برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

شهرک نوآوری‌های صنعتی در منطقه ۱۹ تهران احداث می‌شود

به گزارش روز چهارشنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تفاهم‌نامه ایجاد شهرک فناوری و نوآوری‌های صنعتی موقوفه جراح تهرانی که به امضای اسماعیل قادری‌فر رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و علی توکلی شهردار منطقه ۱۹ تهران رسید قرار است، تسهیل‌گر گسترش پهنه‌های نوآوری در تهران با رویکرد ملی و توسعه فناوری صنعتی در کشور باشد.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم، گفت: این تفاهم‌نامه با هدف بهره‌برداری درست از ظرفیت های موجود در منطقه ۱۹ تهران با استفاده از دانش دانشگاهی بومی برای ایجاد شهرک فناوری و نوآوری‌های صنعتی در این منطقه به امضا می رسد.

اسماعیل قادریفر افزود: موضوع تفاهم‌نامه مشارکت و تسریع روند فراهم کردن بسترهای قانونی، مالی و فنی مورد نیاز برای ایجاد شهرک فناوری و نوآوری‌های صنعتی موقوفه جراح تهرانی در محدوده‌ای به مساحت ۲۷ هکتار و زیربنای تقریبی ۲۰۰ هزار متر مربع در زمینی موقوفی است.

به گفته قادری‌فر، این شهرک شامل پهنه های کارگاهی، آموزشی، نمایشگاهی، کارخانه نواوری، پشتیبانی و رفاهی-خدماتی می‌شود تا بر اساس برنامه‌های مشخص در این شهرک فرآیندهای آموزش، نمونه‌سازی، صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و فناوری‌های صنعتی تسریع شود.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به مفاد همکاری‌های طرفین، گفت: یکی از نیازمندی‌های احداث و توسعه موفق شهرک فناوری و نوآوری‌های صنعتی موقوفه جراح تهرانی برقراری ارتباط موثر با صنایع و شناسایی دقیق نیازمندی‌های فناورانه صنعتی در کشور است.

وی افزود: در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری های لازم برای برقراری ارتباط و معرفی شهرک مذکور به فعالان حوزه فناوری‌های صنعتی کشور را انجام خواهد داد.

به گفته قادری‌فر، کارخانه نوآوری آزادی یکی از نمونه های موفق این طرح است که می تواند به عنوان یک الگوی خوب در اختیار فعالان این حوزه قرار گیرد.

وی ادامه داد: باید کاری کنیم که نوآوری و شهر هوشمند در تهران به عنوان زیبایی‌های بصری مورد توجه قرار گیرد که این کار با کمک زیست‌بوم فناوری و نوآوری امکانپذیر است.

  سهم ۲ میلیون دلاری ایران از صادرات به قاره سیاه

قادری‌فر، استفاده از ظرفیت های وقفی در کشور برای توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری را یک فرصت مناسب دانست و بر استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت های موقوفی کشور برای تبدیل پهنه های ناکارآمد کشور به فضایی برای توسعه کسب و کارهای فناورانه تاکید کرد.

شهردار منطقه ۱۹ هم در این مراسم بر ضرورت توجه به مناطق محروم کشور تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم فرهنگ و سبک زندگی مردم مناطق محروم را با کمک فناوری تغییر دهیم.

علی توکلی افزود: شاید راه‌اندازی این شهرک فناورانه که تردد افراد تحصیل کرده و نخبه را به منطقه بیشتر می کند در این کار تاثیر داشته باشد و باید تلاش کنیم روال قانونی احداث این شهرک را تسریع و به زودی شاهد افتتاح آن باشیم.

در این تفاهم‌نامه آمده است که معاونت همکاری های لازم برای معرفی طرح به فعالان و سرمایه گذاران حوزه علم و فناوری کشوررا انجام دهد و به روند انعقاد قراردادهای همکاری فی‌مابین موقوفه و سرمایه‌گذاران کمک کند. همچنین از تخصیص تسهیلات مالی و وام های موقوفه‌ای که به توسعه این طرح می‌انجامد حمایت کند. 

ارائه مدل‌های موفق و مناسب برای حمایت از سرمایه‌گذاری هدفمند و توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و نوآورانه به شهرک با توجه به ظرفیت‌های موجود از دیگر تعهدات معاونت علمی و فناوری در این تفاهم‌نامه است.

شهرداری منطقه ۱۹ هم موظف شده است که با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و پس از اخذ استعلامات لازم از مراجع ذی‌صلاح، مجوزهای ساختمانی لازم برای آغاز عملیات اجرایی فاز اول احداث شهرک فناوری و نوآوری‌های صنعتی، شامل کارخانه نوآوری و کارگاه‌ها را در کوتاه ترین زمان ممکن صادر کند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)