برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تعویق صادرات ۵ هزار تنی عسل ایران به آفریقای جنوبی در سایه کرونا

«بهزاد بانکی‌پور» روز چهارشنبه در نشست خبری روز جهانی زنبور عسل (۲۰ می) افزود: دو سال پیش تفاهم‌نامه‌ای با کشور آفریقای جنوبی منعقد شد که در صورت کمک ایران به توسعه زنبورداری آنان نیز صادرات عسل و محصولات جانبی به این کشور را تسهیل کنند.

وی با بیان اینکه آفریقای جنوبی سالانه ۵ هزار تن عسل وارد می‌کند، اظهار داشت: اکنون صادرات عسل ایران به آفریقای جنوبی در سایه کرونا قرار گرفته است.

مدیرعامل صندوق زنبورداری کشور گفت: در سه سال اخیر اقدامات خوبی برای صنعت زنبورداری انجام شده اما برای عبور از رشد کمی و دستیابی به رشد کیفی سیاست‌های حمایتی  دولت و وزارت جهاد کشاورزی را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: در سالهای اخیر در سایه همکاری های مشترکی  بین صندوق  زنبوداری کشور، معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونی دو) بسترهای خوبی در این صنعت ایجاد شده است که کشور ما را در آستانه جهش تولید قرار  داده است.

بانکی پور با بیان اینکه صنعت زنبورداری در سالهای اخیر رشد کمی خوبی داشته است، افزود: اکنون این صنعت دارای ۲۵۰ تعاونی است که  ۹۷ درصد زنبورداران عضو آن هستند.

وی با اشاره به اینکه محصولات جانبی زنبور عسل باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در طی این سالها با برنامه‌ریزی‌های انجام شده نخستین بار ایران به عنوان سومین کشور  تولیدکننده ژل رویال در دنیا مطرح شد به طوری که تولید تجاری این محصول از  ۱۰ گرم در هر کندو به بیش از ۵۰۰ گرم در هر کندو رسید.

مدیر عامل صندوق زنبورداری کشور تصریح کرد: ما سال‌ها استحصال زهر زنبور عسل را به عنوان محصول تجاری نداشتیم اما از سال گذشته این محصول به طور جدی در زنبورستان‌های ما استحصال می شود به نحوی که سالهای گذشته زهر زنبور عسل ایران ۱۲ دلار قیمت داشت اما با استحصال میلیتین اکنون هر میلی گرم ۱۰۰ دلار و هر گرم ۱۰۰ هزار دلار قیمت دارد.

به گفته وی، میلیتین استخراجی از زهر زنبورعسل برای مصارف دارویی بسیار با ارزش است.

وی با بیان اینکه نخستین محموله موم سال گذشته توسط صندوق ۱۴۰۰ گرم به کشور گرجستان صادر شده است، گفت: صنعت زنبورداری ما از تولید تک محصولی به یک سبد محصولات تبدیل شده است که ارز آوری خوبی دارد.

بانکی پور افزود: در دنیا بیش از  ۵۰ نوع محصول از زنبور عسل در حوزه های آرایشی، بهداشتی و دارویی تولید و عرضه می شود که ما در کشورمان این را نداشتیم و به طور صرف خام فروشی می‌کردیم.

عرضه قرص ژل رویال تولید داخل در داروخانه‌ها

مدیر عامل صندوق زنبورداری کشور گفت: ایران می تواند از کشورهای مطرح در تولیدات محصولات جانبی زنبور عسل مثل قرص ژل رویال تولید داخل در داروخانه ها باشد زیرا پیش از این از طریق واردات تامین می شد.

  پیش‌بینی پیشرفت پارکینسون به کمک نشانگرهای زیستی

وی اضافه کرد: به دلیل خودکفایی کشور در تولید ژل رویال با کمک وزارت جهاد کشاورزی از واردات این محصول از چین جلوگیری شد.

صدور مجوز ورود زنبورستان‌ها به عرصه‌های طبیعی

بانکی پور اظهار داشت: طی توافقی با سازمان جنگل ها و مراتع آرزوی دیرینه زنبورداران کشور محقق شد طبق این تفاهم سالها زنبورداران به واسطه گردافشانی منتظر بودند اجازه ورود به مراتع کشور را پیدا کنند.

این امکان به دلیل نبود ساز و کار لازم فراهم نشده بود اما اکنون این امکان فراهم شده است.

وی با بیان اینکه زنبورداران ما دیده بان محیط زیست هستند ادامه داد: این اقدام کمک به فرایند گردافشانی در عرصه های طبیعی و همچنین بهره مندی زنبورهای عسل از این منابع است که می تواند در تولید محصول سلامت محور موثر باشد.

مدیرعامل صندوق زنبورداری کشور اضافه کرد: اکنون اولین شتاب دهنده برای توسعه شرکت های نواور و دانش بنیان صنعت زنبورداری با هدف توسعه محصولات جانبی افتتاح شده که در معرفی و صادرات این محصولات تاثیرگذار است.

وی درباره سرمایه در گردش این صنعت گفت: سال گذشته ما یک درصد سرمایه در گردش مورد نیاز صنعت زنبورداری را تا سقف ۲۰ میلیارد تومان در اختیار داشتیم در حالی که دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز این صنعت است اما با همان یک درصد سرمایه موفق شدیم هر ساله ۱۵ درصد نهاده های مورد نیاز بخش را تامین کنیم.

وی در بحث توسعه بازار عسل و محصولات جانبی گفت: اکنون در قالب برندسازی این محصولات در ۱۰ شعبه فروشگاه زنجیره ای عرضه می شود که تلاش داریم تا سه سال آینده تعداد این شعب را  به ۶۴ مورد برسانیم.

بانکی پور چالش صنعت زنبورداری کشور نحوه قیمت گذاری عسل و محصولات جانبی دانست و گفت: نحوه قیمت گذاری مسوولان زیربط به نفع واردات است به طوری که قیمت هر کیلوگرم ژل رویال چینی ۵۰۰ هزار تومان است درحالی که ژل رویال تولید داخل به دلیل کیفیت بالا ۴ میلیون تومان قیمت دارد، بر مبنای واردات قیمت گذاری شده است.

وی براین باور است که لازم است تولیدکنندگان داخلی همانند مصرف کنندگان دیده شوند.

وی درباره بسته بندی عسل و محصولات جانبی گفت: اکنون در بحث بسته بندی محصول محدودیت زیادی نسبت به کشورهای رقیب داریم زیرا بسته بندی ما قابل رقابت نیست.

وی  یکی دیگر از مشکلات صنعت زنبورداری کشور را نداشتن استاندارد پایش باقیمانده ها در عسل برای صادرات دانست و افزود: این مهم طی یک تا دو ماه گذشته در دستور کار سازمان دامپزشکی قرار گرفته است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)