برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

میلیون‌ها شغل با مشارکت جوامع بومی در گردشگری ایجاد می‌شود

 سوتان سوتکوفسکی  روز چهارشنبه، در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و سومین نمایشگاه صنایع دستی تهران،  سخنانش را با اهمیت و چالش‌های گردشگری و رابطه آن با صنایع دستی از دیدگاه یونسکو آغاز کرد و گفت: در یونسکو عمدتا به گردشگری فرهنگی می‌پردازیم که به معنای حرکت افراد به سمت جاذبه‌های فرهنگی که از محل زندگی افراد دور است و تجربیات جدید در جهت اغنای نیازهای فرهنگی است.

گردشگری فرهنگی شامل گردشگری در مناطق و جاذبه‌های شهری به ویژه در شهرهای بزرگ و تاریخی از جمله موزه‌ها یا محل‌های نمایشی است.گردشگری فرهنگی همچنین شامل گردشگری در مناطق روستایی است که به آنالیز ارزش‌ها و سبک‌های زندگی روستایی می‌پردازد.

او در ادامه افزود: گردشگری پایدار که هدف نهایی مدیران گردشگری است نیز به نوعی از گردشگری اطلاق می‌شود که برای مسافران از کشورهای دیگر در نظر گرفته می‌شود و به دنبال فراهم آوردن تعطیلات شگفت‌انگیز و آموزشی است که برای افراد کشور میزبان نیز مفید خواهد بود.

 سوتکوفسکی به میراث فرهنگی ناملموس یا زنده نیز اشاره کرد و گفت: این نوع میراث فرهنگی، بیانگر روحیات افراد است و این شکل از میراث فرهنگی به سنت‌هایی اشاره دارد که از نسل‌های گذشته به ما ارث رسیده است و به آیندگان منتقل می‌شود که شامل هنرهای سنتی، نمایشی، اجتماعی، آداب و رسوم مذهبی و جشن‌هاست که به جوامع هویت می‌بخشد و حاصل کار آن سودده نیست.

او اظهار کرد: امروزه به نظر می‌رسد اهداف صنایع گردشگری خلاف این امر باشد. صنعت گردشگری، صنعتی مبتنی بر تجارت و اهداف اقتصادی است، گردشگر آن را می‌طلبد بنابراین آن را توسعه می‌دهیم و وقتی دوستش ندارد آن را حذف می‌کنیم. پس ما چطور می‌توان ، از پایگاه‌های میراث ملموس، آداب و رسوم و سنت‌ها پاسداری کرد. برای انجام آن نیاز به یک چارچوب مدیریتی پایدار در جامعه داریم. هدف ما باید جلوگیری از بین رفتن سنت‌ها باشد.

  گردشگری استان اردبیل زیر تیغ کرونا

او افزود: نیروهای بالقوه گردشگری و صنایع دستی به صورتی شایسته در این نمایشگاه بین‌المللی حضور دارند و طی سالیان گذشته دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران نیز دست در دست با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جهت حمایت از تلاش‌ها و پروژه‌های مختلف گام برداشتند و امیدوارم این همکاری‌ها در سال‌های آتی ادامه پیدا کند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)