برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آغاز آهنگ شتاب در مسیر گردشگری بافق 

این مسیر شهر را به منطقه گردشگری کویر «کربناب» متصل می‌کند، حدود سه کیلومتر آن از میان مزارع و محل ساخت کارگاه های فنی و صنعتی منتهی به روستای باقرآباد عبور می‌کند.

شلوغی تردد به دلیل عبور و مرور مالکان کارگاه‌های یادشده ، گردشگران و کشاورزان و افزایش تصادف از یک سو و ساخت و سازهای غیر مجاز و  رعایت نکردن حریم قانونی این مسیر از سوی برخی افراد مشکلاتی را در این محدوده ایجاد ‌کرد.

چند سالی است که مردم روستاهای این منطقه و مالکان و کشاورزان پیگیر تعریض این مسیر هستند که تا کنون اقدام اساسی صورت نگرفت.

به گفته مدیر اداره راه و شهرسازی بافق ،تمام کاربری زمین‌های این محدوده کشاورزی است و مردم پیش از ساخت و ساز باید مجوز لازم را از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دریافت کنند تا طرح تغییر کاربری زمین ها صادر شود، متاسفانه مردم هیج یک از این موارد را انجام ندادند.

محمد صالح عابدی افزود: پس از تغییر کاربری باید به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنند تا پروانه مربوطه صادر شود.

شهردار بافق هم اظهار داشت:این مسیر در طرح جامع شهری است و بعد از ۴۰۰ متر، ساخت و ساز باید در محدوده طرح صورت بگیرد و خارج از محدوده هرگونه ساخت و ساز طبق قانون امکان پذیر نیست.

سید علی نوروز زاده تصریح کرد: در محدوده طرح، کاربری‌ها مشخص شد و در صورت تغییر کاربری خارج از محدوده به مجوز جهاد کشاورزی نیاز است.

وی با بیان اینکه برای ساماندهی املاک فنی و صنعتی واقع در مسیر که فاقد پروانه ساخت و ساز است، مجموعه به وسعت ۲۰ هکتار توسط شهرداری برنامه ریزی شد، افزود: متقاضیان پس  از آماده شدن زیرساخت‌ها می‌توانند به این کارگاه‌ها منتقل شوند.

  مردم سفرهای مسئولانه و حرفه‌ای بروند

شهردار ، کاهش ترافیک و تصادف، دسترسی آسان مردم و گردشگران به این مناطق و نیز توسعه و رونق صنعت گردشگری را از مهمترین اهدف اجرای طرح یادشده اعلام کرد.

همچنین سرپرست فرمانداری بافق  در حاشیه بازدید از این مسیر به ایرنا گفت: مقرر شد که ۸۰۰ متر ابتدای این محور امسال با همکاری شهرداری آزادسازی و اجرا شود و از ۸۰۰ تا هزار و ۵۰۰ متر بعد توسط بخشداری ، تامین اعتبار و اجرا می شود  و تا پایان سال یک و نیم کیلومتر از این مسیر به بلوار ۳۵ متری تبدیل می شود.

محمدعلی شاه حسینی ، از مالکان و ساکنان این مسیر خواست ، حریم ۱۷.۵ متری جاده را رعایت کنند و برای تسریع در عملیات اجرایی همکاری لازم داشته باشند.

وی بیان کرد: ادامه ساخت بلوار از محل هزار و ۵۰۰ متری تا میدان گردشگری در سال‌های آینده انجام می‌شود.

این مسیر به منطقه گردشگری قلعه تاریخی باقرآباد، نخلستان‌های دیدنی، روستای صادق آباد و کمپ کاراکال و اقیانوس شن‌های روان منتهی می‌شود که سالانه صدها  گردشگر داخلی و خارجی و کویرنوردان از این منطقه دیدن می‌کنند.

منطقه گردشگری روستاهای صادق آباد و باقرآباد در فاصله ۶ کیلومتری شهر بافق قرار دارد و مرکز این شهرستان ۵۰ هزار نفری هم در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد واقع است. 

تاکنون ۴۹ اثر در حوزه آثار فرهنگی-تاریخی و ۱۹ اثر در حوزه آثار ناملموس شهرستان بافق به ثبت ملی رسید.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)