برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تغییر سبک زندگی سبب شکست کرونا می‌شود

منوچهرفرج زاده اصل امروز یکشنبه در وبیناری با عنوان اثرات ویروس کرونا بر محیط زیست در خانه اندیشمندان علوم انسانی، افزود: پیامدهای جهانی و ملی ویروس به نحوی بود که سبب شد سبک زندگی مردم ایران و جهان بسیار تغییر کند. البته، حدود ۳۰ درصد مردم این تغییر سب زندگی را که شامل استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی بود، رعایت کردند و ۷۰ درصد دیگر این اصول را رعایت نمی کنند.

وی با بیان اینکه هر پدیده ای بر روی کره زمین جنبه های مثبت و منفی دارد و کرونا نیز از این قائده مستثنی نیست، ادامه داد: چگونگی برخورد با کرونا به چگونگی رفتار مردم بستگی دارد. 

استاد جغرافیایی طبیعی و اقلیم شناسی با تاکید بر اینکه هنوز برای بشر مشخص نیست که چه زمانی می تواند به کرونا غلبه پیدا کند، افزود: کرونا بر روی همه ساکنان زمین اثر گذاشت و این اثر گذاری بر طبیعت، محیط اجتماعی و مکان هایی بود که انسان‌ها  در آن زندگی می کردند.

وی درباره اثرات مثبت ویروس کرونا بر محیط زیست اظهار داشت: یکی از اثرات مهم کرونا از وجه مثبت آن، کاهش گازهای گلخانه‌ای بود. زیرا کره زمین در حال گرم شدن و به طور کلی در حال افزایش دما است و دلیل آن گازهای گلخانه‌ای و گرمای خورشید است.

فرج زاده اصل ادامه داد:  گازهای گلخانه‌ای مانند یک پوشش می تواند کره خاکی را حفظ کنند. ولی افزایش گازهای گلخانه‌ای در سال های قبل سبب بالا رفتن دمای کره زمین شده است. این در حالی است که سازمان‌های جهانی در تلاش بودند میزان تولید گازهای گلخانه ای را به حد تولید شده در سال ۲ هزار میلادی برسانند. ولی کرونا سبب شد گازهای گلخانه‌ای بسیار کمتر از آن و در حد سال ۱۹۹۰ تولید شود.

مدرس جغرافیایی طبیعی و اقلیم شناسی در باره سایر نکات مثبت شیوع کرونا گفت: کرونا باعث کاهش آلودگی هوا به دلیل کاهش استفاده از سیستم حمل و نقل در شهرها شد تا ۳۰ میلیون بشکه نفت کمتر تولید شود. همچنین افزایش کیفیت آب دریاها در مطالعه ای که در شهر ونیز ایتالیا انجام شد،‌ از دیگر پیامدهای مثبت کرونا بود.

  آیا اشعه ماوراءبنفش خورشید انتقال ویروس کرونا را کاهش می‌دهد؟

وی ادامه داد: عامل مثبت دیگر کاهش تخریب جنگل‌ها و مراتع به دلیل خانه نشینی مردم بود که نمونه آن نوروز ۹۹ و روز طبیعت در ایران مشاهده شد و شاهد کاهش چشمگیر حضور مردم بود. 

عضو هیات علمی دانشگاه تربت مدرس افزود: کاهش رفت و آمد عمومی، افزایش آموزش های الکترونیکی، دولت الکترونیک، حرکت دلفین‌ها در دریاچه های نزدیک مردم به دلیل کاهش آلودگی، رفت و آمد حیوانات در محدوه زندگی شهری و کاهش آلودگی صوتی از جمله جنبه‌های مثبت شیوع کرونا در ایران و جهان بود.

وی ادامه داد: به دلیل شیوع ویروس کرونا، سطح آلاینده‌ها در نیویورک ۵۰ درصد کاهش یافت. همچنین علاوه بر کاهش تولید گازهای گلخانه ای، ۵۵ درصدی مصرف بنزین در ایام نوروز در ایران نیز با کاهش مواجه شد.

فرج زاده اصل در باره آثار منفی ویروس کرونا  نیز گفت: از آنجا که به مردم توصیه شده بود از شوینده ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا استفاده کنند،‌ این عامل سبب شد مقدار بیشتری از این مواد وارد آب های زیرزمینی و چرخه طبیعت شود. همچنین افزایش مصرف آب، افزایش پسماندهای بیمارستانی، افزایش ماسک و دستکش به عنوان پسماند که وارد محیط زیست می شود، افزایش مواد ضدعفونی و ورود آنها به محیط زیست که سبب از بین رفتن حیوانات و پوشش گیاهی می شود، افزایش مصرف پلاستیک و اثر بر روی اقتصاد که افزایش بیکاری کارگران در مناطق مختلف و تخریب محیط زیست را در پی  داشت،‌ اثرات منفی ویروس کرونا بر محیط زیست بود.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد:‌ کرونا سبب شد متوجه شویم با محیط زیست چگونه رفتار کنیم. کرونا به ما نشان داد که انسان می تواند با تغییر سبک زندگی خود علل آلودگی را بشناسد و برای سلامت کره زمین گام های اساسی بردارد. البته تغییر فرهنگ زندگی یک شبه به دست نمی‌آید و نیاز به زمان دارد. اما از آنجا که هر فردی حاضر است برای سلامتی خود حتی همه دارایی اش را هزینه کند،‌ کرونا فرصت خوبی برای تمرین و یادگیری چگونگی رفتار با محیط زیست و سلامتی و بهداشت فردی و اجتماعی است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)