برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ساماندهی و تجمیع ۹۰ موسسه آموزش عالی در کشور

منصور کبگانیان عصر سه شنبه در حاشیه یکصد و سی و یکمین جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه، امروز جلسه با حضور اکثر اعضاء به صورت حضوری و معدودی نیز بصورت مجازی برگزار شد، افزود: امروز دو بحث سنگین و طولانی داشتیم که بخش نخست به عملکرد ستاد فناوری نانو و پیشرفت های این حوزه و بخش دوم نیز به گزارش ساماندهی موسسات آموزش عالی کشور اختصاص یافت.

وی گفت: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بایستی در نوبت های منظم و در قالب گزارش هایی به استماع اعضاء برسد و پس از ارزیابی گزارش ها در نهایت پس از داوری اعضاء به اسناد ملی کشور تبدیل شوند. البته بعد از گزارش نانو، ستاد گزارش مربوط به حوزه زیست فناوری کشور و همچنین  حوزه هوا و فضا را هم در نوبت کاری دارد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد:البته پیش از قبل از اینکه امروز گزارش نانو در حضور اعضاء ستاد جامع نقشه علمی کشور ارائه شود در کمیسیون فناوری و اقتصاد دانش بنیان ستاد ارائه شده بود و داوران نظرات صریح، دقیق خودشان اعم از مثبت و منفی اعلام کرده بودند و گزارش حوزه نانو همراه با دستاوردهای مناسب البته همراه با اشکالات مفصلی ارائه شده بود.

۲۵۰۰ میلیارد تومان ارزش صادرات نانو

کبگانیان همچنین با با اشاره به برخی مطالب ارائه شده در گزارش امروز نانو اظهار کرد:  طبق این گزارش حوزه نانو هم اکنون در رتبه چهارم تولید مقالات جهان قرار گرفته است و این برای کشور ما یک امتیاز است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶.۴ درصد سهم مقالات نانو دنیا در سال ۲۰۲۰ مربوط به محققان ایرانی است و ۳۸ درصد تولیدات علمی جهان اسلام را مقالات جمهوری اسلامی ایران به خود اختصاص داده است.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد:در حوزه پتنت های خارجی و بین المللی نانو نیز ایران سهم ۳۰ درصدی را به خود اختصاص داده است و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد میلیارد تومان ارزش صادرات نانو در کشور بوده است.

وی افزود:پس از ارائه گزارش نانو، معاونت نظارت وارزیابی ستاد نقشه جامع علمی کشور یک ارزیابی در خصوص این گزارش داشتند و دستاوردهای مثبت این مجموعه از سوی شورای عالی مورد تقدیر قرار گرفت.

ستادفناوری نانو باید از بودجه وزارتخانه ها نیز بهره مند شود

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در عین حال با تاکید براینکه،چند محور امروز بعنوان سوال در جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور در ارتباط با حوزه نانو مطرح شده افزود: مهمترین آن این است که اگر ما ۲ درصد بازار جهانی را بخواهیم به خودمان اختصاص دهیم، هم اکنون فاصله زیاد است.

کبگانیان ادامه داد:البته نسبت به فناوری های دیگر رشد قابل توجهی در حوزه نانو بدست آمده است، اما مسئله بکارگیری راهبردهایی برای افزایش سرعت کسب بازار جهانی در این جلسه مطرح شد، چراکه نمی شود صرفا ما سرعت حرکت مان را با سرعت حرکت خودمان مقایسه کنیم بلکه بایستی با سرعت جهانی مقایسه کرد.

وی با بیان اینکه، بازار نانو در دنیا به شدت در حال گسترش است و حجم مبادلات بالاست، افزود:ما بایستی سهم خودمان را در بازار جهانی داشته باشیم، ضمن اینکه اعضا ستاد نقشه جامع علمی کشور تاکید کردند که بازار داخلی نیز بعنوان یک بازار مهم نباید فراموش شود و بدست کشورهای رقیب افتد.

کبگانیان همچنین گفت:یکی دیگر از نقدهای دیگری که در این جلسه به حوزه نانو شد و با توجه به اینکه ستاد نانو از کمبود بودجه گله مند هستند، گفت: در وزارتخانه ها و دستگاه های مهم دولتی همچون وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت بودجه نانو بصورت مفصل تعریف شده است و هرکدام در این حوزه دارای وظایفی هستند.

وی افزود:اگر ستاد فناوری نانو تعامل خود را با وزارتخانه ها بیشتر کند، تمام این بودجه ها جز بودجه نانو محسوب خواهد شد، نه اینکه صرفا بودجه ای که برای ستاد نانو تخصیص داده شده را در نظر گیرند.البته ما این درخواست را از دولت خواهیم کرد.

