برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دولت دخالت نکند صنایع دستی از اولویت‌های مردم حذف می‌شود

صنایع دستی در میان ایرانیان قدمت طولانی دارد، ایران با دارا بودن ظرفیت قوی از قرون گذشته تا به امروز یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین صادرکنندگان هنرهای دستی است و هویت هر کشوری را می‌توان در لابلای فرهنگ و تاریخ آن تمدن کهن یافت و این هویت بخشی از یک داستان باستانی از ارتباطات هنر و تمدن انسان‌های آن منطقه را بیان می‌کند.

نه تنها تنوع زیاد صنایع دستی، بلکه استفاده از چند صد تکنیک و روش بومی برای تولید، صنایع دستی ایران را در صدر قرار داده است. اما مدتی است حال این صنعت خوب نیست. کارشناسان این حوزه معتقدند که اگر دولت در صنایع دستیدخالت نکند این صنعت به فراموشی می رود.

یاسر رجبعلی طراحو تولیدکننده صنایع دستی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان این که این روزها آسیب‌های ناشی از کرونا به دیگر مشکلات صنایع دستی افزوده شده است، گفت: مشکلات صنایع دستی در ایران بسیار اساسی و بنیادین است و در حوزه سیاستگذاری کشور، باید این مشکلات و موانع رفع شود.

وی افزود: در حالی که ایران در صدر کشورهای دارای بیشترین تکنیک بومی برای تولید صنایع دستی است اما این هنر هنوز جایگاه درستی در اقتصاد کشور ندارد و تعریف درستی از آن نداریم. دانش فنی تولید صنایع دستی در ایران با وجودی که هزاران سال پیش تولید شده علمی بود و حالا به تکامل رسیده است.

رجبعلی اضافه کرد: درحالی که ما در برخی از تکنولوژی های پیشرفته روز دنیا دارای دانش بومی آن نیستیم در بسیاری از صنایع دستی از دانش بومی برخورداریم که می‌توانیم از آن بهره ببریم و آن را نقطه قوت اقتصاد کشور قرار دهیم و ارزآوری آن می تواند به اقتصاد کشور کمک زیادی کند. نمونه‌های آن زرین فام‌هایی است که ار دوره سلجوقیان به یادگار مانده است که نشان می‌دهد ایرانیان از تکنیک و روش‌های علمی در آن دوران برای ساخت این زرین فام ها برخوردار بودند.

  ظرفیت تولید کیت تشخیص کرونا در ایران به ۶ میلیون واحد رسید 

این هرمند حوزه سرامیک گفت: البته در سال های اخیر به دلیل حضور دانش آموخته‌های این رشته در صنعت تغییرات خوبی ایجاد شده است ولی همچنان شرایط درخور صنایع دستی کشور نیست.

وی خواستار دخالت دولت در صنایع دستی شد و گفت: به عنوان نمونه هم اکنون برای تامین مواد اولیه برای ساخت سرامیک دچار مشکل اساسی شدیم در حالی که قیمت خاک (مواد اولیه) در سال ۹۶ کیلویی ۳۵۰ تومان بود در ماه جاری این رقم به ۴ هزارو ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

رجبعلی در پاسخ به چرایی گران شدن این خاک گفت: معدن و کارخانه‌ای ایرانی در مرند تولیدکننده این خاک است اما این روزها  صاحبان کارخانه ترجیج می‌دهند به دلیل افزایش قیمت دلار، خاک را به ترکیه صادر کنند و اتفاقی که می افتد این است تولیدکننده ترک با این خاک ایرانی سرامیک تولید و بعد ایران سرامیک را وارد می کند. این موضوع سبب تعطیلی کارگاه تولید سرامیک در ایران و اخراج شدن بسیاری از کارگران آن می‌شود.

به گفته این فعال هنرمند این جا دولت باید دخالت کند تا شرایط به نفع صنایع دستی کشور شود.

وی در ادامه با اشاره به این که صنایع دستی، صنعتی است که ارزش افزوده زیادی به همراه دارد، ‌ افزود: دولت با حمایت از این صنعت می‌تواند به ارزآوری کمک کند.

این طراح و تولیدکننده محصولات دست ساز درباره خسارات ناشی از کرونا گفت: شیوع کرونا نیز در ماه‌های اخیر مشکلات را افزایش داده است و بسیاری از کارگاه‌ها را به سمت تعطیلی می‌برد اگر دولت دخالتی نکند صنایع دستی از اولویت مردم کاملا خارج می شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)