برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

استقبال مازندرانی‌ها از طرح کشت گل محمدی در اراضی شیب‌دار

به گزارش خبرنگار ایرنا ، کشت گل محمدی در اراضی شیب دار با نام ” گلستان محمدی ” و در زیرمجموعه طرح رونق دادن به کسب و کارهای کوچک اردیبهشت ماه سال ۹۷ از ساری شروع و قرار شد ۵۰۰ هکتار از زمین های مرکز استان زیر کشت این گیاه برود.

رونق دادن و گسترش کسب و کارهای کوچک با تمرکز بر اشتغالزایی در روستاها یکی از برنامه های دولت تدبیر و امید بوده است.

بر اساس تازه ترین گزارش جهاد کشاورزی مازندران طی ۲ سال گذشته طرح گلستان محمدی در ۲۸۰ هکتار از اراضی شیب دار و باغی منطقه دودانگه و چهاردانگه ساری احداث شد.

عزیزاله شهیدی‌فر رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که با ایجاد باغ گل محمدی سه هزار اشتغال در این مناطق ایجاد شد.

وی افزود : اگر قرار بود این تعداد نیرو در جایی مشغول به کار شوند، با صرف هزینه‌های فراوان و احداث کارخانه‌های بزرگ شاید می‌شد این تعداد نیرو را مشغول به کار کرد در حالی که با کمترین هزینه توانستیم افراد زیادی را در روستاها در کار گلاب‌گیری و پرورش گل محمدی مشغول به کار کنیم.

شهیدی فر با اعلام این که تا پایان سال ۱۴۰۰ قرار است ۵۰۰ هکتار باغ گل محمدی در ساری احداث شود ، گفت : بازاریابی محصولات از نیازهای اساسی تولید محصولات کشاورزی است که لازم است برندسازی و اخذ استانداردهای لازم برای گلاب دودانگه صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود : شرکت تعاونی مستقر در دودانگه اقدامات خوبی برای توسعه احداث باغ و گلاب‌گیری در این منطقه داشته است که با کمک فرمانداری و دستگاه‌های وابسته خواسته‌های این شرکت تعاونی را در راستای توسعه تولید و اشتغال روستاییان انجام خواهیم داد.

دودانگه و چهاردانگه ۲ بخش کوهستانی شهرستان ساری با زمین های شیب دار فراوان هستند که کشت و زرع در آنها به خاطر کم بازده بودن محصولاتی چون گندم و جو برای کشاورزان به صرفه نبوده و اغلب با ضرر و زیان همراه است.

  کمیته راهبردی بررسی راهکارهای علمی مقابله با کرونا آغاز به‌ کار کرد

تبدیل کشتزارهای شهرستان ساری به گلستان با اجرای طرح گلستان محمدی ، تحت حمایت جهاد کشاورزی و با پرداخت تسهیلات کم بهره در بخش های مختلف همراه بوده است.

هدف گیری این طرح سالانه ایجاد ۱۲۰ هکتار گلستان محمدی بوده است ولی اکنون مشخص شده است به خاطر استقبال کشاورزان در کمتر از ۲ سال دستکم ۲۰ درصد از برنامه جلو افتاده است.

طرح گلستان محمدی در ساری اردیبهشت سال ۹۷ با پرداخت حدود ۱۰میلیارد ریال اعتبار سرمایه گذاری دولتی به ۱۸۷بهره بردار آغاز شده بود. قرار بود در کنار کاشت گل محمدی در مزارع ، ۲ کارگاه گلابگیری ، اسانس گیری و مربا پزی گل محمدی هم در بخش دو دانگه راه اندازی شود.

یکی از ویژگی های این طرح پرداخت تسهیلات بلاعوض آبیاری تحت فشار به بهره برداران است و در سال نخست ۳۰ میلیارد ریال اعتبار هم برای این منظور تخصیص یافته بود. بر اساس اعلام مسئولان در زمان آغاز اجرای طرح ، کشاورزانی که در زمینشان گل محمدی کشت کنند ، می توانند تا ۸۵ درصد هزینه انجام شده برای آبیاری تحت فشار را در قالب تسهیلات بلاعوض دریافت کنند.

بر اساس اعلام کارشناسان کشاورزی ، کشت گل محمدی در هر هکتار ۴۵ میلیون تومان سوددهی دارد در حالی که در کشت گندم حداکثر ۲ تا سه میلیون تومان درآمد عاید کشاورزان می‌شود.

به اعتقاد این کارشناسان ، یکی از مزیت های کشت گل محمدی در اراضی شیب دار هم این است که می تواند از فرسایش خاک در این اراضی جلوگیری کند.

مازندران حدود ۴۰۰ هزار هکتار اراضی شیب دار دارد. جهاد کشاورزی به دلیل مشکلات خشکسالی ، سرمازدگی و هزینه بالای کشت محصولاتی مانند گندم ، جو و علوفه ، زراعت گیاهان دارویی از جمله پرورش گل محمدی را در این اراضی به کشاورزان توصیه کرده و حمایت می کند.

 

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)