برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

زمینه اتصال اساتید ایرانی مقیم خارج با دانشگاه‌ها فراهم شود

علی اکبر صالحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در پاسخ به این سؤال که برای تقویت طرح بازگشت نخبگان ایرانی مقیم خارج چه راهکارهایی وجود دارد، تصریح کرد: اینکه بخواهیم نخبگان ایرانی خارج کشور الزاما به ایران بازگردند کار آسانی نیست زیرا امکانات علمی، آزمایشگاهی و مالی می‌خواهد بنابراین ما باید زمینه ارتباط آن‌ها را با ایران فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمان ریاست دکتر هاشمی گلپایگانی طرحی به نام «استاد مُعین» مقرر شد، هم اکنون نیز بر مبنای آن طرح ایرانیانی که مسؤولیت استادی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های خارج کشور دارند، می‌توانند با دانشگاه‌ها به صورت ویژه رابطه استخدامی برقرار کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: به عنوان مثال استادی در دانشگاه خارج کشور می‌تواند به صورت همزمان استاد دانشگاه امیرکبیر نیز باشد و طی یک قرارداد خاصی سالانه روش همکاری با دانشگاه‌های ایرانی، مسؤولیت ها و تربیت دانشجو تعریف شود.

صالحی در ادامه عنوان کرد: در این روش الزامی به حضور استاد به صورت مستمر نیست و می‌تواند سالی یک یا دو بار کارگاه‌های آموزشی برگزار کند و دانشجو مشترک دکتری بگیرد و ارتباط برقرار کند.

به گفته رییس اسبق دانشگاه صنعتی شریف، مطلوب است این طرح دوباره به جریان بیفتد و نیاز به سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

  تقدیر رییس پارلمان بخش خصوصی از خدمات علی لاریجانی