برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تأکید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ایجاد پیوند نانو و جهش تولید

به گزارش روز چهارشنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی در جلسه ۱۳۱ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، یکپارچگی توسعه و پیشرفت را از مزیت‌های ستاد نانو دانست و گفت: در واقع ستاد نانو علاوه بر موفقیت در کسب رتبه چهارم در تولید مقالات بین المللی و جایگاه مهم در ثبت اختراعات (پَتِنت) حوزه نانو، در صنعتی شدن تولیدات نانو و فرهنگ‌سازی حوزه آموزش و پرورش نیز موفق عمل کرده است.

وی بیان کرد: ستاد نانو علاوه بر موفقیت در کسب رتبه چهارم در تولید مقالات بین المللی و جایگاه مهم در ثبت اختراعات (پَتِنت) حوزه نانو، در صنعتی شدن تولیدات نانو و فرهنگ‌سازی حوزه آموزش و پرورش نیز موفق عمل کرده است

عاملی با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۹ از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به عنوان سال «جهش تولید»، گفت: تحقق جهش تولید منجر به افزایش ارزش افزوده و سرعت پیشرفت کشور می‌شود و صنعت نانو یک صنعت قدرتمند با ارزش افزوده بسیار بالا به حساب می آید.

وی با اشاره به تأکید معظم له بر اینکه عنوان سال‌ها صرفاً برای همان سال نیست و در واقع آغاز مسیری است برای پیشرفت کشور، ابراز امیدواری کرد: با ایجاد پیوند بین حوزه نانو و جهش تولید شاهد پیشرفت‌های بزرگ کشور باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تصویب سند ملی نانو نیز گفت: در ستاد نقشه جامع علمی کشور این سند بررسی و نهایی شود و بعد از آن در دستور جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد که می تواند به دنبال ارائه گزارش نانو این امر محقق شود.

عاملی همچنین با تأکید بر اینکه، تصویب سند ملی نانو ظرفیتی برای اختصاص ردیف بودجه به این حوزه ایجاد می کند، افزود: در توسعه و صنعتی شدن نانو باید به عوامل زیست محیطی و مؤلفه های مرتبط با پیشرفت پایدار توجه کرد.

ارائه گزارش وضع فناوری نانو در کشور توسط دبیر ستاد نانو

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی نیز در این جلسه، به ارائه گزارشی از وضع فناوری نانو در کشور پرداخت و گفت: برنامه راهبردی اول توسعه فناوری نانو که از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ بوده است، بر آگاهی‌بخشی، توسعه منابع انسانی، ایجاد و توسعه زیرساخت و توسعه علم و فناوری تمرکز داشته است و در واقع تمرکز بیشتری به دانشگاه‌ها برای جذب نیروی انسانی متخصص صورت گرفت.

سعید سرکار اظهار کرد: بهبود کیفیت زندگی مردم و تولید ثروت از طریق توسعه پایدار فناوری نانو به عنوان چشم‌انداز و هدف این ستاد در نظر گرفته شده است

وی در مورد برنامه راهبردی دوم توسعه فناوری نانو، گفت: این برنامه برای دوره ده ساله از ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۴ است که بر همکاری بین المللی، توسعه صنعتی و تولید محصولات نانو، تجاری سازی و بازاریابی بین المللی، صادرات محصولات و فناوری تمرکز دارد.

سرکار افزود: بهبود کیفیت زندگی مردم و تولید ثروت از طریق توسعه پایدار فناوری نانو به عنوان چشم‌انداز و هدف این ستاد در نظر گرفته شده است.

وی حوزه‌های انرژی، کشاورزی، سلامت و آب و محیط زیست را از حوزه‌های ملی اولویت‌دار فناوری نانو عنوان کرد و گفت: برنامه‌های در دست اجرای ستاد نانو که در قالب ۱۵۰ فعالیت اجرا می‌شوند، همگی دارای پیوست فرهنگی و اقتصادی هستند.

