برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

خسارت چهار هزار میلیارد تومانی کرونا در بخش کشاورزی

به گزارش روز شنبه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در گزارشی درباره آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا بر بخش کشاورزی ایران آورده است: کرونا با تأثیر بر زنجیره تأمین، تقاضا و نقدینگی، بر بنگاه‌ها و با تأثیر بر عرضه نیروی کار، مصرف کالاها و خدمات و به‌ویژه با کاهش درآمد مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در کوتاه‌مدت و بلندمدت بر اقتصاد خانوارها و اقتصاد بخش کشاورزی تأثیرگذار است.

در بخشی از این گزارش آمده است: بازار برخی از محصولات درکشورهای دیگر نیز بی‌رمق شده و بخشی از صادرات محصولات کشاورزی نیز هم به‌طور مستقیم و هم غیرمستقیم دچار اختلال شده است.

بر اساس این گزارش پس‌زدگی محصولات کشاورزی و عرضه آن به بازار داخلی، موجب افت قیمت این محصولات در کشور می‌شود که در کوتاه‌مدت موجب رضایت مصرف‌کنندگان می‌شود ولی در ماه‌های بعد و سال آینده می‌تواند موجب کاهش تولید و آن‌گاه مشکل در عرضه و همچنین افزایش قیمت این محصولات در داخل شود.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید: بررسی شواهد آماری حاکی از آن است که بخش مصرف و صادرات محصولات کشاورزی و غذا در ایران به‌ترتیب در حدود ۷/۸ درصد و ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست بدهند که میزان خسارت آن در اسفندماه ۱۳۹۸ در حدود ۳۹۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

این نهاد مشورتی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اتخاذ بسته‌های حمایتی از تولید و تحریک مصرف در دوران بیماری ضروری است. ازاین‌رو گسترش چتر بیمه‌ای به همراه پرداخت‌های مستقیم باید در دستور کار سیاستگذاران قرار گیرد.

در این گزارش تاکید شده است: با توجه به احتمال افزایش قیمت‌ها در دوران پساکرونا، سیاست ذخیره‌سازی کالاها برای مدیریت بازار محصولات کشاورزی و غذا ضروری به‌نظر می‌رسد.

  ۲۲ هزار هکتار از بوستان های جنگلی پایتخت امسال سند دار می‌شود

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)