برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۳۰ درصد قالیچه‌های ابریشمی خراسان شمالی صادر می‌شود

بخشدار جرگلان از توابع شهرستان راز و جرگلان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در روستای دویدوخ ۶۰۰ دار قالی برپاست و تقریبا تمامی خانواده های این روستا به بافت قالیچه دوروری ابریشمی اشتغال دارند و این کار همه افراد خانواده ها را مشغول کرده است.

پولاد نجاهی افزود: با وجود اینکه شهرستان راز و جرگلان تولید کننده ابریشم باکیفیتی است اما ابریشمی که در این قالیچه ها به کار برده می شود از مشهد تهیه شده و بیشتر تولید چین و ترکمنستان است و حتی گاهی به جای نخ طبیعی ممکن است ابریشم مصنوعی نیز داخل نخ ها باشد که بر کیفیت تولید اثر منفی می گذارد.

وی گفت: البته تعداد معدودی از خانوارهای این روستا در بافت این قالیچه ها از ابریشم و نخ تولیدی خود استفاده کرده و نخ های ابریشمی را با گیاهان طبیعی رنگ می کنند.

وی در مورد دلیل استفاده ساکنان دویدوخ از نخ های وارداتی، اظهار داشت: ۶۰۰ دار قالی در این روستا برپاست و اگر در بافت هر قالی ۱۵ تا ۲۰ کیلو نخ ابریشم به کار رود ۱۲ تن می شود که تهیه آن در داخل جرگلان سخت است.

نجاهی با بیان اینکه سالانه ۲ هزار متر مربع فرش دورو در این روستا بافته می شود، افزود: این صنعت می تواند ظرفیتی باشد که دولت از آن برای ایجاد و بهبود معیشت خانواده ها استفاده کرده و زنجیره آن را تکمیل کند.

سالانه حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ قطعه فرش دورو در این روستا بافته می‌شود که هیچ‌گاه روی دست بافندگان نمی‌ماند و توسط بازرگانان تهرانی و اصفهانی خریداری می‌شود.

  «جاسک»؛ سواحل بکر با تپه ماهورهای چشم نواز

روستای ترکمن نشین دویدوخ در بخش مرزی جرگلان شهرستان راز و جرگلان، در ۱۶۷ کیلومتری بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد.

مردم این روستا سابقه طولانی در زمینه تولید صنایع دستی از جمله فرش دوروی ابریشمی دارند و شغل اصلی آنها تولید فرش و نوغانداری است که در کنار آن به دامپروری و کشاورزی هم مشغول هستند.

فرش دوروی تمام ابریشمی ترکمنی که در روستای دویدوخ خراسان شمالی بافته می‌شود با توجه به ضخامت کم و زیبایی بی نظیر، هنری فوق العاده و منحصر به فرد است که از زیباترین صنایع دستی کشور محسوب می‌شود.
روستای ۶۲۰ خانواری دویدوخ ۲ هزار و ۶۰۰ نفر جمعیت دارد که هر خانواده دارای یک دار قالی است و اکثر قالی‌های بافته شده این روستا به صورت دورو و تمام ابریشمی است که بافت هر قالیچه سه متری حدود هفت ماه به طول می‌انجامد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)