برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پژوهش محوری تنها راه رسیدن به دانشگاه نسل سوم است

۲۵ تا ۳۰ آذرماه هر سال، هفته پژوهش و فناوری نام گذاری شده و به همین مناسبت دانشگاه صنعتی امیرکبیر امروز _ یکشنبه _ اول دی ماه مراسمی با همین عنوان در محل دانشگاه برگزار کرد. 

سید احمد معتمدی در این مراسم اظهار داشت: پژوهش رکن اصلی برای تولید علم است و با وجود اینکه دانشگاه امیرکبیر  ۴.۲ درصد مقالات را در کشور تولید کرده و صاحب مقام نخست است، اما  از نظر کمی و کیفی این دانشگاه و حتی سایر دانشگاه های  کشور اشکالاتی دارند. البته امید است با برنامه های راهبردی به نتیجه مطلوبی برسند. 

رییس دانشگاه امیرکبیر به تولید نوآوری و دانش فنی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در موضوع تولید نوآوری و دانش فنی، بیشتر دانشگاه های کشور نسل یک و دو محسوب می شوند و تا رسیدن به دانشگاه های نسل سوم فاصله دارند. ولی در مقابل  افزایش قراردادهای صنعتی، افزایش واحدهای نوآوری و فناوری و مهارت افزایی در دانشگاه امیرکبیر رشد کرده که جای امیدواری است. 

معتمدی ادامه داد: تعداد قراردادهای صنعتی عدد راضی کننده ای نیست، ولی تلاش های خوبی در این زمینه شده و اثرگذاری آن در کشور مشهود است.

وی با تاکید بر اینکه در نوآوری شرایط بهتر است و ایجاد واحدهای نوآور از مرز ۲۰۰ واحد گذشته، اظهار داشت: این مراکز در حال توسعه هستند و  با موافقت معاون فناوری ریاست جمهوری، بخش پایانی برج ابن سینا و برج دوم دانشگاه در حاشیه خیابان ولیعصر(عج) در حال تکمیل است و ۹ دانشگاه نیز در حال ایجاد مراکر نوآوری هستند. 

رییس دانشگاه امیرکبیر به روند مهارت افزایی دانشگاه امیرکبیر اشاره کرد و گفت: مهارت افزایی دانشجویان به نظام آموزشی ما مربوط است. البته تا ۱۰ سال پیش، هر فارغ التحصیلی به راحتی  جذب بازار کار می شد. ولی این بازار اشباح شده و فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز زیاد شدند تا افزلیش کارآمدی دانشجو در دستور کار قرار گیرد. زیرا فارغ التحصیلان ماهر راحتتر جذب بازار کار می شوند.

معتمدی خاطر نشان کرد:‌ از نظر سواد، دانشجویان دکتری ایران از همتاهای خارجی خود برترند، ولی برای کار آفرینی  مشکل دارند. 

وی ادامه داد:  هرچند سیاست گذاری دولت اثرگذار است، ولی دانشگاهی مانند امیر کبیر که پیشرو در  تولید علم است، نباید برای کارآفرینی منتظر نهادهای مسوول بماند. 

رییس دانشگاه امیرکبیر درباره صندوق نوآوری دانشگاه امیر کبیر نیز گفت: امید است این صندوق با فعال شدن، حمایت های  لازم را از ایده ها و طرح های نو انجام دهد تا شاهد روند رو به رشد فناوری در دانشگاه امیرکبیر باشیم. 

  استارتاپ‌ها به جهت‌گیری اسناد نظام آموزشی توجه کنند

در پایان این مراسم از ۲۱پژوهشگر (در زمینه پایان نامه ها، کتاب بین المللی و داخلی ، دانشمندان پراستناد، شرکت های دانش بنیان ، مولفین برتر ) تقدیر شد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)