برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

رییس جهاد دانشگاهی: نخبگان علمی خود را ملزم به تحقق آرمان‌های شهدا می‎‌دانند

حمیدرضا طیبی روز چهارشنبه در همایش علمی شهدای ۲۷ دی دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: کشور ما دارای نیروی انسانی خوبی بوده و در حادثه ناگوار هواپیمای اوکراین هم عیان شد که چه تعداد از نیروهای انسانی ما از کشور خارج شده‌اند.

وی گفت: منابع عظیم انرژی در ایران متعددند که می‌توانیم با نیروی انسانی و با دانش و تجهیزات خودمان، آنها را استخراج کرده و به فراورده بالاتر تبدیل و آن را منتقل کنیم.

طیبی با اشاره به اهمیت توسعه علمی و فناورانه در پیشرفت کشور و مشکلاتی که بر سر راه آن است، اظهار کرد: غربی‌ها با توسعه علمی و فناورانه به اقتدار نظامی و اقتصادی رسیده و از آن در استعمار مستقیم و غیرمستقیم بسیاری از کشورها استفاده کرده و با گماردن حاکمان و جلوگیری از دسترسی به این فناوری، جذب نخبگان را ادامه داده‌اند .

وی با اشاره به فرمایش بنیانگذار کبیر انقلاب مبنی بر اینکه «اگر بخواهیم، می‌توانیم» بیان کرد: این سخن امام (ره)  بر ایجاد اراده و خود باوری در نسل جوان و به ویژه نسل جوان دانشگاهی تاکید دارد.

طیبی خاطرنشان کرد: دانشجویان شهید ۲۷ دی ماه هم علاقه‌مند بودند تا ثابت کنند که کشور ما هم می‌تواند شاهد توسعه توان علمی و دفاعی باشد.

وی در ادامه به ظرفیت‌های علمی جهاد دانشگاهی اشاره و اظهار کرد: جهاد سازندگی مسوول توسعه عمرانی در کشور بود و این ایده مطرح شد که با ایجاد جهاد دانشگاهی، فعالیت‌های علمی و فناورانه توسعه پیدا کند و توسعه علمی و فناورانه و آموزش‌های مهارتی این نهاد انقلابی با آغاز فعالیت آن در ۱۶ مرداد ۵۹ در دستور کار قرار گرفت و با شروع انقلاب فرهنگی، مدیریت دانشگاه‌ها هم به این مجموعه جوان و منسجم سپرده شد.

طیبی خاطرنشان کرد: متاسفانه خیلی زود جنگ شروع شد و نهادی که بدنه آن را نیروهای انقلابی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها تشکیل می‌دادند، توانمندی خودشان را به بدنه لجستیک جنگ اختصاص دادند.

وی با اشاره به اهم اقدامات جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس گفت: کار ارزنده شهید ستاری در بازسازی سیستم‌های الکترونیکی هواپیماهای اف پنج، طراحی بالن‌های هوایی به عنوان پدافند غیر عامل، رمز گشایی دستگاه بی‌سیم ارتش عراق، ساخت انواع خمپاره‌ها و تامین تجهیزات یدکی برای تجهیزات به غنیمت گرفته شده، از جمله این اقدامات بود.

وی اظهار کرد: همزمان با این فعالیت‌ها لازم بود در حوزه‌های دیگر هم فعالیت علمی و فناورانه انجام شود و در حوزه پزشکی اثبات کردیم که نه تنها توان حرکت در مرز علم را داریم، بلکه می‌توانیم علم را به فن تبدیل کنیم و حرفی نو برای گفتن داشته باشیم.

  رشد زیست فناوری کشور از سند چشم انداز پیشی گرفت

رییس جهاد دانشگاهی گفت: فعالیت‌های موفقیت ‌آمیز در حوزه سلول‌های بنیادی و تحقیقاتمان در خصوص بیماری پارکینسون که فاز حیوانی را طی کرده و فاز بالینی آن با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) وارد فاز بالینی می‌شود، از کارهای ارزشمند این نهاد بوده و در حوزه فنی مهندسی، نفت، گاز، پتروشیمی و سایر صنایع هم کارهای بسیاری توسط این نهاد انقلابی انجام شده است.

طیبی اعلام کرد: جهاد دانشگاهی جزیی از دانشگاه بوده و افتخار می‌کنیم در خدمت توسعه دانشگاه هستیم.

رییس سازمان جهاددانشگاهی استان هم در این مراسم، اظهار کرد: سال‌های بسیاری از واقعه ۲۷ دی می‌گذرد و همه ساله مجلس ترحیم و بزرگداشت برای شهدای این روز برگزار می‌شد، اما امسال به این مجلس وجهه علمی داده‌ایم، چراکه باید این وقایع ماندگار شده و به طور مکتوب و علمی به دست آیندگان برسد.

جعفر محسنی با تاکید بر این‌که در نتیجه این همایش علمی “واقعه ۲۷ دی و خاطرات شهدای این روز” در قالب کتاب و مجله منتشر خواهد شد، افزود: این وقایع باید منتشر شود تا نسل آینده بدانند که دانشگاه تبریز، روزی مرکز اتصال صنعت و علم بوده است. چیزی که امروز حلقه مفقوده در دانشگاه‌هاست.

وی با تاکید بر نقش پیشگام دانشگاه تبریز در عرصه‌های مختلف و به ویژه در گام دوم انقلاب، اظهار کرد: در سال‌جاری سنگ بنای این همایش علمی را گذاشتیم و طی سال‌های بعد نیز تداوم خواهد داشت تا واقعه ۲۷ دی به صورت علمی در جامعه تبیین شود.

 تبیین وقایع روز ۲۷ دی ماه، بازخوانی نقش دانشگاه تبریز و جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس، نقش تفکر جهادی در اقتصاد دانش بنیان، شناخت مبانی معرفتی-ارزشی شهدای دانشگاه و نقش آن در تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، راهکارهای الگوپذیری دانشگاهیان از سبک زندگی شهدا و جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان در نهادینه کردن فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت از جمله محورهای این همایش است.

در سال ۱۳۶۵ راه اندازی و مدیریت کارگاه فنی دانشگاه تبریز در ساعات غیر درسی برای تولید مهمات جنگی و خوداتکایی در تولیدات استراتژیک بر عهده‌ی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان شرقی بود که در ۲۷ دی ماه همان سال با بمباران رژیم بعثی عراق، ۲۲نفراز دانشجویان دانشگاه تبریزو پرسنل جهاد دانشگاهی به مقام والای شهادت نائل و ۷ نفر نیز جانباز شدند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)