برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بازگشایی سواحل گیلان متناسب با مدیریت شیوع کروناست

 محمود قاسم نژاد روز پنجشنبه در جلسه ستاد ساماندهی سواحل و تفرجگاه های ساحلی استان با اشاره به لزوم فاصله گذاری اجتماعی، اعمال محدودیت هایی در ترددها و نیز بسته ماندن بسیاری از اماکن طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا​​​​​​ افزود: به منظور حفظ سلامت شهروندان و جامعه، بازگشایی سواحل استان همزمان با فصل گرما ، متأثر از مدیریت شیوع این بیماری خواهد بود.

 وی با اشاره به آغاز فصل گرما و پیش بینی ها مبنی بر ورود گردشگران به استان از ماه آینده، یکی از اهداف اصلی در ساماندهی سواحل را فراهم سازی تسهیلات لازم برای عموم مردم در جهت ایجاد تفریحات سالم عنوان و تصریح کرد: مردم درباره اعلام سیاست های استان در خصوص بهره گیری از سواحل انتظاراتی دارند و لازم است اطلاع رسانی دقیقی از روند رویکردهای اتخاذ شده برای استفاده از سواحل در اسرع وقت انجام شود.

وی به بیماری کویید ۱۹ ، بازگشایی سواحل و حضور مردم و گردشگران متاثر از این بیماری اشاره و تأکید کرد: لازم است ضمن توجه به رعایت پروتکل های مراقبتی، برنامه ریزی برای بازگشایی و فعالیت طرح های سالمسازی دریا با رعایت موارد بهداشتی صورت گیرد. 

معاون استاندار گیلان همچنین با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات موجود در عرصه های ساحلی از جمله کاهش شمار غرق شدگان  گفت: برای جلوگیری از آسیب های این بخش باید همه دستگاه های اجرایی تعامل داشته باشند.

وی با تأکید بر لزوم استفاده بهینه از محدوده ساحلی در جهت شادی و نشاط اجتماعی افزود: ارائه برنامه های فرهنگی متناسب با ارزش های دینی نظام اسلامی ایران، در این عرصه ها باید تقویت شود.

وی اعتبارسنجی رویدادهای فرهنگی اجرا شده در نوار ساحلی طی سال های گذشته و بررسی تاثیرگذاری آن در توسعه فرهنگی را لازم دانست و تصریح کرد: با همکاری فرمانداری های ۹ شهرستان ساحلی، دستگاه های متولی حوزه فرهنگ و فعالان بخش خصوصی با سوابق اجرایی مناسب ، برنامه های متنوعی در نوار ساحلی و طرح های سالم‌سازی برنامه ریزی و اجرا کنند. 

قاسم نژاد یادآور شد: در اجرای این فعالیت های فرهنگی و هنری می توان ارائه پیام های بهداشتی و زیست محیطی را نیز مورد توجه قرار داد.

وی با استناد به آمارها از موفقیت اقدامات انجام شده طی سال های اخیر ، تاکید کرد که باید نسبت به کیفیت بخشی برنامه‌ها و نیز اثربخشی خدمات توجهی بیشتر شود. 

قاسم نژاد به عنوان مصوبه از دانشگاه علوم پزشکی گیلان خواست طی یک‌هفته دستورالعمل های بهداشتی در حوزه بهره برداری از سواحل را به اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان ارائه دهد.

  آیا استرس موجب سفید شدن مو می‌شود؟

وی با اشاره به فعالیت دکه ها در شناگاه ها تصریح کرد: این مشاغل باید با رعایت موارد بهداشتی و توجه به اصل فاصله گذاری اجتماعی به فعالیت خود ادامه دهند.

قاسم نژاد درخصوص پرداخت حقوق ناجیان نیز اظهار داشت: استان گیلان از ناجیان خوب و مجربی برخوردار است و باید به پرداخت به موقع حقوق آنان توجه شود ضمن آنکه امکان فعالیت نیروهای مجرب و آموزش دیده در سواحل را فراهم کنیم و باید فرمانداران پیش‌بینی اعتبارات لازم در این خصوص را داشته باشند.

وی به اثربخشی فعالیت گروه های امدادی در سواحل نیز اشاره و اضافه کرد: هلال احمر آمادگی کافی برای استقرار گروه های امداد و نجات در مناطق ساحلی و اورژانس همچون سال‌های گذشته را داشته باشد.

وی به اجرای طرح آزادسازی حریم دریای خزر تا شعاع ۶۰ متری اشاره و گیلان را در این موضوع دارای وضعیت بهتری نسبت به دیگر استان های ساحلی ذکر کرد و در عین حال از دستگاه های متولی خواست در راستای رفع تصرف اراضی، با معاونت عمرانی استانداری گیلان همکاری کنند و فرمانداران هم نسبت به این مهم حساس باشند.

معاون استاندار گیلان به نقاط خطر آفرین دریا نیز اشاره کرد و گفت: احتمال غرق شدگی در نقاط خطرآفرین بیشتر است؛ از این‌رو،  باید هدف گذاری ها محدود به همان ناحیه باشد؛  ضمن آنکه بررسی ها نشان می دهد غرق شدگی در ساعات پایانی فعالیت طرح‌های سالم‌سازی، بیشتر و فراوانی سنی جان‌باختگان هم در گروه ۱۸ تا ۲۵ سال است.

وی بر ضرورت تدوین برنامه ای جامع از سوی دستگاه های متولی برای جلوگیری از بروز حوادث خطرآفرین تأکید و خاطرنشان کرد: برخی ناهنجاری ها در سواحل نیز گزارش شده که نظارت با دوربین های مدار بسته در نواحی  و طرح های ساحلی ، گامی در جهت کاهش این حوادث است و باید در دستور کار فرمانداران باشد.

قاسم نژاد همچنین از مدیران طرح های ساحلی خواست نسبت به جانمایی محدوده پارکینگ، سرویس بهداشتی مجزا و دوش های حمام اقدام کنند.

گیلان از چابکسر در شرق تا آستارا در غرب گیلان دارای بیش از ۲۷۰ کیلومتر نوار ساحلی است. هر ساله افزون بر ۳۰ میلیون گردشگر به گیلان سفر می کردند که امسال از زمان شیوع کرونا این استان نوروز پذیرای مهمانان نوروزی نبود.

گیلان دومین استان درگیر در جریان شیوع کرونا در کشور بود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)