برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

عمق‌بخشی به کیفیت کارخانه‌های نوآوری در سال جهش تولید

اسماعیل قادری فر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش افزود: زیست‌بوم نوآوری و فناوری نیاز به بسترسازی دارد، یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای این زیست‌بوم، ایجاد فضای مناسب برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است، شرکت های دانش ‌بنیان پتانسیل بالایی برای کار و فعالیت اقتصادی دارند؛ اما برخی از آنها فضا و مکانی برای فعالیت ندارند، به همین دلیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ایجاد کارخانه‌های نوآوری یک فضای مناسب در اختیار آنها می‌گذارد.

وی بیان کرد: این کارخانه ها به صورت بومی و با توجه به توانایی‌های استانی و منطقه‌ای ایجاد می‌شود، یکی از هدفگذاری‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این است که به جای صرف منابع محدود دولت در ایجاد فضاهای جدید، استفاده و بهینه سازی از پهنه‌های شهری متروکه را محور قرار دهد، ماموریت مهم این معاونت در این طرح استفاده از ظرفیت‌های خالی شهرها برای توسعه فناوری است.

دستیابی به یک میلیون مترمربع فضای نوآوری در کشور تا پایان دولت دوازدهم 

وی افزود: برنامه توسعه فضاهای نوآوری و اماکن ویژه کسب و کارهای نوین و استارتاپ ها امسال به صورت ویژه در این معاونت مدنظر قرار داده می شود که تا پایان دولت دوازدهم بتوانیم به فضای یک میلیون مترمربعی در فضاهای نوآوری و استفاده شرکت های دانش بنیان، استارتاپ ها و شتابدهنده ها برسیم.

قادری قر گفت: تاکنون حدود ۶۰۰ مترمربع از این فضاها بهسازی و بازسازی شده و در اختیار شرکت ها و استارتاپ ها قرار گرفته است.

وی با اشاره به راه اندازی برج نوآوری دکتر قریب در فضایی حدود هشت هزار مترمربع در این ماه افزود: راه اندازی حداقل پنج کارخانه نوآوری تا پایان امسال به ترتیب در یزد، مشهد، سیستان و بلوچستان، گلستان و البرز و همچنین افتتاح رسمی کارخانه نوآوری در شیراز که در سال ۹۸ مراحل بازسازی و بهسازی آن انجام شده و رسما شروع به پذیرش تیم های استارتاپی کرده است، همه در جهت جهش تولید دنبال خواهد شد.

  دسترسی محققان کشور به آزمایشگاه‌های بین المللی تراز اول تابش سنکروترونی

رییس مرکز توسعه فناوری­‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در این دوره از فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دولت دوازدهم، زمینه سازی لازم برای ایجاد زیرساخت های مناسب و پیشرفته را برای استقرار شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها فراهم می کنیم. ضمن اینکه عمق بخشی به کیفیت فعالیت این مراکز برای فعالیت پایدار آنها برای زیست بوم نوآوری یکی دیگر از مهمترین برنامه هایی است که ما در معاونت علمی در سال جهش تولید دنبال خواهیم کرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر کارخانه های نوآوری در تهران راه اندازی شده اند و کارخانه نوآوری شیراز نیز  بهره برداری آزمایشی خود را از اسفند ماه سال گذشته آغاز کرده است، خوشبختانه استارتاپ ها و شرکت های نوپایی بسیاری در این کارخانه ها فعال هستند و توانستند هر کدام خدمات ارزنده ای را به جامعه ارایه دهند.

قادری فر اظهار داشت: کارخانه نوآوری بر اساس الگو تجربه های موفق خارج از کشور برای بازسازی و بهسازی پهنه های صنعتی متروکه و به خدمت گرفتن آنها به عنوان پهنه های نوآوری شهری توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کشور ایجاد شده است و مورد استفاده استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان قرار می گیرد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)