برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پیشگیری از حملات قلبی با کشف یک پروتئین جدید

به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، تصلب شرایین بیماری است که در آن پلاک‌های چرب در رگ‌ها رسوب می‌کنند و خطر ابتلای فرد را به حمله قلبی و یا سکته مغزی افزایش می‌دهند. در بسیاری از افراد به ویژه افراد سیگاری و افرادی که رژیم‌های غذایی پر چرب دارند، شریان‌ها در طول زمان آسیب می‌بینند. همچنین محل‌هایی که شریان ها در آنجا خم و یا شاخه می‌شوند بیشتر مستعد التهاب مزمن هستند که جریان خون را تحت تاثیر گذاشته و باعث می‌شود که پلاک ها در آن محل تجمع یابند. این موضوع به نوبه خود موجب محدود ساختن بیشتر جریان خون و در نهایت بروز حملات قلبی و سکته‌های مغزی می‌شود.

محققان هنوز مراحلی که منجر به بروز این رویه می‌شود را نمی دانند اما به نظر می‌رسد که برخی مولکول‌ها به عنوان حسگرهای حساس به تغییرات مکانیکی عمل می‌کنند. در اصل، این بدان معنی است که این مولکول‌ها اختلالات ناشی از آسیب شریانی را در جریان خون تشخیص می‌دهند. اکنون گروهی از محققان دانشگاه آکسفورد متوجه شده‌اند که یک پروتیین حساس به تغییرات مکانیکی به نام Plexin D۱ در تشکیل این پلاک‌ها نقش بسیار زیادی دارند. 

آنها با استفاده از انبرک‌های مغناطیسی «بسیار ریز» پروتئین Plexin D۱ را بیرون کشیدند و متوجه شدند که این پروتئین با آزاد کردن سیگنال‌هایی که یک تاثیر دومینو را آغاز می‌کند به نیروی کششی واکنش نشان داده و در نهایت منجر به تشکیل پلاک شده که به ابتلا به حمله قلبی منجر می‌شود.

محققان نقش این پروتئین را در موش‌ها آزمایش کردند و متوجه شدند که این پروتئین می‌تواند خود را به دو شکل اصلی – به شکل یک حلقه بسته یا به شکل صندلی-  تا کند و از همه مهمتر این تغییر شکل تاثیرات این پروتیین را تغییر می‌دهد. این مطالعه نشان داد که تنها پروتئین‌های به شکل صندلی به این انبرک‌ها واکنش نشان دادند در حالیکه پروتئین‌های حلقه مانند واکنشی به آن‌ها نشان ندادند.

  توسعه بازارچه‌های مرزی راهکار دولت برای رونق اقتصادی اورامانات

محققان موفق شدند سلول‌هایی را مهندسی کنند که تنها پروتئین Plexin D۱ حلقه مانند داشتند و مطمئناً به اختلالات جریان خون پاسخ نمی‌دهند و به همین ترتیب، فرایندهایی را که منجر به ایجاد پلاک می‌شوند، تحریک نمی‌کنند.

آن‌ها همچنین در گامی دیگر، موش‌هایی را مهندسی کردند که تنها پروتئین Plexin D۱ حلقه مانند داشتند و در شریان‌های آن‌ها پلاک‌های بسیار کمتری جمع می شد؛ این موضوع حتی زمانی که موش‌ها غذای پرچرب نیز مصرف می کردند، صادق بود.   

با این حال کشف این پروتئین و این مکانیسم هنوز به طور مستقیم در مورد انسان ها قابل اجرا نیست، اما محققان می‌گویند که این کشف هدف مهم جدیدی را برای تولید داروهایی ارائه می‌دهد که روزی می‌توانند از بیماری تصلب شرایین جلوگیری کنند.

نتایج این تحقیق در مجله Nature منتشر شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)