  هتل‌ها و مکان‌های گردشگری قشم بازگشایی می‌شود

پیشنهاد تصویب سند نانو با حضور روسای سه قوه

کبگانیان همچنین ادامه داد:نکته کلیدی در این موضوع این است که ستادفناوری نانو از نبود زیرساخت لازم برای بودجه لازم گله مند است و دلیل آن هم این است که مصوبه ای به نام سند توسعه فناوری نانو وجود ندارد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد:ستاد نانو صرفا راهبردهای حوزه نانو را چند سال پیش تهیه کرد که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

وی افزود: البته ساختار و ردیف بودجه نیازمند سند نانو است که ما با حضور روسای سه قوه پیشنهادی خواهیم داد که ظرف مدت کمی این کار انجام شود.

کبگانیان با بیان اینکه، در حال حاضر پیش نویس سند نانو از سوی ستاد نقشه جامع علمی کشور دریافت شده است و در حال حاضر رسمیت نیافته است، افزود: این پروسه انجام خواهد شد و با تصویب سند نانو دست دولت نیز برای اختصاص بودجه مناسب به ستاد نانو باز خواهد شد.

ساماندهی و تجمیع ۹۰ موسسه آموزش عالی کشور

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همچنین با اشاره به ارائه گزارش ساماندهی موسسات آموزش عالی کشور بعنوان موضوع دوم جلسه امروز این ستاد گفت:این بحث به دلیل وجود حساسیت بالا ابتدا از سوی وزارت بهداشت و درمان زودتر کار شد و این وزارتخانه موسساتی که بیش از حد گسترش یافته بودند را تجمیع کرد.

کبگانیان همچنین تصریح کرد:وزارت علوم نیز در سند آمایش اختیار پیدا کرده است که برخی از موسسات و دانشگاه ها که تعدادی از آنها فقط دارای یک هیئت علمی هستند و با استانداردهای آموزش عالی همخوانی ندارد را تجمیع کند.

به گفته کبگانیان، طی ماده ۳ سند آمایش آموزش عالی، وزارت علوم موظف است این کار را انجام دهد و این وزارتخانه تاکنون حدود ۹۰ موسسه آموزش دولتی از ۱۱۹ موسسه را برای جلوگیری از ایجاد صندلی های خالی و البته بدون ایجاد هرگونه بلاتکلیفی برای دانشجویان ساماندهی و تجمیع کرده است.

وی اظهارکرد:برخی از این موسسات با درخواست های برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تعدادی از شهرهای کم جمعیت ایجاد شده بودند. این موسسات و دانشگاه ها همه مصوبه شورای گسترش آموزش عالی را داشته اند.البته این انتقاد وارد است که چرا این موسسات و دانشگاه ها بی رویه و با سرعت زیادی مجوز گرفته اند.

وی ادامه داد:در حال حاضر با این طرح تجمیع که وزیر علوم ارائه داده است اشکالات و پیشنهادات آن در جلسه امروز مطرح شد، بخصوص اعضاء جلسه بر چند محور از جمله حمایت از این اقدام وزارت علوم تاکید کردند، اما وزارت علوم موظف است گزارش پیشرفت آمایش آموزش عالی را بصورت کلان به خصوص ماموریت گرایی دانشگاه ها را آماده کند.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت:ما نمی توانیم همینطور موسسات و دانشگاه ها را تجمیع کنیم بدون اینکه بدانیم چه ماموریتی دارند، دانشگاه های برتر کشور که بالای ۱۰ دانشگاه را شامل می شوند هرکدام ماموریت خود را دارند و دانشگاه جامع علمی کاربردی، پیام نور، فرهنگیان هرکدام یک ماموریت مشخص و دانشگاه های غیرانتفاعی نیز ماموریت دیگری دارند.

وی افزود: وزیر علوم قول دادند که در اسرع وقت روی موضوع ساماندهی موسسات آموزش عالی که در جلسه امروز مورد تصویب قرار گرفت کار کنند و این مسئله را به سرعت به نتیجه برسانند.امیدواریم نمایندگان مجلس هم همکاری لازم را داشته باشند.

همچنین وزارت علوم موظف شده است که در سه محور شامل ماموریت گرایی، رتبه بندی دانشگاه ها و طرح ساماندهی سنجش و پذیرش( کنکور) که ستاد نقشه جامع علمی کشور روی آن تمرکز دارد پیشنهادات خود را به جلسه ستاد آورده تا روی آن کار شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)