برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آتش زدن کتاب علمی ساحت عقل و منطق را خدشه‌دار می‌کند

حجت الاسلام مصطفی رستمی روز شنبه در صفحه اینستاگرام خود با انتقاد از کتاب سوزی اخیر که فیلم آن در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، نوشت: به یاری خداوند متعال و برکت انقلاب اسلامی فضای علمی کشور به سطحی از تکثر ذیل عقلانیت انقلابی رسیده است که اگر کسی ادعای علمی داشته باشد، بتواند از طرق مختلف آن را محک زد و نیازی به کارهای رادیکال نداشته باشد.

وی در ادامه پست اینستاگرامی خود تاکید کرد: اگر این اقدام توسط فردی که ملبس به ردای روحانیت است، صورت گیرد که خطایی مضاعف است.

رییس نهاد نمایندگی رهبر در دانشگاه ها تاکید کرد: بر هر پژوهشگر و مدعی علمی لازم است اگر حرفی متقن و چارچوب مند دارد، در مجاری پیش بینی شده پیگیری کند و الا اقدامات مذبوحانه ای از جنس آنچه انجام شده است، حتما نتیجه ای جز انشقاق و دو دستگی، وهن روحانیت و آب به آسیاب دشمن ریختن ندارد.

رستمی افزود: متاسفانه ترک برگزاری جلسات مناظره و جدال احسن، برخی را به شیوه‌هایی ناپسند کشانده که حتما محکوم است.


وی در بخش پایانی این پست نوشت: در این بین جالب است برخی دایه‌های مهربان تر از مادر مانند بی‌بی‌سی فارسی که در مقابل هیچ کتاب سوزی حتی کتاب های مقدس نظیر قرآن، هیچ واکنشی نداشتند، حالا در برابر سوزاندن کتاب پزشکی، با نیت دامن زدن به شکاف های اجتماعی تمام قد وارد ماجرا شده‌اند.

روز گذشته ویدیوی فردی به نام تبریزیان در فضای مجازی منتشر شد که در آن کتاب «اصول طب هاریسون» را که یکی از کتب مرجع پزشکی است، آتش می‌زند.

موضع گیری مرکز مدیریت حوزه های علمیه

در ادامه انتشار موج انتقادات از به آتش کشیدن کتاب پزشکی اصول طب هاریسون، مرکز مدیریت حوزه های علمیه با صدور بیانیه ای ضمن انتقاد از این اقدام، آورده است: حوزه‌های علمیه و بزرگان آن با تأکید بر جایگاه علم و اندیشه و نقد عالمانه، حرکت ناپسند و جاهلانه اخیر در تعرّض به یکی از متون مهم علم پزشکی را که در فضای مجازی انتشار یافته است، ناروا می‌دانند و حوزه‌های علمیه و بزرگان آن و شورای عالی و مدیریت حوزه‌های علمیه آن را محکوم می‌کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: آشکار است که اینگونه تفکرات و اقدامات در حوزه علمیه جایگاهی نداشته و انتسابی به حوزه و روحانیت ندارد.

بیانیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه می افزاید: اسلام عزیز، روحانیت معظم، حوزه علمیه و بزرگان آن در طول تاریخ همواره پرچم‌دار و مشوق رشد و شکوفایی علمی در همه قلمروها و در بسیاری از این زمینه‌ها به ویژه در زمینه بهداشت و پزشکی پیشگام بوده‌اند و این سنت دیرپا همچنان ادامه دارد.

مرکز مدیریت حوزه های علمیه در بخش پایانی بیانیه خود تاکید کرد: انتظار می‌رود دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه اقدام لازم به عمل آورند و امید است پیشرفت‌های علمی ایران و رشد مراکز علمی و دانشگاه‌ها که در پرتو انقلاب اسلامی رشد چشمگیر داشته است، استمرار و ارتقا یابد.

