برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ضوابط معافیت از پرداخت حقوق ورودی ماشین‌آلات خط تولید اعلام شد

 به گزارش روز چهارشنبه گمرک ایران، «مهرداد جمال ارونقی» اعلام کرد: واردات ماشین آلات خط تولید که به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک ایران ، مورد نیاز واحدهای واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مجاز باشد باستناد ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی ، از پرداخت حقوق ورودی معاف است.   
وی ادامه داد: برای شفاف سازی مصادیق مربوط به این موضوع و ارائه تسهیلات لازم به تولیدکنندگان، موضوع به معاونت حقوقی ریاست جمهوری منعکس و نهایتاً مقرر گردید با تشکیل جلسۀ مشترک فیمابین گمرک ایران و وزارت صمت رویه واحدی در این خصوص تدوین و ابلاغ شود.

معاون فنی گمرک ایران اضافه کرد: در راستای اجرایی شدن شعار سال و شفاف سازی موضوع، با ابلاغ تفاهم نامه مربوطه به متصدیان ذیربط، واحدهای تولیدی مجاز می‌توانند بدون وجود هر نوع ایستایی و مانعی از معافیت حقوق ورودی نظام مندی استفاده کرده و در حداقل زمان ممکن نسبت به ترخیص ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید خود از گمرک بدون پرداخت هرگونه وجهی اقدام کنند. 

معاون فنی گمرک با اشاره به تفاهم‌نامه ۱۲ بندی درباره مراحل صدور و اعمال مجوزهای معافیت از پرداخت حقوق ورودی برای ماشین آلات و خط تولید تصریح کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه، ماشین آلات خط تولید در مراحل بهره برداری و پس از آن مشمول معافیت می‌شود؛ همچنین تجهیزات اصلی و جانبی خط تولید، انواع قالب ، ابزار آلات مخصوص و ملزومات سرمایه‌ای خط تولید مشمول معافیت بوده و صرفاً  اجزاء و قطعات یدکی و مواد مصرفی مشمول معافیت نمی‌شوند.

وی ادامه داد: در متن مجوزهای معافیت علت شمول معافیت قید شده و نیازی به دریافت مجوزهای مرتبط با این بند، از واحد تولیدی توسط گمرک نیست و اعمال معافیت از پرداخت حقوق ورودی برای شخصیت حقوقی غیرتولیدی ، به نیابت از طرف واحد تولیدی ، توسط گمرک بلامانع خواهد بود.  

  زمان برگزاری سه آزمون وزارت بهداشت اعلام شد

به گفته ارونقی بر اساس بند پنجم تفاهم‌نامه، چنانچه برای ماشین آلات مستعمل خط تولید با قید عبارت «مستعمل»  مجوز معافیت صادر شود، گمرک نسبت به پذیرش مجوز معافیت صادره اقدام می‌کند.

این مقام مسوول توضیح داد: ماشین آلات کمکی خط تولید که اکثراً حالت انحصاری داشته به همراه ماشین آلات خط تولید و به تعداد متعارف وارد شده‌اند، مشمول معافیت می‌شوند. در صورتی که به نظر گمرک، ارزش اظهاری ماشین آلات خط تولید نازل تشخیص داده شود نیازی به اصلاح ارزش اولیه مندرج در مجوز معافیت صادره توسط صنعت ندارد.

وی ادامه داد: چنانچه هزینۀ بیمه و کرایه حمل در مجوز معافیت از پرداخت حقوق ورودی صادره قید نشود، هزینه بیمه و کرایۀ حمل نیز به تبع ارزش بهای خرید کالا مشمول اعمال معافیت صادره می‌شود. همچنین صدور مجوز و اِعمال معافیت برای واحدهای عمل کننده (Functional Units)، تجهیزات و اجزای منفصله بلامانع است.

به گفته ارونقی، در صورت وجود هرگونه ابهام برای گمرک نسبت به ترخیص کالای مشمول معافیت، باید ابهامات مربوطه به همراه نظر کارشناسی مستند به دفتر واردات گمرک ایران منعکس شود.

معاون فنی گمرک تصریح کرد: صدور معافیت از پرداخت حقوق ورودی و ارسال آن به گمرک ، ظرف حداکثر ۶ ماه از تاریخ ترخیص نیز صورت گرفته و قطع مرور زمان در این خصوص بلامانع است.  همچنین بر اساس آخرین بند تفاهم‌نامه، معافیت صادر شده مشمول معافیت از پرداخت حقوق گمرکی به اضافۀ سودبازرگانی است که توسط هیأت وزیران تعیین می‌شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)