۴۰۰ نهاد ترویجی دانش‌آموزی برای آموزش نانو به دانش‌آموزان فعال هستند

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در خصوص باشگاه دانش‌آموزی نانو تصریح کرد: در زمان حاضر ۴۰۰ نهاد ترویجی دانش‌آموزی در سراسر کشور به منظور آموزش نانو به دانش‌آموزان فعال هستند که یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز آموزش دیده‌اند و در این زمینه وزارت آموزش و پرورش همکاری خوبی با ستاد نانو داشته است.

سرکار، تجهیز ۸۸ آزمایشگاه دانش‌آموزی نانو در سراسر کشور را به عنوان یکی از نتایج این آموزش‌ها عنوان کرد و گفت: این امر باعث شده که دانش‌آموزان هم به صورت تئوریک و هم عملی با فناوری نانو آشنا شوند.

وی اضافه کرد: همه تجهیزات این آزمایشگاه‌ها ساخت ایران است که همین موضوع در خودباروری دانش‌آموزان تأثیر بسزایی داشته است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در مورد همکاری‌های بین‌المللی و صادرات خدمات و تجهیزات آموزشی نانو تصریح کرد: تجهیز دبیرستان‌های برخی شهرهای کشور چین و همچنین برگزاری دوره آموزشی نانو برای ۲ هزار دانش‌آموز عمانی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۱ با تولید ده مقاله در حوزه نانو در رتبه ۵۷ دنیا قرار داشت و مفتخریم در سال ۲۰۱۹ با تولید ۱۱هزار مقاله در رتبه چهارم بعد از آمریکا، چین و هند قرار داریم

سرکار گفت: در زمان حاضر بیش از ۴۰ هزار متخصص در ۱۵۷ دوره آموزشی ارشد و دکترا در گرایش‌های مختلف حوزه فناوری نانو  فارغ‌التحصیل و یا مشغول به تحصیل هستند.

تولید ۱۱هزار مقاله حوزه نانو در کشور

سرکار همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۱ با تولید ده مقاله در حوزه نانو در رتبه ۵۷ دنیا قرار داشت و مفتخریم در سال ۲۰۱۹ با تولید ۱۱هزار مقاله در رتبه چهارم بعد از آمریکا، چین و هند قرار داریم.

وی درمورد کیفیت مقالات نانویی بیان کرد: چهار هزار مقاله از این ۱۱ هزار مقاله در q۱ قرار دارد و کشورمان در رتبه هشتم است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو خاطر نشان کرد: ۳۸ درصد تولیدات علمی جهان اسلام را مقالات جمهوری اسلامی ایران به خود اختصاص داده و همچنین ۲۷۰ اختراع داشتیم که ۵۰ درصد از این اختراعات مربوط به شرکت‌های نانویی است که این اختراعات ثبت شده‌ است.

وی با اشاره به تحریم کشور اظهار کرد: وقتی که در حوزه نانو شروع به کار کردیم، به تجهیزات آزمایشگاهی حوزه نانو به دلیل تحریم‌ها دسترسی نداشتیم اما در زمان حاضر این تجهیزات توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود.

سرکار با بیان این مطلب که توسعه صنعتی و تجاری‌سازی در ۳ فاز نانو مواد، رسوخ در صنعت و محصولات هوشمند اجرا می‌شود، گفت: هم اینک ۲۴۵ شرکت صنعتی دارای محصول نانو در کشور فعال هستند.

وی در خصوص تولید فیلترهای نانویی در کشور نیز بیان کرد: در شرایط کنونی صنعت نیروگاهی، صنعت نفت و پتروشیمی، صنعت کشتی‌رانی و صنعت هواپیمایی از نانو فیلترهای ساخت داخل استفاده می‌کنند.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به موضوع مقابله با ویروس کرونا، گفت: در ابتدای شیوع کرونا ظرفیت تولید روزانه ۱۰هزار ماسک N۹۵ را داشتیم که با تلاش‌های شبانه‌روزی بعد از یک هفته به تولید روزانه ۲۵ هزار ماسک N۹۵ دست یافتیم.