واکنش مسوولان وزارت بهداشت

همچنین محمدرضا ظفرقندی، رئیس‌کل سازمان نظام‌پزشکی، به آتش‌زدن این کتاب علمی توسط فردی با کسوت و لباس روحانیت را باعث وهن دین و ایران عنوان کرد و گفت: ضمن طرح شکایت از طریق مراجع قانونی و قضایی از مسوولان وزارت بهداشت و درمان می‌خواهم به وظیفه قانونی خود در مقابل این فجایع انسانی و علمی عمل کنند.

وی در نامه‌ای با رونوشت به نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشت: در این ایام شاهد صحنه نمایش آتش‌زدن یکی از کتب مرجع پزشکی توسط فردی با کسوت و لباس روحانیت بودیم.

ظفرقندی خاطرنشان کرد: اگرچه در تاریخ ملل، جهل مقدس هماره قربانیان بی‌شماری را به کام مرگ و نابودی کشیده است ولی در دنیای امروز وجود چنین نگرش و رفتاری نشانه‌ای از غلبه شعار بر شعور و موجب عواقب و خساراتی جبران‌ناپذیر برای مردم و بیماران خواهد شد.

  عدم استقبال مازندرانی‌ها از گوشت مرغ منجمد

علیرضا رییسی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی دیگر از مسوولان وزارت بهداشت بود که در واکنش به اقدام این روحانی، خواستار موضع‌گیری قاطع مراجع دینی، دانشگاهی و قضایی در برابر اقدام «سخیف و جاهلانه کتاب‌سوزی توسط فردی به نام تبریزیان» شد.

وی درباره اقدام فردی به نام تبریزیان مبنی بر سوزاندن یکی از کتاب‌های مرجع پزشکی تاکید کرده بود که از داستان کتاب‌سوزان اسکندر و یونانیان و اقوام جاهل و مغول تا جشن‌های واقعی و مستند کتاب‌سوزان نازی‌ها و  عید کتاب‌سوزی کسروی در یکم دی ماه هر سال حکایت‌های بسیار شنیده و خوانده‌ایم، اما اکنون و مقارن با عید کتاب‌سوزان پیروان کسروی در مراسمی آئینی با فیلم و تصویر فردی به نام تبریزیان که پیروانش او را آیت الله می‌خوانند و تحت عنوان طب اسلامی تجارتخانه‌ای برپا کرده است به خود جرات داده و کتاب «اصول طب هاریسون» از کتب مرجع پزشکی را به آتش می‌کشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: آنچه مایه تاسف است فقط خالی بودن دست این گروه جاهل و پرمدعا از نقد علمی نیست، بلکه سکوت و عدم برخورد قاطع مراجع علمی، فرهنگی، دینی و قضایی در برابر چنین رفتارهای نابهنجار به نام اسلام و ایران است؛ به نظر می‌رسد که این اتفاق نادر و عجیبی نیست و در حال تبدیل شدن به رویه و قاعده‌ای است که به اشکال مختلف شاهد تکرار آن بوده‌ایم.

رییسی گفت: از دخالت جاهلانه در درمان صدها بیمار مبتلا به سرطان و بیماری‌های مزمن تا توصیه به خوردن نمک در هنگامه پویش ملی کنترل فشار خون از تریبون صدا و سیما، خط نفوذی برای به تاراج بردن ایمان و اعتماد آحاد ملت مسلمان ایران و ضربه زدن به شأن و جایگاه روحانیت شکل گرفته است.

در ادامه واکنش های روز گذشته مسوولان وزارت بهداشت نسبت به آتش زدن این کتاب پزشکی، کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز در این رابطه در توییتر خود نوشت: جاهلی به نام عباس تبریزیان به شیوه اسلاف اموی خود، قتیبه بن سهل باهلی و امثال محمود غزنوی، قوم مغول و تاتار، احمد کسروی و دیگر قشریون و داعشیان تاریخ، درس‌نامه هاریسون را آتش زده است. غافل از آن‌که حتی در قیاس با آن اسطوره‌های بلاهت نیز: ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)