برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

عبور تراز تجاری محصولات شیلاتی از مرز ۴۴۰ میلیون دلار

«نبی الله خون میرزایی» روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی افزود: سال گذشته یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات شیلاتی در کشور تولید شد که این میزان تولید بیش از پیش بینی برنامه ششم توسعه در سال ۹۸ بوده است.

وی اظهارداشت: طبق برنامه ششم توسعه تولید محصولات شیلاتی در سال ۹۸ یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن پیش‌بینی شده بود که با وجود خسارات ناشی از سیل در ابتدای سال گذشته بیش از برنامه تولید داشتیم.

وی اظهارداشت: سرانه مصرف محصولات شیلاتی که طبق برنامه سال ۹۸، ۱۳ کیلوگرم پیش‌بینی شده بود، به ۱۳ کیلو و ۳۰۰ گرم رسید که نشان می دهد از برنامه ششم توسعه در این بخش نیز فراتر رفته ایم.

ایران با تولید ۱۸۰ هزارتن رتبه نخست تولید قزل آلا

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره پرورش قزل آلا در کشور نیز تصریح کرد: اکنون کشور با تولید سالانه  ۱۸۰ هزارتن ماهی قزل آلا در آبهای شیرین و شور رتبه نخست تولید این نوع ماهی را در دنیا دارد دنیا قرار دارد.

خون میرزایی با بیان اینکه ضریب خودکفایی تخم چشم‌زده ماهی در سال ۹۸، از ۲۵ درصد به ۳۳ درصد رسیده و امیدواریم امسال این ظرفیت افزایش یابد گفت: از آنجایی که بخشی از قزل‌آلای تولیدی ما به پرورش ماهی در قفس اختصاص دارد، با ارتقا بهره‌وری این نوع پرورش، میزان تولید قزل آلا می تواند رشد چشمگیری داشته باشد.

کشتی‌های صیادی توقیفی مالکیت ایرانی دارند

رییس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه گزارش‌های توقیف کشتی ها مربوط به کشتی‌های داخلی است گفت: در غیر این صورت، حضور کشتی‌های غیر ایرانی در آب‌ های سرزمینی ما تجاوز به خاک ما محسوب شده و توسط نیروهای مرزبانی با آنها برخورد جدی می‌شود.

وی ادامه داد: نیروهای مرزبان در جنوب کشور از مرزهای آبی به خوبی پاسداری می‌کنند، بنابراین کشتی‌های غیربومی در آب‌های ما حضور نداشته و تمامی کشتی‌های توقیف شده مالکیت ایرانی دارند.

تخصیص سهمیه سوخت صیادان مبنی بر پارامترهای صیادی

خون میرزایی درباره سهمیه سوخت صیادان افزود: با پیگیری‌های سازمان شیلات ایران، وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه، سهمیه سوخت به صیادان تخصیص یافته که میزان سهمیه تابع پارامتر های تعیین شده توسط سازمان فائو است که قدرت موتور و فاصله صیدگاهی تا ساحل را شامل می‌شود.

معاون وزیر جهاد  کشاورزی درباره طرح یاوران تولید اضافه کرد: طبق تصمیم وزارت جهاد کشاورزی و با توجه به ظرفیت انسانی و نیروهای دانش آموخته در بخش شیلات مقرر شد از این نیروهای دانش‌آموخته بهره  مند شویم.

  پیگیری ارائه تسهیلات به هنرمندان در اولویت است

وی با اشاره به اینکه تعداد نیروی انسانی در بخش شیلات بالا است گفت: پشتوانه سازمان شیلات ایران مراکز تحقیقاتی، مراکز دانشگاهی، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و جامعه دانش آموختگان هستند.

خرید حمایتی محصولات شیلاتی در دستور کار است

خون میرزایی درباره خرید حمایتی محصولات شیلاتی اضافه کرد: خرید حمایتی محصولات شیلاتی را از طریق سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران  و پشتیبانی امور دام پیگیری کرده‌ایم تا از این طریق ظرفیت تولید و مصرف سرانه افزایش یابد و گردش مالی در بخش شیلات ارتقا پیدا کند.

وی درخصوص محدودیت ارائه تسهیلات توسط بانک‌ها به پرورش ماهی در دریا افزود: ارائه تسهیلات از منابع داخلی بانک‌ها محدودیت ندارد اما دغدغه ما ارایه تسهیلات با سود کمتر است زیرا در گذشته با محدودیت منابع روبرو بودیم اما امیدواریم امسال تسهیلات به میزان کافی در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد.

رییس سازمان شیلات ایران با تاکید بر اینکه تخصیص ارز برای واردات فناوری پرورش ماهی در دریا مد نظر سازمان شیلات است، گفت: توجیه اقتصادی مزارعی که کار پرورش ماهی در دریا را شروع کرده‌اند بر پایه ارز دولتی تنظیم شده، بنابراین درخواست ارز دولتی را برای بهره‌برداران این بخش داریم.

وی  یکی از برنامه‌های اصلی سازمان شیلات ایران را افزایش ۲۹۰ هزار تنی تولیدات شیلاتی دانست و افزود: این برنامه نیازمند ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است که در صورت تحقق این امر  ۲۴ هزار شغل جدید در کشور ایجاد می شود.

پیش‌بینی تولید ۵۲ هزارتن میگو در سالجاری

خون میرزایی درباره پرورش میگو تصریح کرد: سال گذشته با عدم تخصیص به موقع ارز برای واردات مولد، ادامه دار شدن سرما و ترس ناشی از محدودیت صادرات، فصل پرورش میگو با تاخیر روبرو شد اما امسال نسبت به سال گذشته عملیات ذخیره‌سازی عقب‌تر است و امیدواریم بتوانیم با اقدامات انجام شده این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه تولید میگو در سال جاری نیز همانند سال‌ های گذشته فراتر از برنامه تولید بود افزود: برنامه تکلیفی سال ۹۹ در زمینه تولید میگو ۵۲ هزار تن است که امیدواریم تولید ما بیش از این میزان باشد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)