تولید تست تشخیص سریع کرونا ظرف ۳۰ ثانیه

سرکار همچنین از تولید تست تشخیص سریع کرونا خبر داد و گفت: با استفاده از این تست ظرف ۳۰ ثانیه فرد مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده می‌شود و با پیگیری‌های متعددی که با بخش علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا صورت گرفته، بزودی مجوز تولید انبوه آن صادر می‌شود.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری افزود: این دستگاه کاملاً ابداع داخل کشور است و سرعت عمل پاسخ این تست در پیشگیری از گسترش ویروس کرونا بسیار تأثیرگذار است.

۲۵۴۶ میلیارد تومان ارزش فروش محصولات نانو

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری از درآمد دو هزار ۵۴۶ میلیارد تومانی از فروش محصولات، تجهیزات و خدمات نانو در سال ۹۷ خبر داد و گفت: طبق آمار، فروش شرکت‌ها در هر سال تقریباً ۲ برابر شده است.

سرکار در ادامه ضمن ابراز نگرانی از کاهش بودجه ستاد نانو در سال‌های گذشته، پیشنهاد داد: با در نظر گرفتن درصدی از مالیات شرکت‌های نانو و همچنین با تصویب ساختار مناسب برای ستاد نانو، مشکل کمبود و کاهش بودجه حل شود.

ستاری خبر داد: دستگاه تولید ماسک به کشور دانمارک صادر شد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز در ادامه جلسه گفت: فلسفه تشکیل ستادها به منظور حل مشکلات روزمره است و ستاد نانو از زمان تشکیل تا به حال رشد جهشی بسیار خوبی داشته است.

سورنا ستاری با اشاره به وجود مشکلات صادرات در سال‌های اخیر، افزود: با این حال، صادرات کیت تشخیص کرونا صورت گرفته و همچنین برای نخستین بار دستگاه تولید ماسک به کشور دانمارک صادر شده است.

تأکید بر کسب یک تا دو درصد سهم بازار جهانی فناوری‌های نانو 

معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه با بیان اینکه «خوشبختانه ستاد نانو از ستادهای پیشتاز و فعال در توسعه علم و فناوری کشور است» اظهارامیدواری کرد که بزودی ثمرات فناوری نانو را در حوزه‌های اقتصادی کشور شاهد باشیم.

سید حسین قدسی پور با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد سیاست‌ها و راهبردهای توسعه فناوری نانو در سال ۱۳۸۵ گفت: این مصوبه بر تأمین منابع لازم برای سرمایه‌گذاری و کسب یک تا دو درصد سهم بازار جهانی فناوری‌های نانو تأکید دارد.

وی با تأکید بر لزوم تحقق اهداف کلان در اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: همچنین در بخش اهداف نظام بخشی سند نقشه جامع علمی کشور برای نانو فناوری و میکرو کسب ۲ درصد از سهم بازار جهانی در نظر گرفته شده است.

 معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری گفت: در واقع با در نظر گرفتن میانگین مصوبه شورای عالی و نقشه جامع، می‌توان امیدوار بود که یک درصد از سهم بازار جهانی فناوری‌های نانو کسب شود.

قدسی‌پور، بر رونق صادرات محصولات نانو تأکید کرد و گفت: ضرورت دارد نقاط ضعف در این حوزه شناسایی و برای رفع آن اقدام شود.

تأکید وزیر علوم بر لزوم حمایت از ظرفیت علمی کشور در جامعه جهانی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این جلسه گفت: ظرفیت‌های مناسبی در حوزه نانو در کشور ایجاد شده که یکی از آنها که وجود اساتید خوب در حوزه نانو است که به واسطه آن تربیت دانش‌آموختگان و متخصص در این حوزه انجام شده است.

منصور غلامی افزود: همچنین با شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرایط استفاده از دانش‌آموختگان حوزه نانو فراهم شده است.

