برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نقش خیال بانوی توان‌یاب سیرجانی بر تار و پود گلیم

شهرستان سیرجان یکی از با سابقه‌ترین مناطق گلیم‌بافی در ایران به شمار می‌رود که بسیاری از زنان و دختران شهری، روستایی و عشایر منطقه به تولید این کالای با کیفیت و مرغوب مشغول هستند.

گلیم شیریکی پیچ یا سوزنی یکی از شاخصترین دستبافته های عشایر و روستاییان استان کرمان محسوب می‌شود که با سابقه‌ای چند صد ساله در سنت‌های بافندگی عشایر کرمان به خصوص افشارها و بچاقچی ها ریشه داشته که خاستگاه اصلی آن روستای دارستان در ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان سیرجان است.

زهرا رجایی یکی از بانوانی اهل روستای دارستان شهرستان سیرجان است که به رغم معلولیت ناشنوایی، با پشتکار و استعداد خدادادی خود نقش های زیبایی را بر تارپود دار گلیم می زند.

خواهر این بانوی ناشنوای گلیم باف سیرجانی به خبرنگار ایرنا گفت: خواهرم پس از تعطیلی کارگاه تولیدی گلیم از ابتدای بیماری کرونا دار گلیم خود را به خانه منتقل کرد و مشغول این حرفه هنری و اقتصادی است.
 نساء رجایی افزود: خواهرم طی ۳۵ سال کار بافت قالی و گلیم تمامی طرح ها و نفش ها را به صورت ذهنی می بافد و در خلق همه نقش ها تبحر و مهارت خاص دارد.

وی  تصریح کرد: طی پنج سال گذشته که روستای دارستان به عنوان دهکده جهانی گلیم معرفی و رونق بافت هم بیشتر شد و من و خواهرم در کارگاههای متمرکز به بافت گلیم مشغول شده ایم.

این بانوی سیرجانی بیان کرد: اما تعطیلی ۲ ماهه کارگاه‌ها به علت مقابله به شیوع ویروس کرونا، خواهرم را معطل و بیکار نگذاشت و وی در خانه دار بافتش را به خانه منتقل کرده است و گلیم بافی را ادامه می دهد.

  دانلود آهنگ دشتی مادر منصور حسن پور

وی تاکید کرد:خواهرم با وجود محرومیت از شنیدن و صحبت کردن،  قادر است در هر ماه یک تخته گلیم با ابعاد کمتر ۶۰ در ۹۰ و حتی ابعاد بزرگ تر را به تنهایی و در فاصله زمانی ۲ تا سه ماه به اتمام برساند و تولید کند.
بخشدار گلستان سیرجان نیز گفت: خانم زهرا رجایی که دارای معلولیت کرو لالی است از بافندگان نمونه در ظرافت بافت و نقش است که تولیداتش مشتریان فراوانی در استان دارد.   

مجید زند اقطاعی افزود: روستای دارستان از توابع بخش گلستان شهرستان سیرجان به عنوان دهکده حهانی گلیم به ثبت رسیده و تولیدات گلیم هم در این روستا بیش از سه هزار متر مربع در سال است که به خارج از استان و کشور صادر می شود.

شهرستان سیرجان در ۱۷۵کیلومتری جنوب غربی کرمان نه تنها قطب معدنی کشور و استان کرمان بلکه در حوزه صنایع دستی افتخار گلیم شیریکی پیچ را در فهرست صنعت دستی جهان دارد.

گلیم شیریکی ‌پیچ از شاخص‌ ترین دست ‌بافته ‌های زنان روستایی و عشایری شهرستان سیرجان است که خاستگاه اصلی آن روستای دارستان در ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان سیرجان است.
شورای جهانی ‌صنایع ‌دستی در شهریور ۹۶ بعد از بررسی گزارش ارزیابان اعزامی به ایران، با ثبت سیرجان و مریوان به‌ عنوان شهرهای جهانی گلیم و کلاش و روستای کلپورگان به نام دهکده جهانی سفال موافقت کرد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)