برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بیش از ۱۵۰۰ متخصص و کارآفرین ایرانی به کشور بازگشتند

به گزارش روز سه شنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی قلعه‌نوی در این خصوص اظهارداشت: برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور از سال ۹۴ در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی و اجرا شد،  در پنج سال گذشته با اجرای این برنامه بیش از هشت هزار نفر از متخصصان ایرانی خارج از کشور در طرح‌ها و پروژه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت با دانشگاه‌ها، مراکز رشد و نوآوری، شرکت های دانش‌بنیان و پارک‌های فناوری همکاری کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر از ایرانیان خارج از کشور به ایران بازگشتند،   متخصصانی که تجارب و دانش آنها نقش موثری در رشد و توسعه توانمند علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان کشور داشته است.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم وفناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: استفاده از ظرفیت متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور با هدف برقراری ارتباط و همکاری با محیط‌های علمی وشرکت‌های دانش‌بنیان منتخب و همچنین بهره‌مندی از دانش و فناوری‌های جدید برای کمک به توسعه پایدار در حوزه‌های بین‌المللی اجرایی شد،  این کار در قالب برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به اجرا درآمد.

قلعه نوی افزود: مخاطبان اصلی این برنامه محققان، متخصصان و سرآمدان علمی ایرانی خارج از کشور هستند، این خدمات در قالب مکانیزم‌های مختلف و متنوع حمایتی مانند پسادکتری، فرصت مطالعاتی، اساتید مدعو و معین، تاسیس شرکت فناور، برگزاری سخنرانی و کارگاه تخصصی و پروژه تخصصی جایگزین خدمت سربازی با تاکید بر مدل چرخش مغزها ارایه شده است.

  عرضه‌کنندگان مواد شیمیایی در شهرهای قرمز فعالیت می کنند

وی با بیان این‌که در این طرح ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا براساس مراجع بین‌المللی رتبه‌بندی را مدنظر داریم، تصریح کرد: دانش‌آموختگان دوره دکتری از این دانشگاه‌ها، اساتید ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا و متخصصان و کارآفرینان فعال در یکی از موسسات شاخص علمی و فناوری یا شرکت‌های فناور بین‌المللی مخاطبان اصلی در اجرای این برنامه هستند،  در طی این مدت هم یک هزار و ۵۰۰ نفر از آنها به ایران بازگشتند.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم از ظرفیت‌های ارزشمند علمی و تخصصی ایرانیان علاقه‌مند به همکاری با کشور به درستی استفاده و ارتباط و تعامل آنها با مراکز علمی و فناوری منتخب داخلی را برقرار کنیم جهش قابل توجهی در حوزه‌های مختلف علمی و اقتصادی کشور خواهیم داشت.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم وفناوری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری همچنین گفت: همه این افراد سرآمدان علمی کشور هستند کسانی که نقشی تاثیرگذار در آینده کشور دارند،  بنابراین باید برای ایجاد ارتباط و استفاده از توان علمی و تخصصی آنها برای توسعه علم و فناوری در کشور تلاش کنیم و با اجرای برنامه‌های متنوع‌تر، بازگشت و همکاری آنها به کشور را سرعت دهیم.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)