وی تأکید کرد: ضرورت دارد حمایت بیشتری از ظرفیت علمی کشور به عنوان یک سرمایه ملی در جامعه جهانی انجام شود

وزیر علوم، فراهم شدن بستر تبدیل دانش حوزه نانو به ثروت را با توجه به وجود ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور، دانست و تصریح کرد: ضرورت دارد حمایت بیشتری از ظرفیت علمی کشور به عنوان یک سرمایه ملی در جامعه جهانی انجام شود که ان‌شاءالله این رونق ادامه‌دار باشد.

فعالیت ۶۰۰ پژوهش‌سرای دانش آموزی

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش نیز بیان کرد: با توجه به استراتژی هوشمندانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد نانو سرمایه‌گذاری مناسبی در بخش آموزش و پرورش انجام شده است.

مهدی نوید ادهم، با بیان این مطلب که در زمان حاضر ۶۰۰ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی فعال هستند، تصریح کرد: ۸۳ پژوهش‌سرا مجهز به تجهیزات آزمایشگاهی هستند که مورد استقبال دانش آموزان قرار گرفته و همچنین باعث نشاط و هویت‌بخشی دانش‌آموزان شده است.

وی ادامه داد: این پژوهش‌سراها در حوزه زیست فناوری، سلول‌های بنیادی، گیاهان دارویی، رشته‌های علوم دریایی و هوا وفضا فعال هستند.

اهمیت بازار داخلی در حوزه فناوری نانو

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با تأکید بر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد کسب دو درصد سهم بازار جهانی فناوری‌های نانو گفت: نباید بازار داخلی کشور را فراموش کنیم و چرخش مالی داخلی نیز در نظر گرفته شود.

علی‌اکبر حق‌دوست تأکید کرد: ضرورت دارد ستاد نانو جلساتی را برای بیان مشکلات و مسئله‌یابی با حضور صاحبنظران و مسؤولان مربوطه برگزار کند.

  بهره‌مندی ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان از معافیت‌های گمرکی

وی در ادامه برای رفع مشکل بودجه ستاد نانو پیشنهاد داد: مصوبه‌ای به منظور تسهیل این امر در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی به تصویب رسد.

از ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ارائه گزارش استفاده شود

حجت‌الاسلام محمد محمدیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درمورد مشکلات بودجه ستاد نانو گفت: از ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ارائه گزارش در جلساتی با حضور مسؤولان مربوطه استفاده شود تا دیگر شاهد مشکلات در بودجه حوزه فناوری نانو نباشیم.

سند نانو در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور نیز در این زمینه گفت: ساختار و ردیف بودجه نیازمند سند ملی نانو است که در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور رؤسای سه قوه درخواست می‌کنیم ظرف مدت کوتاهی سند رسمی  و ملی توسعه فناوری‌های نانو تصویب شود.

منصور کبگانیان با بیان اینکه، هم‌اینک پیش نویس سند نانو رسمیت نیافته است، ابراز امیدواری کرد: با تصویب سند ملی نانو بودجه مناسب به ستاد نانو اختصاص یابد.

ارائه گزارش طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی توسط مشاور وزیر علوم

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با ارائه گزارشی از عملکرد وزارت علوم در زمینه اجرای طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی، افزود: این طرح بر اساس اسناد بالادستی چون قانون اهداف،‌ وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب مجلس شورای اسلامی، مصوبه سیاست­ها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی، سند راهبردی بخش آموزش عالی در برنامه ششم توسعه و سند دانشگاه اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی می شود.

حسین رحیمی به بندهای قانونی ساماندهی مؤسسات آموزشی اشاره کرد و گفت: بر این اساس وزارت علوم به منظور ساماندهی واحدهای آموزش عالی، می‌تواند مؤسسات آموزش عالی را تجمیع و ادغام کند؛ به نحوی که پاسخگوی نیازهای منطقه‌ای و منجر به کاهش هزینه‌های سربار و ارتقای کیفی خدمات شود.

