برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تنوع پوشش گیاهی و آب و هوایی ایران مستعد صنعت زنبورداری است

به گزارش روز چهارشنبه وزارت جهاد کشاورزی، «کاظم خاوازی» در متن این پیام آورده است: روز ۳۱ اردیبهشت ماه، که به نام روز جهانی زنبور نامگذاری شده این فرصت را فراهم آورده تا ضمن پاسداشت نقش و جایگاه زنبورها در بقا و کیفیت زندگی بشر، وظیفه مندی در حفظ و حراست از این گونه مفید و ارزشمند یادآوری شود.

زنبورعسل به عنوان یکی از انواع گونه های زنبورها و مهمترین حشره گرده افشان، موجودی است الهی که خداوند در قرآن کریم سوره مبارکه نحل (آیه های ۶۸و ۶۹) از ارزشمندی و تولید محصولات سلامت محور آن نام برده و نقش بی بدیلی در گرده افشانی گیاهان وکمک به تامین امنیت غذایی و حفظ محیط زیست دارد.

این گونه بسیار مفید دارای تولیدات متنوع همچون ژل رویال، موم عسل، بره موم، گرده گل، شهد عسل، زهر و … است.

امروزه پرورش زنبور عسل و نگهداری از آن به عنوان یک شغل تولیدی با ارزش افزوده بالا محسوب شده و نیاز به سرمایه زیادی نداشته و بازده آن سریع و حداکثر یکساله است.

کشور ما با توجه به پوشش گیاهی مرتعی، باغی و زراعی متنوع و چهار فصل بودن دارای پتانسیل خوبی برای صنعت زنبورداری است.

در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار زنبورستان و بیش از ۱۰.۵ میلیون کلنی زنبور عسل در کشور وجود دارد که از این میزان ۱۱۲.۵ هزارتن عسل و سه هزار و ۲۸۸ کیلوگرم ژل رویال تولید می شود.

وی در این پیام ضمن قدردانی از  زنبورداران  و سایر فعالین این عرصه در کشور که با توان بالای خود و تلاش روز افروزنتان توانسته اید صنعت زنبورداری ایران عزیز را به جایگاه های رفیع در سطح جهانی نائل آورید.

  رشد زیست فناوری کشور از سند چشم انداز پیشی گرفت

در سال مزین به جهش تولید، افزایش تولید محصولات زراعی و باغی بیش از هر عامل دیگری مرهون جهاد گرده افشانی پرورش دهندگان زنبورعسل خواهد بود  بنابراین وزارت جهاد کشاورزی خود را متعهد به حمایت از فعالین بخش در رفع مشکلات و چالش ها و تسهیل و بهبود تولیدات آنها می داند.

وزیر جهاد کشاورزی، این روز را به جامعه فعالان صنعت زنبورداری ایران و آنان که در اقصی نقاط جهان مشغول به این حرفه سبز و مفید برای جامعه بشری هستند، تبریک گفت.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)