برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دستگاه دوام آوری سنگ‌های ساختمانی در دانشگاه دامغان ساخته شد

عبدالعلی بصیری روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: پس از ۲ سال تحقیق و پژوهش، اولین دستگاه آزمایش تعیین دوام‌داری سنگ‌ها در برابر بارش، توسط گروه پژوهشی دانشگاه دامغان به سرپرستی داوود فریدونی، پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشکده علوم زمین دانشگاه دامغان ساخته شد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه برای تعیین دوام‌داری‌ سنگ‌های ساختمانی، نمی‌توان به صورت طبیعی از روش‌های مختلف و صحیح شبیه‌سازی بهره برد، این دستگاه ساخته شده است. 

بصیری به دلیل اصلی ساخت این دستگاه اشاره کرد و افزود: با ساخت این دستگاه می‌توان شبیه‌سازی صحیحی از محیط طبیعی سنگ‌های ساختمانی در آزمایشگاه ایجاد کرد. 

وی اضافه کرد: این دستگاه می‌تواند تا حدود زیادی نقایص و محدودیت‌های روش‌های قبلی را رفع کند و در عین حال به تنهایی قادر به بررسی تغییر ویژگی‌های مهندسی مختلف سنگ‌های ساختمانی در برابر بارش‌های طبیعی و اسیدی است که این موضوع یکی از نکات نوآورانه مربوط به این طرح می‌باشد.

بصیری اظهار داشت: اساس کار این دستگاه، آزمایش تعیین دوام‌ سنگ‌های ساختمان بر طبق شرایط طبیعی منطقه و روند زوال‌پذیری و تغییر در ویژگی‌های فنی و مهندسی سنگ‌های ساختمانی است که برای ساخت آن از مصالح ساده و داخلی ساخته شده است. 

وی خاطرنشان کرد: پس از انجام آزمایش در این دستگاه، شاخصی تحت عنوان شاخص دوام‌داری سنگ (Rock Durability Index, RDI) تعیین می‌شود که معرف میزان کیفیت سنگ برای استفاده در هر منطقه با شرایط آب و هوایی آن است.

بصیری افزود: اختراع این دستگاه آزمایش در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسید و گواهی اعتبار آن از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اخذ شده است.

  مُرواربافی همدان؛ تنیدن احساس در تار و پود چوب

رییس دانشگاه دامغان تصریح کرد: نتایج حاصل از آزمایش برخی سنگ‌های ساختمانی مورد استفاده در ایران توسط این دستگاه، در یکی از مجله‌های علمی خارج کشور نیز به چاپ رسیده است.

در حال حاضر بیش از چهار هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۷۲ رشته و گرایش در هشت دانشکده دانشگاه دولتی دامغان تحصیل می کنند.

شهرستان دامغان در فاصله ۱۱۵ کیلومتری شرق مرکز استان سمنان، حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)