید می کنند که محصولات خود را در اختیار وزارت بهداشت قرار می دهند تا در بین بیمارستان های کشور توزیع شود.

رییس مجمع تشکل های دانش بنیان ایران با یادآوری این که این شرکت ها در حال ساخت محصول جدیدی به نام ونتیلاتور سیار هستند تا خدمات بیشتری به بیماران کرونایی ارایه شود، گفت: کارهای تحقیقاتی در این زمینه با جدیت در حال انجام است تا این محصول وارد بازار داخل شود.

کلاهی یادآور شد: دستگاه های ونتیلاتور در این شرایط، مورد نیاز اکید بیمارستان ها بوده و به همین دلیل، این ۲ شرکت دانش بنیان با تمام ظرفیت در تلاش برای تولید بیشتر این دستگاه ها هستند.

اجرایی شدن کارآزمایی های بالینی در حوزه داروها برای درمان کرونا

وی به اجرایی شدن تعدادی کارآزمایی های بالینی در حوزه داروها برای درمان کرونا اشاره کرد و گفت: شرکت های دانش بنیان دارویی بسیار خوب در تلاش هستند، این شرکت ها موفق به تولید داروهایی شده بودند، با فعال کردن بخش تحقیق و توسعه خود، وارد این عرصه شدند.

رییس مجمع تشکل های دانش بنیان ایران ادامه داد: هرچند این شرکت ها تاکنون به تولید داروی خاص دست پیدا نکردند اما تعدادی دارو در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد تا مداوای بیماران با سرعت بیشتری انجام شود.

کلاهی تصریح کرد: بخش خصوصی هم فعالیت خوبی در این زمینه داشتند که تزریق پلاسما برای مداوای بیماران از جمله این فعالیت ها است که این کار ارزشمند با حمایت اتاق بازرگانی در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: ایران قبل از آمریکا وارد این عرصه شده و تاکنون به موفقیت های خوبی در زمینه درمان و کاهش مرگ و میر دست یافته است.

  قمر مشتری اقامتگاه موجوداتی شبیه هشت پا است

رییس مجمع تشکل های دانش بنیان ایران طراحی و ساخت کیت های تشخیصی کرونا را از دیگر فعالیت این مجموعه ها اعلام کرد و گفت: تعدادی از شرکت های دانش بنیان، تولید کیت‌های تشخیصی کرونا را شروع کردند، که محصولات این مجموعه ها وارد بازار شده و در آزمایشگاه های داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

کلاهی بیان داشت: تولید کیت های سرولوژی در کشور هم توسط یکی از شرکت های دانش بنیان انجام گرفته که مراسم رونمایی آن اخیرا با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برخی از شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه ماشین آلات صنعتی با تغییر خط تولید اقدام به طراحی و ساخت ماسک اقدام کردن، به عبارتی با توسعه یا جابجایی خط تولید، شرایط را برای تولید ماسک فراهم کردند.

رییس مجمع تشکل های دانش بنیان ایران یادآور شد: آنها هم به قوت در حال فعالیت هستند و نتیجه فعالیت آنها افزایش ظرفیت تولید ماسک در کشور است که بخشی از نیاز مردم و هم کادر پزشکی برطرف شده است.

کلاهی با یادآوری اینکه تجهیزات دیگری مانند دستکش که در این شرایط مورد نیاز کشور است توسط این شرکت ها تولید شده، بیان داشت: شرکت هایی وارد عرصه تولید دستکش شدند و در این عرصه فعال هستند و در تلاش هستند تا نیازهای داخلی را تامین کنند.

وی تاکید کرد: شرکت های دانش بنیان ایرانی در این ایام خوش درخشیدند و توانستند بخش اعظم از نیازهای بیمارستانی را برطرف کنند، هرچند این کار با مشارکت سرمایه گذاران و شرکت‌های بزرگ فعال انجام گرفته است.

رییس مجمع تشکل های دانش بنیان ایران به حمایت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت های دانش بنیان در حوزه کرونا اشاره کرد و گفت: تلاش شده حمایت هایی در اختیار شرکت هایی که در این حوزه فعال بودند، قرار گیرد.

کلاهی درمورد برگزاری کمپین نفس گفت: شرکت های دانش بنیان در این کمپین حضور موثر داشتند تا تجهیزات و تدارکات بیمارستان ها آماده و در اختیار آنها قرار گیرد.

وی ادامه داد: تا بحال حدود ۵۰ ونتیلاتور تحویل مراکز درمانی کشور شده است که فقط حدود ۲۰ عدد ونتیلاتور در اختیار بیمارستان های استان های شمالی قرار گرفته است.

رییس مجمع تشکل های دانش بنیان ایران بیان داشت: ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار ماسک ان ۹۵ به مراکز درمانی توزیع شده و در این مدت به حدود ۱۷۰ بیمارستان در کشور کمک هایی ارسال شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)