برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۱۸ هزار هکتار عرصه‌های استان بوشهر علیه آفت ملخ سمپاشی شد

خسروعمرانی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: از هفتم فروردین تاکنون کار مبارزه با پوره‌های ملخ در این استان آغاز و با اقدام‌های انجام شده تاکنون از ورود آنها به عرصه‌های زراعی و باغی جلوگیری شده‌است.

وی بیان کرد: با وجود همه اقدام‌های انجام شده اما احتمال دارد ملخ‌های بالغ بزودی از طریق مناطق  کوهستانی استان بوشهر وارد عرصه‌ها شوند.

عمرانی اضافه کرد: تاکنون ۱۵ هزار لیتر سم برای  سمپاشی عرصه‌های طبیعی، مزارع و باغ‌ها در این استان مصرف شده‌است و محدودیتی برای تامین سم مورد نیاز وجود ندارد و تلاش شده برای حفظ عرصه‌های طبیعی و محیط زیست کار سمپاشی در ۲۸ کانون آلوده استان بوشهر انجام شود.

این مقام مسئول گفت: با وجود پیش‌بینی انتظار می‌رفت ۳۰ کانون آلوده سال گذشته فعال شوند اما تاکنون این اتفاق در استان رخ نداده و پیش‌بینی می‌شود در ادامه کار نیز این کانون‌ها فعال نشوند.  

وی ادامه داد: در زمان حاضر ۲۵ گروه مبارزه، ۳۰ گروه ردیاب، یک فروند هواپیمای سمپاش، ۹ دستگاه سمپاش یو ال وی و ۱۰۰ دستگاه سمپاش زمینی در اختیار است که با همت مردم، شوراها، دهیاری‌ها کار سمپاشی و ردیابی ملخ‌های صحرایی در استان بوشهر انجام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: هرچند در زمان حاضر با اقدام‌های انجام شده شرایط تحت کنترل است اما با توجه به پیش‌بینی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) احتمال هجوم دسته جدیدی از ملخ‌ها به سمت استان‌های جنوبی از جمله هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان وجود دارد و باید تدابیر لازم درزمینه مقابله با این آفت انجام شود.

عمرانی ادامه داد: با توجه به مبارزه صورت گرفته با آفت ملخ صحرایی تاکنون این آفت به مزارع و باغ‌های استان بوشهر خسارتی وارد نکرده‌است.

  توصیه‌های تغذیه‌ای برای غلبه بر استرس و اضطراب

  وی در بخش دیگری از سخنان خود در زمینه کشت بهاره گفت: استان بوشهر به دلیل شرایط اقلیمی محصولات بهاره خود شامل هندوانه، خیار، طالبی، خربزه، پیاز و کنجد را از دی‌ماه کشت و از اول فروردین تا اواخر تیر برداشت همه محصولات به جز کنجد انجام و محصول کنجد تا آخر مهر برداشت می‌شود.

عمرانی اضافه کرد: در سال زراعی جاری پنج هزارو ۸۰۰ هکتار از عرصه‌های کشاورزی استان بوشهر زیر کشت محصولات بهاره رفت که پیش‌بینی می‌شود ۱۲۸ هزار تن محصول از این مزارع برداشت شود.

وی با بیان اینکه تاکنون بازار داخلی مناسب است اظهار داشت: عمده مصرف این محصولات تولیدی داخلی است و بخش محدودی نیز به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: این استان تاکنون در زمینه تامین بذر، کود و سم کمبودی ندارد اما در زمینه نیروی کار و هزینه‌های کارگری با مشکلاتی روبرو است.

  

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)