وی، قرار گرفتن آمار تعداد دانشجو کشور به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در ردیف کشورهای صنعتی پیشرفته، بالا رفتن سطح دسترسی مردم به آموزش عالی به عنوان مطالبه همگانی، تجربه بالاترین رشد کمّی چاپ مقالات علمی در سال‌های اخیر، شتاب رشد شاخص کیفی مقالات چاپ شده در مجلات بین‌المللی در سال‌های اخیر و نظایر آن را به عنوان برخی افتخارات و کامیابی‌های نظام در حوزه آموزش عالی، پژوهش و فناوری نام برد.

رحیمی افزود: ساماندهی معطوف به مؤسسه شامل حدود ۹۰ مؤسسه دولتی حضوری، از ۱۱۹ مؤسسه موجود و ساماندهی معطوف به رشته شامل تمام مؤسسات خواهد بود.

وی با تأکید بر ضرورت ساماندهی مؤسسات آموزش عالی خاطرنشان کرد: حضور تعداد کثیری از مؤسسات آموزش عالی که در شرایط فعلی از حداقل شاخص های کیفی و استانداردهای آموزشی برخوردار نیستند، افزایش تعداد دانش آموختگان بیکار به دلیل عدم نیاز بازار کار یا الگوی نامناسب توسعه آموزش عالی، توزیع نامتناسب رشته‌های تحصیلی مورد نیاز جامعه و… از جمله دلایل ضرورت اجرای طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی به شمار می‌رود.

رحیمی گفت: یکی از مقدمات توسعه همه جانبه کشور، پویایی و توانایی دانشگاه‌ها در انجام امور علمی و مشارکت در توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور است؛ چرا که امروزه موضوع بهبود کیفیت آموزش‌های دانشگاهی، جزء لاینفک گفتارهای سیاسی و اداری کارگزاران مرتبط با مدیریت آموزش عالی کشور است. از این‌ رو توجه به ساز وکارهای لازم برای بهبود کیفیت، ضروری است.

جزئیات طرح ساماندهی مؤسسات آموزشی

مشاور وزیر علوم با بیان اینکه ساماندهی در دو بخش ساماندهی معطوف به مؤسسه و ساماندهی معطوف به رشته اجرا می شود، ادامه داد: ساماندهی معطوف به مؤسسه شامل حدود ۹۰ مؤسسه دولتی حضوری، از ۱۱۹ مؤسسه موجود و ساماندهی معطوف به رشته شامل تمام مؤسسات خواهد بود.

رحیمی با تأکید بر اینکه ساماندهی رشته‌ها همزمان با طرح مأموریت گرایی و متناسب سازی رشته‌ها با نیازها، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود، اضافه کرد: تجربه موفق گذشته در داخل کشور از جمله در دانشگاه‌های بزرگ ایران مانند دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه علم و صنعت نشان می‌دهد؛ در صورت پیاده‌سازی صحیح و اصولی این طرح، امکان هم‌افزایی و افزایش بهره‌وری آموزش عالی قطعاً وجود دارد.

مشاور وزیر علوم ارتقای کیفی، متناسب ­سازی کمی، استفاده بهینه از منابع را از اهداف طرح آمایش آموزش عالی دانست و گفت: فاز نخست این طرح، منع یا محدود سازی گسترش کمی و اهتمام به ارتقای کیفی در بازه زمانی سه ساله و فاز دوم آن شامل ادغام کمی، تجمیع کیفی و تبدیل تخصصی مؤسسات در بازه زمانی سه ساله است.

وی فاز سوم این طرح را پیاده‌سازی طرح‌های هشت گانۀ آمایش آموزش عالی عنوان کرد و ادامه داد: پیش ­بینی می ­شود در صورت حمایت مراجع قانونی و ذی نفع بتوان این طرح را در بازه زمانی پنج ساله اجرایی کرد.

