برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نماینده مجلس: فعالان صنایع‌دستی و فرش دستباف زیر چتر دولت قرار گیرند

به گزارش روز دوشنبه صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، علی وقفچی در دیدار با مدیرعامل این صندوق، وضعیت اقتصادی فرشبافان و فعالان حوزه صنایع دستی را با توجه به شیوع بیماری کرونا، حساس عنوان کرد و گفت: اگرچه اکنون رکود در تمام حوزه‌های اقتصادی مشهود است اما امرار معاش بافندگان فرش و فعالان حوزه صنایع دستی دشوار شده و انتظار است این قشر نیز زیر چتر حمایتی دولت قرار گیرند.

وی افزود: اصلاح نام صندوق احیاء و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی به  صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در سال ۹۶ مصوب شده و انتظار می رود تمامی مسئولان دولتی با حمایت های همه جانبه خود از این «هنر صنعت» زمینه رشد و توسعه آن را فراهم سازند و با تصویب اساسنامه این صندوق با همکاری وزارت صمت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این اقدام به نتیجه نهایی برسد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اهمیت ماده ۸ قانون حمایت از هنرمندان صنایع دستی و فرش دستباف و نقش اثر بخش صندوق احیاء در این زمینه، تصریح کرد: توسعه اقدامات حمایتی از استادکاران، فعالان و شاغلان در حوزه صنایع دستی عامل مهمی برای ارتقای فعالیت های این حوزه است و مجلس نیز با تصویب تغییر نام صندوق احیاء به صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به دنبال شتاب بیشتر اقدامات مثبت در  زمینه های مرتبط بوده است.

وی اضافه کرد: مجلس با رصد اقدامات حوزه صنایع دستی و حمایت های تقنینی و بودجه ای خود، همواره پشتیبان راهبرد ها و راهکارهای بهبود شرایط کسب و کار و توسعه این عرصه بوده است و جای امیدواری دارد با تلاش های مسئولان شاهد رشد توفیقات روز افزون برای صنایع دستی کشور باشیم.

  پژوهشگران جوان ایرانی جایزه بین المللی صرفه جویی آب را کسب کردند

هادی میرزائی مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف اظهار داشت: با افزایش حوزه ماموریت های صندوق احیاء این صندوق در سال جدید فعالیت های بیشتری را در زمینه حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی و فرش دستباف انجام خواهد داد.

وی افزود: در شرایط کنونی یکی از تأکیدهای علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حمایت ویژه از هنرمندان صنایع دستی و فرش دستباف برای گذار از شرایط خطیر کنونی است.

رئیس هیأت مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف ادامه داد: امروز احیای بناهای تاریخی نه تنها در حوزه میراث کارکرد دارد بلکه در حوزه حمایت از صنایع دستی نیز نقش اثربخشی خواهد داشت. در حال حاضر یکی از مدل های ترسیمی برای احیای بناهای تاریخی این مدل است که در قالب ارائه فضایی برای فعالیت هنرمندان صنایع دستی بتوانیم کالبد بنا را نیز مرمت نماییم که این مهم با مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی که دارای شرایط مناسب است تحقق خواهد یافت.

وی افزود: در عرصه صنایع دستی برپایی نمایشگاه ها با معیار بین المللی که محصولات ارزشمندی را به مخاطبان جهانی ارائه دهد، زمینه ساز فروش بهینه محصولات این حوزه را فراهم خواهد کرد.

میرزایی برپایی حراج صنایع دستی را از دیگر راهکارهای مؤثر در رونق فضای کسب و کار در این حوزه خواند و تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا اگر چه حوزه فعالیت­ های حوزه صنایع دستی و فرش دستباف را با محدودیت­ روبرو ساخته است اما مجموعه تصمیم­ سازان مرتبط با این حوزه همواره تمام تلاش خود را برای بهبود شرایط پیش آمده مصروف داشته و خواهند داشت.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)