برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اساتید دانشگاهی ایران پربازده‌ترین روش‌ تولید انرژی را طراحی و اجرا کردند

به گزارش روز یکشنبه سازمان پژوهش های علمی و صنعتی، این طرح با هدف دستیابی به دانش فنی تولید سیستم گازی سازی زیست توده (Biomass Gasification) به عنوان یکی از پربازده­ ترین روش های تولید انرژی از منابع انرژی تجدیدپذیر انجام شد. در این فرآیند، زیست توده به گازی به نام گاز سنتز (Syngas) تبدیل می‌­شود که این گاز دارای ارزش حرارتی بالایی بوده و قابل استفاده در سیستم­ های تولید گرما یا مولدهای تولید الکتریسیته به عنوان جایگزین سوخت‌­های فسیلی است.

با توجه به اینکه حجم عظیمی از پسماندهای کشاورزی، شهری و صنعتی در کشور بدون انجام هیچ‌گونه فرآیندی امحا یا دفن می‌شوند، فرصت مناسبی جهت استحصال انرژی از این منابع رایگان از دست می‌رود و هم‌چنین ظرفیت بسیار بالای منابع انرژی تجدیدپذیر زیست توده همراه با گستردگی و تنوع بالا در سطح کشور، تولید انرژی از این منابع منجر به کاهش آلایندگی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی می‌شود و در عین حال از نظر بازار مصرف کاملاً توجیه پذیر خواهد بود.

مجریان این طرح پژوهشی، حسنعلی ازگلی، فواد فرحانی بغلانی و کیوان سیدی نیاکی، از اعضای هیأت علمی پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران هستند.

یادآور می شود، دستگاه ساخته شده دارای ظرفیت ۱۰ کیلووات حرارتی، با حجم مخزن ۵ کیلوگرم، قدرت دمنده ۵۵ وات و حداکثر حجم گاز تولیدی ۱۲۰ مترمکعب در ساعت است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

  فرش قرمز صفی‌آباد بهشهر برای گردشگران