برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

صنایع خلاق ظرفیت بالایی برای تولید ثروت و اشتغال دارند

حجت اله مرادخانی پژوهشگر حوزه صنایع خلاق با بیان این که صنایع دستی و هنرهای دستی از جمله هنرهای خلاق محسوب می‌شوند و در روند توسعه از منظر اقتصادی و اجتماعی نقش بزرگی ایفا می کنند، گفت: در دنیای امروز توجه به صنایع خلاق و فرهنگی تبدیل به یک ضرورت فراگیر شده و در کنار کشورهای در حال توسعه که در این زمینه ها سرمایه گذاری زیادی می کنند، اقتصادهای پیشرفته دنیا هم گرایش زیادی به توسعه صنایع خلاق در کشورهای خود نشان می دهند. چراکه صنایع خلاق از ظرفیت بالایی برای تولید ثروت و اشتغال برخوردارند و روند توسعه را تسریع می کنند.

وی در ادامه گفت: در صنایع دستی و هنرهای سنتی بر خلاف صنایع سنگین و تکنولوژی های پیشرفته، با استفاده از مواد اولیه ارزان قیمت، کالاهایی با ارزش اقتصادی بالایی خلق می شود و این ارزش اقتصادی ناشی از خلاقیت به کار رفته در این محصولات است. خلاقیتی که امروزه بسیار به آن توجه می شود.

این در حالی است که در کشوری مانند ایران که مزیت اصلی آن فرهنگ و هنر است، با گنجینه عظیمی از صنایع دستی و هنرهای سنتی مواجهیم که حاصل خلاقیت مردم این سرزمین از گذشته های دور تا به امروز است. قابلیتی که اگر با نگاهی واقع بینانه به آن بپردازیم نتایج سازنده ای برایمان خواهد داشت.

 این استاد دانشگاه در بخش دیگر صحبت هایش به تاثیر صنایع دستی بر ارتقای امنیت ملی اشاره کرد و افزود: صنایع دستی و هنرهای سنتی از آنجا که می تواند در مناطق روستایی و شهرهای کوچک و دور از مرکز اشتغال پایدار بوجود بیاورد و زمینه های لازم برای بهبود وضع معیشتی مردم مهیا کند، از پدیده پیچیده مهاجرت به شهرهای بزرگ جلوگیری می کند. حتی اگر برنامه ریزی درستی برای آن وجود داشته باشد می تواند روند مهاجرت را معکوس  و در نتیجه از بسیاری از آسیب های متوجه امنیت ملی جلوگیری کند.

مرادخانی افزود: وقتی ساکنین روستاها و شهرهای کوچک به مراکز شهری بزرگ مهاجرت کنند، بسیاری از آنها مجبور به حاشیه نشینی می شوند و در نتیجه آن در معرض آسیب های اجتماعی فراوان قرار می گیرند. از سوی دیگر با متروکه شدن روستاها، فضای مناسب برای تردد گروه هایی مانند اشرار و قاچاقچیان مهیا می شود و این یک تهدید و آسیب برای امنیت ملی کشور خواهد بود.

  تغییر زمان کنکور۹۹ بستگی به تقویم آموزشی مدارس دارد

 این فعال حوزه صنایع دستی گفت: تقویت و حمایت صنایع دستی در مناطق کم برخوردار و دور از مرکز از بروز بسیاری از این چالش‌ها جلوگیری خواهد کرد و این تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کند. در حالی که بی توجهی و غفلت از قابلیت های صنایع دستی و کلا صنایع خلاق در ایران، حتی می تواند تبعاتی برای امنیت کشور داشته باشد.

 وی با بیان این که اولین مولفه‌های تشکیل دهنده امنیت ملی خودکفایی و استقلال اقتصادی است، افزود: صنایع دستی می تواند به استقلال اقتصادی خانواده ها به عنوان کوچکترین واحد جامعه کمک زیادی بکند. بهبود معیشت ناشی از آن، ثمرات متنوعی مانند ارتقای رفاه و کیفیت زندگی و رشد اجتماعی را در پی خواهد داشت و این خودکفایی و استقلال اقتصادی به مرور در سطح کلان جامعه محسوس خواهد شد.

محصولات صنایع دستی بخاطر ماهیت فرهنگی که دارند مورد علاقه همه اقشار جامعه بوده و می تواند حلقه ارتباط شهروندان باهم باشد و باید آنها را به کمک رسانه های جمعی و شبکه‌ های اجتماعی معرفی و جایگاهشان را برجسته کرد.

وی ادامه داد: هنگامی که محصولی داخلی به عنوان مثال قالی ایرانی موجب افتخار و مباهات ما شود، دیگر دلیلی ندارد که محصولات و برندهای دیگر کشورها را تبدل به مایه تفاخر خود کنیم. و این موقعیتی است که برای رسیدن به آن باید بطور واقعی تلاش کنیم.

وی با تبریک روز جهانی صنایع دستی به فعالان این حوزه گفت به نقش صنایع دستی و هنرهای سنتی در برجسته شدن نام ایران در عرصه بین المللی اشاره و بیان کرد: در بسیاری از موزه های بزرگ دنیا، این آثار صنایع دستی اعصار گذشته است که هنر و فرهنگ ایران را به جهانیان معرفی می کند و این همیشه باعث افتخار همه ما بوده. و این کم لطفی بزرگی خواهد بود که در داخل کشور برای توسعه و بهبود شرایط فعالیت هنرمندان صنایع دستی تلاش فراگیر و موثری صورت نگیرد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)