برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پرتال جامع مطالعات انسانی اجتماعی و فرهنگی کرونا راه‌اندازی می‌شود

حسینعلی قبادی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا گفت: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با کندوکاوهای مستمر علمی که از همان اوایل ورود کرونا به ایران داشت، تاکنون برنامه‌های متنوعی شامل برگزاری چندین نشست علمی، راه‌اندازی پویش‌های اجتماعی در فضای مجازی، تدوین مجموعه مقالات علمی و ترجمه آخرین دستاوردهای حوزه علوم انسانی را درباره کرونا در دستور کار قرار داد.

وی افزود: به استناد مجموعه دستاوردها اعلام می کنم این پژوهشگاه بیشترین توجه به بررسی و تحلیل زوایای پدیده کرونا را در ایران به ثمر رسانده است. باید توجه داشت که کرونا علاوه بر ابعاد بهداشتی، پزشکی و درمانی، تاثیرات عمیق روانی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و آیینی هم به دنبال داشت که این امر، مسوولیت نهادهای پژوهشی در حوزه علوم انسانی را سنگین تر می کند.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: در بحث شیوع کرونا نکته مهم آن است که علاوه بر آسیب های کوتاه مدت، برگی از تمدن ما نیز ورق می خورد و در سبک زندگی اثر دارد که این امر می تواند تاثیراتی عمیق تر برجای بگذارد.

قبادی تاکید کرد: ملت ایران، ملتی فرهنگی، معنوی و آیین مدار است که الان حتی قادر به برگزاری مراسم سوگ نیست و این تاثیرات روانی در لایه های مختلف خانوادگی، بستگان و محلات اثر می گذارد؛ بنابراین اگر علوم انسانی زودتر در این باره ورود یابد، می تواند راه حل ارائه دهد.

وی در این باره به ذکر مثالی پرداخت و اظهار داشت: طراحی فضای مجازی برای سوگواری ها، برگزاری آیین ها به صورت مجازی همراه با دغدغه های فرهنگی و غنی سازی آیین ها و سنت های ایرانی اسلامی می تواند نمونه ای از آن باشد و بخشی از این خلاء و آسیب روانی را جبران می کند. از سوی دیگر به میدان آمدن بیشتر محققان و صاحب نظران علوم انسانی برای کاستن از آسیب های وارده بر اقشار کم درآمد با ارائه راه حل های پایدار حاصل از مطالعات انسانی و اجتماعی کمک شایانی می کند.

وی افزود: به ویژه اینکه به واسطه آن می‌توان انواع مسائل اقتصادی ناشی از آسیب دیدگی کسب و کارهای کوچک، خرده فروش ها، کم توان ها و خانواده های بی بضاعت را از طریق تخصیص بهینه کمک ها جبران کرد.

به گفته رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ساماندهی مناسب برای استفاده بهینه و همه جانبه فرهنگی، اقتصادی و مدیریت با بهره وری بالا از کمک های مردم، دولت، نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی می تواند در این زمینه موثر باشد؛ البته که عزت مردم باید حفظ شده و نباید این مسائل تبدیل به تبلیغات شود، چرا که چنین چیزی با عزت فرهنگی، اجتماعی و اخلاق اسلامی ما در تغایر است.

  چاره‌جویی‌ها از جنس میراث فرهنگی و گردشگری رهاورد سفر مونسان به سمنان

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: این روزها شاهد فوران اظهارنظرهای نخبگان، دانشمندان و صاحب نظران حوزه های علوم انسانی و هنر در این حوزه هستیم ولی به نظر می رسد موضوع بندی مشخصی هنوز در این زمینه صورت نگرفته است؛ در نتیجه اگر در آینده فردی به مسأله ای مراجعه کند، دوباره کاری صورت می گیرد، در حالی که می توانیم با طراحی یک پرتال جامع در زمینه ابعاد انسانی، اجتماعی و فرهنگی کرونا به آنها سامان دهیم و به مرجعیت برسیم.

وی گفت: بعد از ۲ ماه بررسی و مطالعه، با توجه به تجربه و ظرفیت های موجود در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در زمینه راه اندازی و گسترش پایگاه ها داده ای گوناگون مانند پرتال جامع علوم انسانی و پایگاه دادگان زبان فارسی (که مرجع منحصر به فرد در زبان فارسی جهانی است) همچنین با توجه به حضور دانشمندان متعهد و علاقه مند به سرنوشت مسائل و مباحث مردم ایران و تخصص های بین رشته ای که در پژوهشگاه وجود دارد، راه اندازی پرتال جامع علوم انسانی مربوط به مطالعات ابعاد انسانی، اجتماعی و فرهنگی کرونا در ایران برای نخستین بار توسط هیأت رییسه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصویب شد.

قبادی تاکید کرد: این پرتال می تواند در سطوح مختلف طبقه بندی شود و علمی پژوهشی یا علمی ترویجی باشد؛ گزاره ها و یادداشت های علمی را در خود جای دهد و حتی شامل ثبت خاطرات، فداکاری پزشکان، پرستاران، کادر درمانی و ملت ایران نیز باشد.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: با توجه به مجموعه تمهیدات، توانایی ها و احساس تعهدی که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نسبت به سرنوشت مردم دارد، این پرتال در چارچوب نوعی مسوولیت شناسی اجتماعی در هیأت رییسه پژوهشگاه تصویب شد که به زودی آن را معرفی و با هماهنگی وزارت علوم به صورت مجازی افتتاح خواهیم کرد.

به گفته رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تلاش بر آن است که وزارت امور خارجه، سازمان یونسکو و آیسسکو هم در تقویت و غنی سازی اطلاعات این سامانه مشارکت داشته باشند و ابعاد بین المللی کار تقویت شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)