برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ایران در آستانه مهار موج اول کرونا

دکتر حسین قناعتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: پیش بینی ما در مورد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا با آمارهای اعلام شده تقریبا برابر بوده است.

وی با اشاره به اینکه مردان بیشتر از زنان در معرض کرونا قرار دارند، افزود: افرادی که بیماری زمینه ای دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند و باید مراقبت جدی تری از خود به عمل آورند.

آیا موج دوم بیماری به زودی آغاز می‌شود 

رئیس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا موج دوم بیماری به زودی آغاز می شود، گفت: به نظر می رسد موج همه گیری از ۱۰ تا ۱۵ روز پیش مجددا شروع شده و تعداد مبتلایان در برخی از استان ها در حال افزایش است. این سیر صعودی تدریجی بوده و وضعیت در روزهای آینده به حالت عادی برمی گردد.

وی ادامه داد: منحنی مرگ به‌رغم افزایش مبتلایان هنوز سیر نزولی آرام دارد. علت آن می تواند رعایت دقیق‌تر اصول بهداشتی و درمانی، آموزش بهتر مردم، تغییر رفتار ویروس یا سایر علل باشد.

قناعتی تاکید کرد که مردم باید همچنان توصیه های مسئولان از جمله رعایت اصول بهداشتی و حضور نیافتن در مجامع عمومی شلوغ را در دستور کار خود داشته باشند تا تعداد مبتلایان روند کاهشی پیدا کند.

وی در خصوص این سوال که ویروس کرونا چقدر زنده می ماند، گفت: هیچ کس دقیق نمی داند که این ویروس چقدر زنده می ماند، همه موارد اعلامی بر اساس اطلاعات افراد است. اطلاعات در مورد کرونا بسیار کم است و ماهیت بیماری طوری است که به دقت نمی توان پیش بینی کرد که چه روندی را در پیش می گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: احتمالا” موج اول در اواخر خرداد فروکش خواهد کرد اما کسی دقیقا” نمی تواند در مورد رفتار ویروس کرونا پیش بینی دقیق داشته باشد.

  واکنش ایمنی کودکان مبتلا، چراغ راه تولید واکسن کرونا

وی اظهار امیدواری کرد که با تجربه کسب شده در موج اول و همکاری مردم و مسئولین بتوان موج دوم بیماری کرونا را با تلفات کمتر و آرام تر طی کرد.

استفاده از ماسک احتمال ابتلا را به ۱.۵ درصد می‌رساند 

وی با اشاره به اینکه در برخورد با بیماران حتما باید از ماسک استفاده شود، گفت: بررسی ها نشان داده است که اگر فرد سالم و فرد مبتلا ماسک نزند، حدود ۷۰ درصد خطر ابتلا وجود دارد، اما اگر دو طرف سالم و بیمار، ماسک بزنند، احتمال ابتلا به ۱.۵ درصد می رسد.

قناعتی اظهار داشت: افراد با ریسک بالای ابتلا مانند بیماران سرطانی، افراد مبتلا به  فشارخون و دیابت، مبتلایان به بیماری های زمینه ای در صورت حضور در مجامع باید ماسک بزنند.

قرنطینه تا ۱۵۰ درصد احتمال ابتلا را کاهش می‌دهد

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرنطینه در کاهش ابتلا به بیماری موثر است، گفت: تکنیک قرنطینه برای اولین بار در جهان توسط ابوعلی سینا استفاده شده است. بدون اجرای فاصله گذاری فیزیکی، اگر یک نفر مبتلا باشد، ظرف ۳۰ روز تعداد ۴۰۷ نفر را مبتلا خواهد کرد، اما اگر ۷۵ درصد تماس های اجتماعی را کاهش دهیم، تعداد مبتلایان در ۳۰ روز به حدود سه نفر می رسد.

رئیس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران تاکید کرد: به عبارت دیگر با اعمال قرنطینه افراد در این دوران، احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ حدود ۱۵۰ برابر کاهش پیدا می کند.

وی ادامه داد: یکی از معضلات کرونا، متفاوت بودن آن با سایر ویروس ها است برای مثال دوره بی علامتی ابتدای بیماری طولانی است که باعث ابتلای تعداد زیادی از افراد مجاور فرد بیمار بدون علامت می شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)