برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

معاون رییس جمهوری: فناوری حوزه اقتدار کشور است

سورنا ستاری روز دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند با اشاره به اینکه در زمینه فناوری اتفاقات خوبی در کشور رقم خورد که یکی از این اتفاقات خوب در زمینه مقابله با ویروس کرونا بود، افزود: در این زمینه به غیر از چند روز اول، هیچ وارداتی در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی و مواد ضدعفونی و ماسک نداشتیم.

وی با بیان اینکه ما الان پیچیده‌ترین تجهیزات پزشکی را در داخل کشور و براساس توان داخل می‌سازیم و هیچ کمبودی نداریم، افزود: این موضوع یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که افراد عادی و مسوول بیمار در تمام نقاط کشور یک سرویس را گرفتند که این از لحاظ عدالت اجتماعی کار بزرگی بود.

ستاری با اشاره به اینکه در موضوع کرونا همه کشورهای جهان در یک آزمون قرار گرفتند و تست شدند، بیان کرد: در جمهوری اسلامی ایران در صورتی که در دوران تحریم بودیم اتفاقات خوبی رقم خورد و مردم به خوبی این را احساس کردند که می‌توان با تکیه بر جوانان و قدرت داخلی این گونه مسایل را به خوبی حل کنیم.

وی به اتفاقات و تغییرات خوب در مراکز رشد، پارک علمی و فناوری و دانشگاه‌های استان در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: خراسان جنوبی  پتانسیل‌های فوق العاده‌ای دارد که یکی از این ظرفیت‌ها سبقه علمی استان است که مدرسه شوکتیه بیرجند یکی از این ظرفیت‌ها است که هم اکنون نیز در زمینه فعالیت‌های قرآنی فعال است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید براینکه همه باید به دنبال باشیم که اقتصاد دانش‌بنیان در این استان و کشور رخ دهد، افزود: دوره خام فروشی محصولات مختلف تمام شده و مهم این است که چه دانشی روی مواد خام طراحی شود تا محصولی جدیدی را تولید کنیم و در کنار آن ارزش افزوده بیشتری را تولید کنیم.

ستاری عنوان کرد: در بازدید از مراکز رشد خراسان جنوبی تکنولوژی‌های خوبی را دیدم که می‌شود روی آن کار کرد و شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگی را در این استان راه‌اندازی کنیم تا شهر به دوران باشکوه سبقه علمی گذشته خود برگردد.

وی با اشاره به اینکه ما همان ملتی هستیم که ابن سینا، فارابی، رازی و دانشمندان مهمی را تربیت کرده‌ایم، افزود: متاسفانه در برهه‌ای از تاریخ مسیرمان را از نظر فرهنگی اشتباه پیچیدم و به سمت دیگری حرکت کردیم که اگر برگردیم به سنت‌ها و آیین‌های خود دوباره دانشمندان بزرگی را تربیت خواهیم کرد.

  میکروپلاستیک‌ها به اندام‌های انسان نیز راه یافتند

ستاری اظهار داشت: آنجایی را اشتباه رفتیم که از غربی‌ها بدون بومی‌سازی و تطبیق با فرهنگ خود الگو گرفتیم.

وی  هدف از راه‌اندازی دانشگاه‌ها را حل مشکلات مردم دانست و افزود: ما با پول مالیات مردم و دولت درس خواندیم پس باید هدف اصلی ما هم حل مشکلات آنان باشد.

وی با تاکید براینکه دانشگاه باید جهت‌گیری آن حل مشکلات مردم و استان باشد، افزود: خراسان جنوبی مشکلات خود را دارد که باید مشکلات آن را بر پایه دانش داخلی و بومی حل شود، به عنوان مثال من که در تهران هستم نمی‌توانم مشکلات استان را حل کنیم  باید جوانان منطقه با نوآوری راهکار ارائه دهند و مشکلات استان را حل و زمینه ارتقا و توسعه آن را فرهم کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بیان کرد: در زمینه جهت‌گیری دانشگاه‌ها در راستای حل مشکلات مردم در سطح کشور اتفاقات خوبی رقم خورده که باید توسعه یابد، باید به جوانان خودمان یاد بدهیم که دوران دانشگاه از بهترین دوران زندگی آنان است پس باید از آن استفاده خوبی داشته باشند.

ستاری با تاکید براینکه اقتصاد نفتی خیلی از ساختارهای فکری و فرهنگی ما را نابود کرد، اظهار داشت: نفت باعث شد که فرهنگ کارآفرینی ما نابود شود و در پی آن فرهنگ مفت‌خوری توسعه پیدا کند چرا که نفت یک پول مفتی بود که بدون هیچ زحمتی از زمین استخراج کردیم.

وی افزود: متاسفانه به فرزندانمان کارآفرینی را یاد ندادیم بلکه یاد دادیم که حتما باید در اداره دولتی استخدام شوند، اینکه یک جوان نهایت آمال و آروزی آن این باشد که در اداره دولتی استخدام شود و یا کارآفرینی کند و چند نفر دیگر را سر کار ببرد، خیلی با هم متفاوت است.

سورنا ستاری که امروز (دوشنبه) وارد بیرجند شد، با همراهی استاندار خراسان جنوبی از مرکز نوآوری و شتاب‌دهی و مرکز اشتغال‌زایی و کارآفرینی دانشگاه بیرجند، مرکز رشد و تیم‌های مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بازدید کرد.

بازدید از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری، افتتاح صندوق پژوهش و فناوری استان، ساختمان جدید مرکز رشد واحدهای فناور فردوس و مرکز نوآوری طبس به صورت ویدئو کنفرانس و شرکت در نشست اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به خراسان جنوبی است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)