برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

والدین در دوران سخت کرونا صبورتر باشند

به گزارش روز سه شنبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رزیتا داوری آشتیانی مدیریت استرس کودکان و نوجوانان در شرایط بحران پاندمی کرونا را با اهمیت دانست و گفت: در بحران‌ها والدین با کودکان حرف بزنند تا بر ترس خود غلبه کنند، حتی برای بچه های کوچک نیز تغییر روند زندگی کاملاً محسوس به نظر می رسد و این باور که فکر کنیم بچه ها خیلی مسایل را متوجه نمی شوند، باوری غلط است.

وی با تاکید بر اهمیت مدیریت استرس در کودکان و نوجوانان در شرایط بحران پاندمی کرونا، اظهار داشت: این روزها به دلیل اخبار نگران کننده و همه گیری کرونا، بسیاری از کودکان مانند بزرگسالان نگران و مضطرب هستند، کودکان نیز تحت تاثیر بحران قرار می گیرند ولی ممکن است نتوانند در مورد آن صحبت کنند.

وی با بیان اینکه با کودکان و نوجوانان در مورد بحران و شرایط موجود صحبت کنیم، افزود: وقتی اخبار بدی در جریان است، سن کودک را در نظر بگیرید و ببینید اگر شما صحبت نکنید چقدر ممکن است اخبار را از جای دیگری بشنود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: مسائلی همانند تعطیلی مدارس، سرکار نرفتن پدر و مادر، ندیدن اقوام، نزدیکان حتی تفریح و خرید نرفتن، درگیری های ذهنی متعددی را در کودکان ایجاد می کند؛ بنابراین باید اطلاعات درست و متناسب با سن کودک در اختیارشان قرار دهیم.

به گفته این فوق تخصص روانپزشکی اطفال، کودکان در اثر استرس یا نگرانی بیش از حد، دچار علائمی مثل حالت تهوع، استفراغ، اسهال، گریه، بی قراری، پرخاشگری، شب ادراری، کاهش اشتها یا اختلال خواب می شوند؛ این علائم چنانچه ناشی از استرس باشد طبیعی است و با کاهش استرس این نشانه ها هم کم می شود اما در صورت تکرار و طولانی شدن این علائم حتما با پزشک مشورت کنید.

  امسال حدود پنج هزار و ۵۰۰ تن عسل در مازندران تولید شد

داوری اظهار داشت: دلیلی وجود ندارد مدام خبرهای ناگواری مثل پُر شدن بیمارستان ها، آمار مرگ و میر و  بحران ها را  در حضور کودکان مطرح کنیم چرا که این موارد بچه های کوچکتر را بیشتر دچار بحران می کند؛ بچه های کوچک نمی توانند به صورت کلامی درباره احساسات شان صحبت کنند و بیشترین واکنش های آنان بصورت رفتار بروز می کند.

وی با تاکید بر اینکه گفت و گو با کودکان در بحران ها ضرورت دارد، ادامه داد: کودکان را تشویق کنید نگرانی های خود را با شما در میان بگذارند، به آنان روش های درست رعایت بهداشت فردی را آموزش دهید و در صورتیکه استرس زیادی داشتند از پزشک، روانپزشک یا روانشناس کمک بگیرید.

فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: اگر کودک ما آن‌قدر بزرگ شده است که شروع به پرسیدن در مورد بیماری می کند، واقعیت‌های بیماری کرونا را با کلمات و مفهومی که برای سن کودک‌ قابل درک باشد برایش توضیح دهیم. می‌توانیم بگوییم یک سرماخوردگی‌ به نام کرونا اتفاق افتاده است و این آگاهی‌رسانی باید با توجه به شرایط روحی کودک ما انجام شود.

داوری تاکید کرد: به کودکان خود بگویید ممکن است خیلی ها به کرونا مبتلا شوند ولی خیلی زود هم خوب می شوند و اگر هم بیماری شدید باشد بیمارستان ها و پرستارانی هستند که به ما کمک می کنند و جای نگرانی نیست.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)