به گفته رحیمی، دانشگاه‌های پیام نور، علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای و آزاد اسلامی مطابق ضوابط عمومی وزارت عتف، ابتدا به ساماندهی درونی مبادرت می‌کنند.

وی افزود: به منظور وحدت رویه و انسجام بخشی به روند اجرای طرح در استان‌های مختلف اصول بیست‌گانه ساماندهی تدوین و برای هریک از مدل‌های (تجمیع، الحاق و تبدیل) آیین نامه جداگانه‌ای تنظیم و به تصویب ستاد آمایش رسید.

رحیمی، مدل‌های ساماندهی در سطح مؤسسات را شامل “تجمیع”، “الحاق” و “تبدیل یا تغییر مأموریت” نام برد و گفت: در گام اول این طرح؛ ساماندهی از مؤسسات آموزشی حضوری دولتی انجام خواهد شد.

ساماندهی موسسات آموزشی طبق سند آمایش آموزش عالی به صورت منطقه‌ای باشد

معاون خط مشی گذاری ستاد علم شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مورد ساماندهی مؤسسات آموزش عالی کشور گفت: در ماده ۳ سند آمایش آموزش عالی پاسخگویی به نیازهای منطقه‌ای، کاهش هزینه‌های سربار و ارتقای آموزش کیفی از اهداف اجرایی سازی ساماندهی موسسات آموزش عالی کشور عنوان شده است.

ابراهیم سوزنچی ادامه داد: در ماده ۵ سند نیز مأموریت‌گرایی با توجه به سطوح عملکردی ملی و منطقه‌ای در نظر گرفته شده است.

وی گفت: ضرورت دارد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود که ساماندهی مؤسسات آموزش عالی کشور به صورت منطقه‌ای یا استانی انجام شود، اما طبق سند آمایش آموزش عالی به صورت منطقه‌ای باید انجام شود.

سوزنچی ادامه داد: بر اساس سند آمایش آموزش عالی هماهنگی و نظارت بر اجرای‌سازی مصوبه بر عهده ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور است که ضرورت دارد از ستاد نقشه جامع نماینده‌ای در جلسات مربوط به ساماندهی مؤسسات آموزش عالی کشور حضور داشته باشد.

تأکید وزیر علوم برای آمایش آموزش عالی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه اجرای طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی را از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: این طرح باید به گونه‌ای اجرایی شود که حواشی آن کاهش یابد چرا که در این موضوع نگاه‌های بخشی و منطقه‌ای همراه با مقاومت‌هایی در برابر اجرای این طرح وجود دارد.

منصور غلامی با تأکید بر لزوم همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد اجرای نقشه جامع علمی در پیاده‌سازی این طرح، اظهار کرد: بعد از ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کار منطقه‌بندی مؤسسات آموزش عالی آغاز شد و در زمان حاضر اساس عملکرد وزارت علوم منطقه‌ای است اما در اجرای طرح ساماندهی به استانی تقلیل یافته است؛ چرا که در اجرای این مصوبه شاهد بروز برخی اختلافات استانی بوده‌ایم.

وی افزود: در اجرای این طرح به دنبال این نیستیم که یک استان سفید باشد و در استانی دیگر با تراکم دانشگاه‌ها مواجه شویم؛ از این رو تصمیم گرفتیم در اجرای این طرح استانی با توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای عمل کنیم.

وزیر علوم با تأکید بر اینکه بر اساس توزیع رشته‌ها و حوزه فعالیت‌های علمی و آموزشی میان استان‌ها تقسیم شده است، خاطر نشان کرد: اجرای آن بر عهده هیأت امناست و از آنجایی که هیأت‌های امنا میان دانشگاه‌ها مشترک هستند، هم‌پوشانی‌ها و دوباره‌کاری‌ها را کنترل می‌کنند.

