برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ارمنستان؛ کریدوری برای ارتباط ایران با اروپا

به گزارش روز شنبه اتاق ایران، 《عباس ظهوری》 در نشست ویدئو کنفرانسی تسهیل تجارت ایران و ارمنستان تاکید کرد: محوریت فعالیت‌های سفارت، اقتصاد و فعالیت های اقتصادی است و در سیاست اساسی کشور و وزارت امور خارجه نیز اولویت با کشورهای همسایه است.

به گفته وی، با توجه به ظرفیت مرز «نوردوز» به لحاظ وسعت در مقایسه با مرز «مغری»، لازم است برنامه‌ریزی بیشتری برای بهره‌برداری از این مرز و همچنین حضور مناسب‌تر کالای ایرانی در بازارچه‌های مرزی انجام شود.

ظهوری تصریح کرد: زمینه‌های زیادی برای فعالیت اقتصادی در ارمنستان وجود دارد، مانند حوزه دانه‌های روغنی، تولید و پرورش دام و طیور و کشت فراسرزمینی. همچنین ظرفیت منطقه آزاد ارس و انبوهی از معافیت‌های مختلف بسیار مغفول مانده است.

سفیر ایران در ارمنستان خاطرنشان ساخت: تأسیس مرکز تجاری ایرانیان می‌تواند در معرفی ظرفیت‌های کشور کمک بسیار زیادی کند و در این ارتباط لازم است ارتباط بین اتاق و نمایندگان وزارت صنعت برای تکمیل و تجمیع اطلاعات تجاری موجود بیشتر شود.

ظهوری گفت: پس از بسته شدن مرز به دلیل کرونا رایزنی‌هایی به منظور آغاز مجدد مبادلات انجام شد و با وجود آثار منفی کرونا حجم تجارت دو کشور کاهش نداشت و با این وجود، لازم است آیین‌نامه‌ای برای چنین نشست‌هایی با برنامه‌ریزی و زمانبندی به منظور پیگیری موارد مطروحه وجود داشته باشد. بانک ملت ایروان هرچند بصورت محدود، فعالیت دارد. در خصوص تهاتر اقدامات و بررسی‌های لازم در حال انجام است و سفارت در حال رایزنی برای ایجاد مکانیزمی برای انجام تهاتر است.  

به گفته وی، حوزه کشت فراسرزمینی را یکی دیگر از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که در توسعه روابط ایران و ارمنستان باید مورد توجه قرار گیرد.

روابط تجاری مثبت در ۲۰۲۰

محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در نشست مزبور گفت: آثار منفی کرونا در حوزه تجارت، روابط تجاری ایران و ارمنستان در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ مثبت بود و پس از یک وقفه کوتاه که در مرز بین دو کشور ایجاد شد، ورود کلیه کالاها به ارمنستان با تلاش‌های سفارت ایران در آن کشور آزاد شد.

  دانلود آهنگ احسان خواجه امیری بی قرار

به گفته وی، اکنون عبور کالاها از مرز ایران و ارمنستان بصورت ترانشیپمنت ( عبارت است از انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر) انجام می‌شود که لازم است در این مقوله سرعت لازم لحاط شود.

ترانشیپمنت بیشتر در حمل ونقل ترکیبی رایج است که در آن از وسایل نقلیه مختلف از جمله کشتی ، هواپیما ،قطار ، کامیون ،تریلر و سایر وسایل برای ارسال کالا به مقصد استفاده می شود .جریان انتقال اغلب با تخلیه و بارگیری مجدد همراه بود و به دو شکل انتقال مستقیم وانتقال غیر مستقیم است.

 کرباسی ضمن تاکید بر اولویت جمهوری اسلامی ایران در تجارت با کشورهای همسایه افزود: ارمنستان به لحاظ فرهنگی مشترکات زیادی با ایران دارد و به واسطه داشتن مرز مشترک با ایران و مثبت بودن روابط دیپلماتیک هیچ گونه محدودیتی برای توسعه روابط با این کشور وجود ندارد. به ویژه اینکه امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز باعث بهبود شرایط در این خصوص شد.

معاون امور بین‌‍الملل اتاق ایران خاطرنشان کرد: امکان افزایش همکاری‌ میان دو کشور به خصوص در حوزه‌هایی مانند حوزه کشاورزی و کشت فراسرزمینی با ارمنستان وجود دارد.

مسائل بانکی؛ بزرگترین مانع توسعه روابط ایران و ارمنستان

هرویک یاریجانیان رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان نیز با بیان اینکه اکنون بزرگترین مشکل تجار ایران و ارمنستان مسائل بانکی است، افزود: صرافی‌ها نمی‌توانند به شکل دائمی رابط مالی خوبی بین دو کشور باشند.

به گفته وی، لازم است رفت و آمد خودروها در مرزها تسریع شود و بسیاری از ایرانی‌هایی که در ارمنستان سکونت دارند و فعالیت اقتصادی در آنجا داشتند به دلیل نبود امکان رفت و آمد دچار مشکل شده‌اند.

وی اضافه کرد:شرکت‌هایی مانند صانیر نیز با مشکل روبرو شده اند و بحث جهانگردی هم لازم است مورد توجه قرار گیرد و رایزن فرهنگی کشورمان باید فعالیت بیشتری در این حوزه داشته باشد و در عین حال کیفیت پروازهای بین دو کشور بسیار نامناسب است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)