برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کاهش ۳۵ درصدی مبادله تجاری ایران و امارات بر اثر کرونا

«فرشید فرزانگان» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این روند نزولی را به علت کاهش تقاضا داست و افزود: شیوع ویروس کرونا در کاهش مصرف مستقیم و اختلال در زنجیره تأمین کشور امارات متحده عربی به‌ویژه دبی نقش مهمی داشته است.

لنج‌های ایرانی برای حمل مواد غذایی به امارات مجوز تردد می‌گیرند

وی درباره نحوه جابجایی بار گفت: صادرات و واردات امارات ‌اکنون با کشتی‌های چوبی، فلزی و شناورهای لندی‌کرافت صورت می‌گیرد؛ در حال حاضر لنج‌های اماراتی که بار مواد غذایی و ماهی غیر دارند، در حال تردد هستند اما به‌زودی به لنج‌های کشورمان برای حمل مواد غذایی به امارات مجوز تردد داده می‌شود.

تردد تجار ایرانی به امارات تسهیل شود

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با اشاره به سفر تجار و دارندگان اقامت امارات به این کشور بیان کرد: امیدواریم بعد از ماه مبارک رمضان اقداماتی مؤثر در این زمینه انجام شود و با رایزنی فعال اقتصادی وزارت خارجه، تردد تجار ایرانی و دارندگان اقامت این کشور هرچه سریع‌تر به حالت گذشته برگردد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی انتظار دارد که وزارت خارجه کشورمان برای برطرف شدن این مشکل، تمهیداتی را در نظر بگیرد. اکنون فقط پروازهای خطوط هوایی ماهان، کیش ایر و قشم ایر جهت بازگشت اتباع کشورمان انجام می‌شود.

پیش‌بینی روند افزایشی تجارت ایران و امارات در بلند مدت

فرزانگان در پاسخ به سؤال که آیا در بلندمدت افزایش یا کاهشی در حجم روابط دو کشور پیش‌بینی می‌شود، تصریح کرد: در بلندمدت با اتخاذ تدابیر و سیاست‌گذاری‌های جدید با همکاری وزارت خارجه، وزارت صنعت، سازمان توسعه تجارت، اتاق مشترک ایران و امارات و همچنین استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه کشور امارات در جهت توسعه صادرات، به‌طورقطع حجم تجارت افزایشی خواهد شد.

به گفته وی، کشور امارات متحده عربی بافاصله قابل‌تأملی از کشورهای دیگر حوزه خلیج‌فارس ازنظر زیرساخت اقتصادی، حمل‌ونقل و آی‌تی در برتری قرار دارد.

  تشخیص آلودگی‌های کشاورزی با حسگر موبایل ممکن شد

فرزانگان تاکید کرد: ضروری است که ارتباط اقتصادی با این کشور پیشرفته، برای کشورمان در اولویت قرار گیرد و به‌طور حتم ارتباط روزافزون کشور امارات متحده عربی می‌تواند مسیر صادراتی محصولات ایرانی را به کشورهای خاور دور از قبیل چین، هند، شمال آفریقا و آمریکای جنوبی افزایش دهد و این امر نقش کلیدی برای توسعه جهش صادرات کشور در سال «جهش تولید» دارد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات بابیان اینکه برای توسعه و پیشرفت کشورمان در صنایع زیرساختی نیازهایی داریم، بیان داشت: زیرساخت‌های کشور امارات متحده از کشورهای عمان و قطر حداقل ۱۰ سال توسعه‌یافته‌تر است و باید به بخش خصوصی برای تعمیق این ارتباط اقتصادی کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فضای سیاسی بین دو کشور توسعه اقتصادی در این فضای موجود، مقدم بر توسعه سیاسی دنبال می‌شود و تعمیق در ارتباط بیشتر با این کشور، خود به توسعه سیاسی با امارات می‌انجامد.

محصولات میوه و تره‌بار، عمده تجارت با امارات

فرزانگان با اشاره به اینکه در حال حاضر عمده تجارت با امارات محصولات میوه و تره‌بار و مواد غذایی است، افزود: سهم حمل هوایی یا ترانزیت هوایی در تجارت دبی ۶۴۱ میلیارد درهم که معادل ۱۷۴ میلیارد دلار، سهم حمل دریایی ۱۳۶ میلیارد دلار (ترانزیت دریایی) و حجم حمل زمینی ۶۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ بوده است.

وی ادامه داد: وزارت توسعه اقتصادی دوبی اعلام کرده که تجارت مواد غذایی دبی در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، بالغ‌بر سه میلیارد دلار معادل ۲.۸۷ میلیون تن بوده و بر این اساس تسهیل تجارت مواد کشاورزی و غذایی، اکنون مهم‌ترین اولویت این کشور است.

فرزانگان معتقد است کشور می‌تواند با حمایت از بخش خصوصی از این فرصت به‌دست‌آمده حداکثر بهره‌برداری را داشته باشد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)