برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بزودی مرمت دیوارتخریبی مجموعه سعدآباد آغار می‌شود

کیا پارسا عصریک‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان این که این دیوار از خیابان دربند آغاز می‌شود و یک کیلومتر طول دارد، گفت: قدمت آن به دوره پهلوی اول می‌رسد. جنس این دیوار پایه سنگی و آجر کاه‌گل  دارد. در کنار این دیوار یک جوی آب که متولی آن شهرداری منطقه یک است وجود دارد و آب این جو به پایه و بدنه این دیوار نفوذ کرده است.

وی افزود: این دیوار در بخشی از مجموعه سعدآباد قرار دارد که در اختیار نهاد ریاست جمهوری است و در حال حاضر نیز نگهبان ۲۴ ساعته دارد و با توجه به قدمت دیوار و ساختار آن مرمت آن به‌زودی آغاز می‌شود.

مدیر مجموعه فرهنگی، تاریخی سعدآباد در ادامه با بیان اینکه امکان تغییر مسیر جوی وجود ندارد، گفت: اما این امکان وجود دارد که این دیوار کاملاً مرمت و جداره و کف جوی آب نیز سنگ‌چین شود تا از نفوذ آب به این دیوار در سال‌های بعد جلوگیری به عمل آید.

او با اشاره به بازدید چند روز پیش مسئولان ارشد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از این دیوار، تصریح کرد: در همین خصوص با مسئولان نهاد ریاست جمهوری جلسه برگزار کرده‌ایم و مقرر شد تا بعد از تائید اداره کل موزه‌ها و نیز اداره کل بافت‌ها و بناهای تاریخی، این دیوار مرمت شود.

کیا پارسا خاطرنشان کرد: با توجه به جنس مصالح دیوار و نیز قدمت آن و واقع‌شدن جوی آب در کنار دیوار، احتمال نفوذ آب و آسیب به بخش‌هایی از این دیوار وجود داشت اما با توجه به جلسه با مسئولان نهاد ریاست جمهوری این دیوار به‌طور کامل مرمت خواهد شد و با اقداماتی که در خصوص سنگ‌چین کردن جوی آب نیز انجام می‌شود، خطر برای همیشه از این دیوار رفع خواهد شد.

  کرونا، جذابیت تجارت ریلی با ترکیه را افزایش داد

وی با بیان این که بررسی وضعیت این دیوار همواره در برنامه‌های نظارتی کاخ بود، گفت: بارندگی گسترده هفته پیش تهران دلیل این تخریب است.

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد اضافه کرد: برای آغاز روند مرمت مجوزهای لازم از اداره کل موزه و بناها وزارت میراث فرهنگی احذ شده و فرم مزایده پیمانکاری این دیوار بزودی در روی سایت دولت قرار می‌گیرد و پس از طی این مراحل، روند مرمت آغاز می‌شود.

کاخ سعد آباد
مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به مجموعه عمارت‌ها و کاخ‌هایی گفته می‌شود که در دربند، شمالی‌ترین و خوش آب و هواترین منطقه تهران در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتاربنا شده‌است. این مجموعه دارای حدود ۱۸۰ هکتار جنگل طبیعی، چشمه‌سارها، قنات‌ها، باغستان‌ها، گلخانه‌ها و خیابان است.
این عمارت از شمال با کوه‌های البرز، از شرق با گلاب‌دره، از غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد. رودخانه جعفرآباد، از وسط محوطه کاخ می‌گذرد.
مجموعه سعدآباد، چهار دوره تاریخی قاجاریه، پهلوی اول و پهلوی دوم و پس از انقلاب ایران را سپری کرده‌است. سعدآباد در دوره قاجار بنا شد و سکونت‌گاه تابستانی (ییلاق) شاهان این سلسله بوده‌است. پس از کودتای ۱۲۹۹ و تصرف آن توسط خاندان اکبری، بناها و عمارت‌های متعددی در آن ساخته شد که بالغ بر ۱۸ کاخ در ابعاد مختلف می‌شوند. هر یک از بناها محل سکونت یکی از افراد دودمان پهلوی بوده‌است.
محمدرضا پهلوی نیز در دهه ۱۳۵۰ در این مکان سکنی گزید؛ که در دوران اوایل سلطنت او، ساخت آن به پایان رسیده‌ است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)