برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

فعالان صنایع دستی نگران پرداخت مالیات نباشند

سال گذشته دغدغه‌هایی برای هنرمندان صنایع‌دستی درباره احتمال حذف ماده ۱۴۲ قانون مالیات‌های مستقیم پیش آمد که این موضوع به‌صورت جدی در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت و تلاش‌ها برای جلوگیری از حذف این ماده انجام شد.

در همین خصوص مسئولان این وزارتخانه علاوه بر رایزنی با سازمان امور مالیاتی، در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری و نیز به وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به ارزش‌های والای فرهنگی، هنری و سایر ویژگی‌های مادی و معنوی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، خواستار جلوگیری از حذف ماده مذکور (۱۴۲) شدند.

ماده ۱۴۲ قانون مالیات‌های مستقیم در پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی از قوانین و مقررات مالیاتی تدوین اما در دفتر پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی کشور حذف‌ شده و مسئولان وزارت میراث فرهنگی به‌طورجدی به دنبال باقی ماندن این ماده و جلوگیری از حذف آن شدند.

به دنبال پیگیری‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سازمان امور مالیاتی در پاسخ به یکی از نامه‌های این وزارتخانه آورده است: «پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم پس از برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان و صاحب‌نظران ذی‌ربط تهیه و تنظیم‌شده و وفق بند ۶۲ آن متن درآمد اشخاص حقیقی بابت تولید فرش دستباف و صنایع‌دستی مجموعاً تا مبلغ دو میلیاردریال از پرداخت مالیات معاف است، جایگزین متن فعلی ماده ۱۴۲ قانون مذکور شده است.

فرهاد فلاح مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره لغو معافیت مالیاتی تولیدکنندگان صنایع دستی و فرش دستباف گفت: از دهه ۶۰، ماده ۱۴۲ مالیات، تولیدکنندگان حقیقی صنایع دستی و فرش دستباف را از پرداخت مالیات معاف می‌کرد اما در اصلاحیه جدید این ماده حذف شد که پس از پیگیری‌ها تبصره هایی به این پیشنویس افزوده شده است.

وی افزوده: در این تبصره آمده است این مالیات بر سود خالص بیشتر از ۲۰۰ میلیون تومان تعلق می گیرد. یعنی اگر کارگاهی سود ۲۰۱ میلیون تومان داشت، مالیات بر همان یک میلیون تومان تعلق می‌گیرد.

مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این که فعالان حوزه صنایع دستی نگرانی درباره مالیات نداشته باشند، اضافه کرد: این پیش نویس برای تبدیل شدن به ماده قانونی زمان زیادی می‌برد و حداقل یک سال و نیم دیگر زمان لازم دارد چون این پیش نویس ابتدا در کمیسیون اقتصادی دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد که وزیر از آن تبصره به نفع فعالان صنایع دستی دفاع می‌کند و پس از آن برای تبدیل شدن به قانون نیاز به رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارد.

  وزارت اطلاعات: شبکه اخلال‌گر بازار ارز شناسایی و منهدم شد

وی در مورد بیمه فعالان صنایع دستی اظهارداشت: سال ۸۸ قانونی برای انجام بیمه قالی‌بافان کدشناسه‌دار و فعالان صنایع دستی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در آن زمان توانستیم حدود ۸۰ هزار نفر که در حوزه صنایع دستی فعال بودند را جهت پوشش بیمه به سازمان تأمین اجتماعی معرفی کنیم.

فلاح بیان داشت: از سال ۹۳ تا آذر سال ۹۷ نتوانستیم هیچ فرد جدیدی را تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دهیم و به دلیل نبود اعتبار لازم این اقدام صورت نگرفت. ولی از ماه آذر به بعد در سال ۹۷ با تلاش علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پویا محمودیان معاون صنایع دستی وزارتخانه، ۳ میلیاردتومان از محل بودجه اضطراری برای بیمه فعالان و تولیدکننده‌های صنایع دستی در نظر گرفته شد و همان زمان ۸۱۲ فرد جدید پوشش بیمه یک‌ساله تأمین اجتماعی شدند.

مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: سال گذشته هم یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان جهت بیمه تأمین اجتماعی این افراد پرداخته شد و تا پایان خرداد امسال این ۸۱۲ نفر بیمه آنها تمدید شده است و در اعتبارات سال جاری نیز سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی‌هایی را داشته و به دنبال این مسأله هستیم تا این ۸۱۲ نفر بیمه‌شان تا پایان امسال تمدید شود. به دلیل کمبود منابع اعتباری نمی‌توانیم هیچ فرد جدیدی را به سازمان تأمین اجتماعی معرفی کنیم.

وی در ادامه از تشکیل کمیسیونی متشکل از برنامه و بودجه و وزارت تعاون و رفاه اجتماعی و معاونت صنایع دستی برای رفع مشکل بیمه‌ای فعالانی که فاقد بیمه هستند خبرداد و گفت: این امکان مهیا شده که فعالان حوزه صنایع دستی تحت پوشش بیمه کشاورزی، عشایری و روستایی قرار گیرند که امکان خوبی است.

فلاح بیان داشت: همه افرادی که در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند در روستاها و مناطق عشایری حتی شهرها می‌توانند مشمول این بیمه شوند و حق بیمه پرداختی در بیمه صندوق کشاورزی، عشایری و روستایی زیاد نیست. البته بیمه درمان را شامل نمی‌شود ولی با مبلغ اندکی می‌توان امکان صدور دفترچه بیمه ایرانیان را برای این افراد فراهم کرد که برای علاقه‌مندان این موضوع محقق شده همچنین سوابق بیمه تأمین اجتماعی قابل انتقال به این صندوق است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)