برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ابداع فناوری ساخت کوره‌های پیشرفته توسط یک شرکت دانش بنیان

به گزارش روز یکشنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بومی‌سازی کوره‌های ذوب القایی فرکانس متوسط با ظرفیت ۶ تن یکی از دیگر پیشرفت‌های فناوران کشور در یک شرکت دانش بنیان ایرانی است. پس از این موفقیت آنها در حال ساخت این کوره‌ها با ظرفیت دو برابری هستند. این کوره‌ها از نظر فناوری و کیفیت با نمونه‌های امریکایی در یک سطح قرار دارند.

متخصصان کشور در این شرکت دانش بنیان کوره‌های القایی با ظرفیت ۶ تن را برای رفع نیاز صنایع تولید می‌کنند که برای ذوب فلزات رنگین و پایه آهنی قابل استفاده است. در واقع ذوب هر ماده با دارا بودن قابلیت هادی الکتریسته در این کوره‌ها انجام می‌شود.

هوشنگ وحدت واسعی مدیر عامل شرکت دانش بنیان گفت: کوره‌های القایی مدل‌های گوناگونی دارند که کوره‌های ذوب القایی یک مدل آن است که در حال حاضر کشور و صنایع مختلف به آن نیاز دارند.

وی ادامه دادک یکی از مزیت‌های کوره‌های ذوب القایی این است که برای محیط زیست آلودگی ایجاد نمی‌کنند. همچنین در این کوره‌ها دوده تولید شده نوعی محصول حساب می‌شود و در صنعت رنگ و آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

وحدت واسعی با بیان اینکه، فناوری ساخت این کوره‌ها پیشرفته و جزء فناوری‌های روز در دنیا است، افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ نوع ماده اولیه در این کار دخالت دارد و ۹ فناوری مانند حوزه‌های الکترونیک، متالورژی، برق، مکانیک و دیجیتال  با همدیگر پیوند می‌خورند تا یک کوره تولید شود. در دنیا ۵۰ میلیون دلار قیمت این فناوری برآورد شده است.

وحدت واسعی گفت: این محصول دانش بنیان در صنایع گوناگون از جمله ریخته گری تا خودرو و هواپیما کاربرد دارد و به طور کلی هیچ صنعت فلزی بدون نیاز به این کوره‌ها نیست. صنایع متنوعی این محصول را نصب کرده‌اند و در حال استفاده از آن هستند.

  ثبت‌نام در آزمون دکتری تخصصی پزشکی آغاز شد

وی درخصوص میزان اشتغالزایی این محصول دانش بنیان بیان کرد: نصب هر یک کوره برای ۸۰ تا ۱۲۰ نفر شغل به صورت مستقیم ایجاد می کند و اشتغالزایی برای ۳۰۰ تا ۴۰۰ فرد را غیر مستقیم به همراه دارد.

 وحدت واسعی با اشاره به اینکه، روش مهندسی معکوس برای ساخت این محصول ممکن نیست و تحقیق و توسعه آن در کشور ۱۵ سال طول کشیده است، افزود: ما در نهایت توانستیم آن را با فناوری مشابه آنچه در امریکا تولید می‌شود بومی کنیم. اکنون قیمت هر کوره با ظرفیت ۶ تن در حدود ۴ تا ۴ و نیم میلیارد تومان است.

به گفته وی، پیش از این کارخانه ها و صنایع از روش‌های سنتی برای گرمایش و ذوب استفاده می‌کردند که علاوه بر آلایندگی، اتلاف انرژی نیز داشت. اکنون با این فناوری و جایگزینی آن شاهد افزایش بهره‌وری و رساندن آلایندگی به صفر هستیم.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)