برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پرداخت تسهیلات ۱۲درصدی به فعالان گردشگری و صنایع‌دستی با تنفس ۴ماهه

به‌گزارش خبرنگار میراث آریا، ولی تیموری در نشستی که بافعالان گردشگری با موضوع بررسی مسائل و آسیب‌های ناشی از بحران شیوع ویروس کرونا و دستیابی به راهکارها و راه‌حل‌های اثربخش برای بهبود وضعیت گردشگری در شرایط فعلی و پس از بحران در سالن خلیج‌فارس معاونت گردشگری برگزار شد، گفت: در صورت امکان فرآیند و سازوکاری را تعریف کنیم تا با همکاران بخش خصوصی جلسات را به شکل ویدئو کنفرانس برگزار کنیم تا از استان‌ها هم بتوانند در این جلسات حضورداشته باشند و از نظرات آن‌ها بهره‌مند شویم.

او افزود: برای گرفتن تسهیلات از دولت برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا در بخش گردشگری بیشتر از همه دستگاه‌ها پیگیری کردیم، اگر قرار بود دولت امتیازی دهد، گرفتیم. صداها و نیازهای شما را در جلسات هیئت دولت به شکل ویژه منعکس کردیم و در نشستی که با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون اول رئیس‌جمهوری، رئیس بانک مرکزی و نمایندگان فعالان بخش خصوصی برگزار شد، آسیب‌ها و زیان‌های ناشی از ویروس کرونا را در بخش گردشگری مطرح و بررسی کردیم. 

 جزو 10 رسته دریافت تسهیلات هستیم اما امکانات دولت محدود است

معاون گردشگری کشور تصریح کرد: در پی شیوع ویروس کرونا تمام بخش‌های اقتصادی کشور متضرر شدند و تعداد کسب‌وکارهایی که آسیب دیدند، زیاد بود. ۳۵ رسته شغلی معرفی شدند تا بتوانند از حمایت‌های دولت بهره‌مند شوند که از این تعداد ۱۰ رسته با توجه به محدودیت‌های منابعی که دولت داشت برای دریافت تسهیلات انتخاب شدند، از این تعداد، سه رسته مربوط به حوزه گردشگری و صنایع‌دستی است.

او بیان کرد: این سه رسته شامل مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی و گردشگری، فعالان این حوزه و کسب‌وکارهای مرتبط به تشخیص این وزارتخانه تحت عنوان دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و گردشگری و رسته دیگر صنایع‌دستی است.

تیموری افزود: تاکنون سه گزارش درباره خسارت‌هایی که به این سه رسته واردشده است در هیئت دولت مطرح شد و عملکرد خود را در اسفند ۹۸ نسبت به اسفند ۹۷ در اختیار آن‌ها قراردادیم و در لیست بانک مرکزی برای دریافت تسهیلات قرار گرفتیم.

او تصریح کرد: یکی از ویژگی این لیست این است هر کمکی که تا به امروز بخواهد به این بخش انجام شود، بعدازآن نیز شامل آن خواهد شد. همچنین اقداماتی که تاکنون انجام‌شده به شکل مکتوب به استان‌ها اعلام کردیم به بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز ابلاغ‌شده است.

معاون گردشگری کشور بیان کرد: تسهیلاتی که ما درخواست کردیم تحت عنوان صفر درصد و کمک‌های بلاعوض بود، اما دولت بودجه نداشت و کمک‌های بلاعوض تنها به وزارت بهداشت برای خرید تجهیزات پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پرداخت بیمه بیکاری افرادی بود که ناشی از شیوع این ویروس بیکار شده‌اند.

  یک محصول نانویی برای آنکه سُر نخورید!

او افزود: این ۱۰ رسته سه گروه‌بندی شدند گروه یک شامل کسب‌وکارهایی بود که دولت الزام به تعطیل کردن آن‌ها داشت که ما جزو این گروه محسوب شدیم، همچنین گروه دوم و سوم نیز به همین شکل طبقه‌بندی شدند.

تیموری تصریح کرد: برای گروه اول که گردشگری نیز شامل آن می‌شود به ازای هر اشتغالی که مراکز اقامتی داشتند، ۱۶۰ میلیون ریال تسهیلات ۱۲ درصد پرداخت می‌شود. فعالان حوزه صنایع‌دستی به ازای هر شغل می‌توانند ۱۲۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت کنند.

او افزود: پرداخت این تسهیلات از نیمه دوم اردیبهشت در بانک‌ها آغاز و تا پایان خرداد ادامه دارد و بازپرداخت آن مهر ۹۹ خواهد بود، بنگاه‌هایی که این وام را اردیبهشت دریافت کنند تنفس چهارماهه دارند و به سایر بنگاه‌هایی که خرداد از این تسهیلات بهره‌مند شوند، تنفس سه‌ماهه داده می‌شود. به‌طورکلی طی دو سال باید تسهیلات دریافتی، پرداخت شود.

معاون گردشگری کشور بیان کرد: اگر بنگاهی در حال حاضر نخواهد از این تسهیلات استفاده کند می‌تواند در لیستی که برای تحریک تقاضا در حوزه گردشگری وجود دارد، دریافت تسهیلات ۱۲ درصدی را درخواست کند. درمجموع هر به بنگاه یک‌بار می تواند از این تسهیلات بهره‌مند شود.

 او افزود: هرچند این مبلغ کافی نیست اما همه تلاش خودمان را برای دریافت تسهیلات انجام دادیم. اگر قرار بوده حمایتی بشود سعی کردیم، بالاترین حمایت‌ها را از دولت بگیریم.

تیموری تصریح کرد: در مرحله دوم از صندوق کارآفرینی امید گرفتن تسهیلات برای بوم گردی‌ها را درخواست کردیم و قرار است در این رابطه هفته آینده تفاهم‌نامه چندجانبه امضا شود.

او از طراحی سفرهای هوشمند خبر داد و افزود: یشنهادی را در قالب اولیه مطرح کردیم و آن مربوط به سفرهای هوشمند بوده به‌عنوان‌مثال اگر قرار است تردد بین استانی آغاز و سفرهای کاری انجام شود اجازه دهیم آژانس‌ها این کار را انجام دهند و از هتل‌ها برای اقامت استفاده کنند.

معاون گردشگری کشور اظهار کرد: فرآیندی را با عنوان پروتکل‌های بهداشتی سفرهای هوشمند طراحی کردیم تا پس‌ازآنکه ستاد ملی کرونا سفر کردن را اجازه داد، مردم در سفرهای خود بتوانند از تأسیسات گردشگری و مراکز اقامتی استفاده کنند.

در ادامه نماینده های جامعه راهنمایان ایران‌گردی، انجمن مؤسسات آموزش گردشگری ایران، جامعه هتلداران ایران، کانون راهنمایان گردشگری و جامعه تور گردانان ایران مشکلات خود را مطرح کردند و مقرر شد پیشنهادهای عملیاتی، ایده‌ها و راهکارهای خود را برای مطرح‌شدن در هیئت دولت به معاونت گردشگری ارائه دهند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)