وی، ساماندهی مؤسسات آموزشی دولتی را موجب کاهش اختیارات برخی دانشگاه‌های  کوچک و بزرگ دانست و افزود: از این ‌رو در استان‌ها نباید درگیر طرح‌های استانی باشیم تا مسؤولان استانی را بیشتر هماهنگ کنیم؛ در غیر این صورت شاهد بروز اختلافات میان آنها خواهد شد.

وزیر علوم با بیان اینکه منطقه‌ای کردن برای دانشگاه پیام نور به ‌رغم چالش‌هایی که داشت اجرایی شد، ادامه داد: این طرح برای دانشگاه علمی کاربردی نیز اجرایی شد اما هیچ محدودیتی برای دانشگاه‌های فنی‌ وحرفه‌ای به دلیل توسعه اشتغال ایجاد نکردیم؛ به گونه‌ای که در ۲ سال اخیر حدود ۱۸ مرکز جدید راه‌اندازی کردیم که ۱۰ مورد آن مربوط به دختران می‌شود.

غلامی، یکی از چالش‌های پیش‌ رو برای اجرایی کردن طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی را فشارهای نمایندگان مجلس به مسؤولان استانی بیان کرد و گفت: این عزیزان تمایل دارند در شهر و روستای خود مؤسسه آموزش عالی تأسیس کنند که این امر امکان پذیر نیست.

تأکید بر ضرورت تصویب طرح ساماندهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه با اشاره به انگیزه‌های تعریف شده در سند آمایش گفت: موضوعاتی چون مأموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، رتبه‌بندی سنجش، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی باید دیده شود.

حجت‌الاسلام محمد محمدیان خاطر نشان کرد: در این جلسه انتظار داشتیم که وزارت علوم گزارش کاملی از این سند ارائه دهد و با توجه به گزارشی که ارائه شد این وزارتخانه نیازمند حمایت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا فشارها را از خود بردارد.

وی ادامه داد: زمانی که این طرح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته باشد رفتار نمایندگان کنترل خواهد شد.

جذب هیأت علمی بر مبنای توسعه آمایش باشد

محمدعلی کی نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه با اشاره به سند آمایش آموزش عالی خاطر نشان کرد: هیأت علمی دانشگاه‌ها بر مبنای توسعه آمایش فعالیت می‌کنند و بر اساس آن نیز وزارت علوم مجوز جذب را نیز صادر می‌کند.

انتقاد رییس دانشگاه آزاد اسلامی از توسعه بی‌رویه مؤسسات آموزشی

محمدمهدی طهرانچی نیز گفت: آنچه که در گزارش وزارت علوم آمده، اعتمادبخشی به مؤسسات آموزش عالی است و این در حالی است که در واقع مؤسسات کوچک در یکی از شهرستان‌ها انتظار دارد که مؤسسه آنها تبدیل به دانشگاه شود.

وزارت علوم برای اجرای طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی نیازمند حمایت است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اظهار کرد:طرح ساماندهی موجب اعتبار یافتن واحدهای کوچک آموزش عالی، افزایش بهره وری و کاهش هزینه و استفاده بهینه از منابع انسانی می شود

عاملی تأکید کرد: وزارت علوم، نیازمند حمایت کامل و قطعی برای اجرایی شدن طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی است

وی گفت: طرح ساماندهی موجب اعتبار یافتن واحدهای کوچک آموزش عالی، افزایش بهره وری و کاهش هزینه و استفاده بهینه از منابع انسانی می شود.

وی بر تعامل وزارت علوم با ذینفعان طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی تأکید کرد و گفت: در جلسات طرح ساماندهی باید نماینده‌ای از ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور حضور داشته باشد.

عاملی در عین حال تاکید کرد: طرح ساماندهی یک جزء از محورهای هشت گانه طرح آمایش آموزش عالی است که لازم است قبل از اتمام دولت یازدهم در ستاد نقشه ارائه و مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

در ادامه این جلسه و با اکثریت قاطع اعضای ستاد نقشه جامع علمی کشور، طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی به تصویب رسید.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)