برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

روستاهای هدف گردشگری به ۱۲۰۰ مورد افزایش می‌یابد

سعیدرضا جندقیان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، به شناسایی ۵۰۰ روستای هدف گردشگری تاکنون در کشور اشاره کرد و افزود: قرار است بر اساس تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت کشور و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مدت پنج سال مبلغ یک میلیارد ریال برای تامین زیرساخت‌های گردشگری به هر روستا کمک شود.

وی بیان کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه قرار است طرح به صورت ۵۰ درصدی بین این وزارتخانه‌ها انجام شود که البته وزارت کشور همه وظیفه خود را در این زمینه انجام داد.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور اضافه کرد: برای تامین زیرساخت‌ها و ایجاد تاسیسات گردشگری با هدف تامین درآمدهای پایدار دهیاری‌ها، اقدام‌های بسیار خوبی انجام شده و تا کنون نزدیک به پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات در کمیته وام این سازمان با همکاری پست بانک تصویب شده است.

وی یادآور شد: افزون بر ۹۰۰ طرح که نزدیک به ۴۰ درصد آنها گردشگری بود در این کمیته با تسیهلات کم‌بهره ۶ درصد، بازپرداخت پنج ساله و یک سال تنفس مورد حمایت قرار گرفت.

جندقیان تاکید کرد: نگاه ما توسعه‌ای است و آمارهای ارایه شده کارهای وظیفه‌ای نیست زیرا اقدام‌های ما از صدور مجوز تاسیس دهیاری‌ها گرفته تا درجه‌بندی آنها، به صورت خودکار انجام می‌شود.

وی همچنین با تبریک چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به افتتاح و کلنگ‌زنی پنج هزار و ۱۷۳ طرح روستایی در دهه مبارک فجر امسال با میانگین اعتبار یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال اشاره کرد.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور افزود: هفته بزرگداشت دولت و ایام‌الله دهه فجر سال‌جاری در مجموع نزدیک به ۱۱ هزار طرح در روستاهای کشور افتتاح یا کلنگ‌زنی شد که این رقم پیش از تاسیس سازمان دهیاری‌ها بسیار اندک و بین سه تا پنج درصد بود.

وی تشریح کرد: وقتی به گذشته مدیریت روستاها نگاه شود، شاید مدلی را که هم اکنون حدود ۲۰ سال در دهیاری‌ها تجربه می‌کنیم، از نظر جذب منابع و توزیع آن یکی از بهترین مدل‌های توسعه مدیریتی سکونت‌گاهی کشور در مقیاس کوچک باشد.

جندقیان یادآور شد: سال ۸۲ نخستین دهیاری را در استان قزوین مستقر کردیم و در حقیقت شروع نظام جدیدی از مدیریت روستایی را در آن روستا بنیان نهادیم.

  انتخاب ۶۳۱ پروژه برای افتتاح در سال «جهش تولید»

وی ادامه داد: از ابتدای تاسیس دهیاری‌ها تا کنون ۲۱۰ هزار میلیارد ریال پول بین روستاها توزیع شده است که نزدیک به ۸۱ درصد آن یعنی ۱۶۵ هزار میلیارد ریال در دولت‌های یازدهم و دوازدهم صورت گرفت.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: در کنار این مهم، شاخص‌های سرانه توزیع منابع هم اصلاح شد زیرا پیش‌تر به صورت خودکار نگاه‌مان شهری بود اما در دولت آقای روحانی اگر دقت شود تا ابتدای سال ۹۲ شاخص توزیع سرانه روستاها ۷۴۴ هزار ریال بود که این رقم در زمان حاضر به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال رسید.

وی با اشاره به افزایش سرانه شهرها از هفت میلیون ریال به ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال افزود: این مهم نشان ‌می‌دهد که سرانه ۵۱ درصد در شهرها و در روستاها بیش از ۲۵۰ درصد افزایش یافته است.

جندقیان تصریح کرد: با وجود اینکه مخالفان جدی برای توزیع سرانه‌ها بین دهیاری‌ها وجود داشت، زیرا باور داشتند دست استانداری‌ها از این منابع کوتاه و قدرت آنها کم خواهد شد، اما در حقیقت این گونه نبود زیرا استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها با نظارت و دیدگاه حاکمیتی هنوز هم می‌توانند اعمال قدرت کنند.

وی اضافه کرد: در حوزه قانون‌گذاری نیز گام‌های بسیار خوبی در این مدت برداشته شد زیرا تقسیم و توزیع منابع تنها شاخص‌های توسعه‌یافتگی نیست بلکه وقتی قانون مناسب وضع شد، با این قانون می‌توان فرصت‌ها را خلق کرد و دیدگاه‌های جدید آفرید.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور همچنین به ارجاع لایحه دهیاری‌ها به هیات دولت در سال‌جاری پس از گذشت ۲۰ سال اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود این لایحه پس از تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

در زمان حاضر ۶۲ هزار روستا و آبادی در کشور وجود دارد که از این میان ۳۹ هزار روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد و از مجموع جمعیت ۲۱ میلیون نفری روستاها، بالای ۲۰ میلیون نفر در روستاهای بالای ۲۰ خانوار ساکن هستند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)