برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مسابقات مناظره دانشجویان وارد مرحله یک چهارم نهایی شد

 مرحله کشوری هشتمین دور مسابقات ملی مناظره های دانشجویان ایران با حضور ۱۲ تیم از دانشگاه های کشور در باشگاه دانشجویان ایران ۳۰ آذرماه آغاز شده و تا دوم دی ماه ادامه دارد.

در نخستین دور از مسابقات امروز، تیم تنقیح مناط از دانشگاه علم و فرهنگ با کسب ۱۲۷ امتیاز در رقابت با تیم سروش رازی از کرمانشاه با ۱۱۳ امتیاز به پیروزی دست یافت.

این دو گروه بر سر گزاره «دولت باید نقش هدایت‌گری را در عرصه فرهنگی بر عهده بگیرد» با یکدیگر مناظره کردند که در پایان تیم تنقیح مناط به عنوان مخالف این گزاره پیروز میدان شد.

حمید شرافت‌وزیری از تیم سروش رازی با بیان اینکه فرهنگ نه به طور مطلق پروسه و نه به طور مطلق پروژه است، گفت: بهترین گزینه برای دولت یک دولت دموکراتیک است، موافقت با این گزاره یک امر عقلانی است.

حسین جلالی نیز از تیم تنقیح مناط با استفاده از آرای وبر سعی در رد گزاره کرد و گفت: عرصه فرهنگ خود آیین بوده و مداخله ناپذیر است، وقتی از مداخله حمایتی صحبت می‌کنیم یعنی دولت از منابع خود بتواند کاملاً از همه حمایت کند.

جلالی بیان کرد: باید هرگونه دخالت دولت را محکوم کرد.

میلاد اختراعی از تیم سروش رازی در جمع‌بندی استدلال‌های گروه خود گفت: ما استدلال آوردیم که تمام حالت‌های مخالف به سه دسته کلی تقسیم می‌شود و دلایلی برای رد آن آوردیم و گفتیم مداخله امری بدیهی، عقلانی و اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: دسته اول معتقدند اصلاً باید مداخله کند و دسته دوم اعتقاد دارند فرهنگ نیازمند کنترل شدید است، گروه سوم نیز بر این اعتقادند فرهنگ باید متولی داشته باشد اما این متولی نباید دولت باشد.

اختراعی یادآور شد: بهترین الگو، دولت دموکراتیک است که برخواسته از رأی مردم و با توان اجرایی کافی باشد. گزاره درباره باید و نبایدهای ایفای نقش دولت صحبت می‌کند و کاری به عملکرد آن در این زمینه ندارد.

  آمادگی شرکت‌های ایرانی برای بازسازی مناطق آزاد شده قره‌باغ

مذاکره با آمریکا به شرط بازگشت به برجام

در دومین مناظره مرحله یک چهارم هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان چگونگی مذاکره با آمریکا به شرط بازگشت یا فقدان بازگشت نظام مورد بحث قرار گرفت.

این مناظره در رابطه با گزاره «تا زمانی که آمریکا به برجام بازنگردد نباید با این کشور مذاکره کرد» بین تیم‌های خیام از مرکزی به عنوان موافق و مادر از خراسان شمالی به عنوان مخالف برگزار شد.

رضا موچان از تیم خیام در ابتدای سخنان خود گفت: نگاه ما نسبت به گزاره از جنس گفتمان‌های رایج آمریکاستیزانه رایج در کشور نیست، بلکه براساس یک منطق و استدلال است.

وی افزود: گزاره از جنس گزاره پسین است و برای فهم بهتر آن باید یک تجربه تاریخی را مورد توجه قرار دهیم و به یک معرفت شناسی تاریخی توجه کنیم که منطق بیرونی خاص خود را دارد.

نوید یوسف‌نیا از تیم مادر نیز در ابتدای سخنان خود گفت: آمریکا به عنوان یک کشور نه یک دولت است، برجام هم توافقی است که میان ایران و ۵ به علاوه یک امضا شد.

وی افزود: مذاکره مفهومی بسیار گسترده است، گفت وگوی هدفمند سطح‌دار میان مقامات مختلف دو یا چند کشور است، به شکل درست‌تر اگر بخواهیم گزاره را بخوانیم مذاکره با آمریکا درست است به‌شرطی که آمریکا به برجام بازگردد.

در پایان نیز بر اساس آرای هیات داوری تیم خیام از مرکزی امتیاز ۸۳ و تیم مادر از خراسان شمالی امتیاز ۱۵۷ را کسب کردند و تیم مادر به مرحله بعد راه یافت.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)