برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

صنایع دستی را کروناهای مختلف تهدید می‌کند

ایران با تمدنی فاخر و بسیار عمیق، یکی از پایه‌گذاران تمدن فرهنگی و تاریخی در میان تمام کشورهای دنیا محسوب می‌شود. این جلوه از تمدن ایران را می‌توان در هنر به جا مانده از نیاکان ایرانیان در آثار تاریخی همچون مقبره‌ها، مساجد، کاخ‌ها و بسیاری دیگر از این دسته آثار یافت اما در این آثار تاریخی آثار هنری نقش اصلی را عهده‌دار هستند.

اما در میان آثار هنری با وجود فرهنگ‌های مختلف در سراسر ایران شاهد آثار متفاوتی هستیم که یکی از فاخرترین این آثار هنری، هنر صنایع دستی است که جلوه‌ای از فرهنگ قومی و ملی را به عرصه ظهور می‌رساند.

بطور کلی صنایع دستی را می‌توان استفاده از هنر دست افراد به واسطه ابزارهای اولیه و مواد بومی که اقدام به تولید یک صنعت هنری می‌کنند، دانست.

ایران با دارا بودن ظرفیت قوی از قرون گذشته تا به امروز یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین صادرکنندگان هنرهای دستی است و هویت هر کشوری را می‌توان در لابه‌لای فرهنگ و تاریخ آن تمدن کهن یافت و این هویت بخشی از یک داستان باستانی از ارتباطات هنر و تمدن انسان‌های آن منطقه را بیان می‌کند.

این روزها با شیوع کرونا صنایع دستی نیز همچون دیگر مشاغل و حرفه‌ها آسیب های زیادی دیدند؛ فرزاد فرجی هنرمند صنعت گر حوزه سرامیک کرونا را تنها آسیب این حوزه نمی داند، وی کمبود مواد اولیه در بازار و مالیات را در کل کروناهای صنایع دستی این روزهای کشور می‌داند.

فرجی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان این که در ایران ۳۰۰ حرفه صنایع دستی وجود دارد که حداقل ۱۸ مورد آن درآمدزا و کاملا شناخته شده است، گفت: بسیاری از این صنایع دستی به دلیل نداشتن تسهیلات کافی و یا نبود مدیریت بازار فروش با مشکل مواجه هستند.

وی با بیان این که این روزها مشکلات زیادی گریبان صنایع دستی را گرفته است، افزود: کروتا تنها یکی از این موارد است. از ابتدای سال ۹۸ با کمبود مواد اولیه در تولید سرامیک مواجه شدیم. با وجودی که سال ها کارخانه ما در کشور از معدنی داخلی خاک مورد نیاز را تامین می‌کرد ولی سال گذشته به دلایل نامشخصی با کمبود آن خاک مواجه شدیم.

  سیستم جامع اطلاعات یکپارچه بخش کشاورزی اجرایی می‌شود

فرجی محدودیت استخراج و یا صادرات خاک به کشورهای همسایه را از جمله این موارد احتمالی دانست و گفت: در طول یک سال خاک از کیلویی هزار و ۴۰۰ تومان به سه هزار تومان افزایش یافت. این کمبود در بازار تنها محدود به خاک نشد و از نظر مواد مورد نیاز لعاب نیز الان با کمبود در بازار مواجه هستیم.

این صنعت‌گر حوزه سرامیک درباره مالیات حوزه صنایع دستی گفت: سال گذشته اعلام شد، ماده ۱۴۲ که در آن صنایع دستی از پرداخت مالیات معاف بود حذف شده است. دلیل آن آماری بود که گمرک از خروج صنایع دستی از کشور می‌داد. ولی این آمار درستی نیست چون در همین بندی که به صادرات صنایع دستی اختصاص داده شد محصولات دیگری همچون شیشه اتومبیل نیز شامل شده که آمار را نادرست می‌کند.

فرجی افزود: با نامه نگاری‌های مختلفی که انجام شد، تغییراتی انجام گرفت از آن جمله این بود صنایع دستی که درآمدی کمتر از ۲۰۰میلیون تومان دارند از پرداخت مالیات معاف هستند ولی این نیز کاملا روشن نیست. زیرا مشحص نیست این ۲۰۰ میلیون تومان درآمد پس از کسر هزینه ‌ها است و اصلا تعریف از درآمد معلوم نیست.

وی افزود: کرونا نیز این روزها تنها مشکل کشور و صنایع ما نیست و مشکلی جهانی است. ما انتظار نداریم در این شرایط دولت پرداختی یک میلیون تومانی به کارگران داشته باشد، فقط انتظار دریافت تسهیلات داریم، فروش محصولات صنایع دستی را آسان کند و با گرفتن سفارش از این کارگاه‌های کوچک جلوی تعطیلی آنها را بگیرد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)