برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سومین مدرسه صنایع دستی پایتخت افتتاح شد

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تاکنون ۲ مدرسه صنایع دستی در بوستان المهدی منطقه ۹ و فرهنگسرای اشراق منطقه ۴ مورد بهره برداری قرار گرفته است که بیش از ۱۲۰۰ هنرجو برخی از رشته های سنتی و کاربردی را در این محیط ها آموزش می بینند.

مدیر فرهنگسرای سرو در این مراسم اظهارداشت: هدف از ایجاد این مدارس هنرهای سنتی، آموزش صرف برای رده سنی جوان جامعه نبوده بلکه با تاسیس آنان بتوان مفاهیم تئوری و عملی هنرهای دستی را به تمامی اقشار جامعه آموزش دهیم.

رویا فتحی با اشاره به اینکه تجربه ایجاد مدارس صنایع دستی در پایتخت بسیار ارزشمند و ماندگار بوده است خاطر نشان کرد: ایجاد مدارس صنایع دستی به صورت خاص بخش اقتصادی را مورد هدف قرار نمی دهد بلکه تاسیس این مراکز می توانند در ارتقای هنر، آداب و رسوم و فرهنگ کشور تاثیرگذار باشد.

وی اضافه کرد: رشته های مختلف فلزی، چوب، رو دوزی و بافت های داری و همچنین ۴۰ زیر مجموعه این رشته ها در این مدرسه آموزش داده می شود.

فتحی همچنین به نخستین مدرسه کسب و کار در منطقه ۶ تهران اشاره کرد و گفت: هدف از ایجاد این مرکز فراهم شدن آموزش های لازم کسب و کار برای رده سنی ۹ تا ۱۸ سال خواهد بود.

مدیر فرهنگسرای سرو با بیان اینکه امروزه تکنیک های مختلف کسب و کار و تبلیغات می تواند به افزایش فروش و بازار یابی محصولات تولیدی منجر شود خاطر نشان کرد: شیوه درست بازاریابی، برند سازی و تبلیغات می تواند به فروش بیشتر محصولات صنایع دستی کمک کند.

صنایع دستی نماد عینی جهش اقتصاد و تولید کشور

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در این مراسم به شعار امسال «جهش تولید» اشاره کرد و افزود: صنایع دستی نماد عینی این شعار است چرا که توجه به این بخش می تواند اقتصاد کشور را شکوفا کند.

  گواهینامه استاندارد مشاغل خانگی به صورت ۳ ساله صادر می‌شود

پروانه حیدری گفت:‌ در این مدارس در زمینه بسته بندی و طراحی محصولات صنایع دستی گام هایی مطلوبی را برای فروش محصولات فراهم خواهد شد

وی ادامه داد: هم اینک در مدارس صنایع دستی پایتخت ۱۰ رشته هنری از جمله سراجی سنتی، حکاکی، چرم، رودوزی‌ها، قلم زنی، پارچه بافی، میناکاری، نساجی سنتی، زیور آلات سنتی و خراطی و منبت چوب هنرجویانی زیادی مشغول آموزش هستند.

به گفته معاون صنایع دستی استان تهران، آموزش و دریافت گواهی مهارت در بخش تولید صنایع دستی کافی نبوده بلکه باید زمینه توسعه تولید فراگیر انجام شود.

صنایع دستی پس از جنگ جهانی دوم با محتوای هنری و فرهنگی مورد توجه کشورهای پیشرفته قرار گرفت و ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) سال ۱۹۶۴ میلادی، نخستین کنگره ی جهانی با شرکت مسوولان اجرایی استادان دانشگاه، هنرمندان و صنعتگران بیش از ۴۰ کشور جهان در نیویورک برگزار شد که در قطعنامه پایانی این کنگره، تاسیس شورای جهانی صنایع دستی به عنوان نهاد وابسته به یونسکو تصویب شد.

با تأسیس سازمان ملل متحد، محافظت از میراث‌های فرهنگی بشری بر عهده “یونسکو” یا “سازمان تربیتی ـ علمی و فرهنگی ملل متحد گذاشته شده است. که از سال ۱۹۶۴ میلادی با تأسیس “شورای جهانی صنایع دستی”، در قالب یکی از ارگانهای وابسته به یونسکو، صنایع دستی و سنتی به صورت بخشی از حیات فرهنگی اقتصادی ملل مورد توجه قرار گرفت و ایران نیز از سال ۱۳۴۷ (۱۹۶۸ میلادی) توسط سازمان صنایع دستی ایران به عضویت شورای جهانی صنایع دستی و به عضویت مجمع آسیا و اقیانوسیه شورا درآمد.

براین اساس همچنین در این مراسم پوستر سومین مدرسه نصایع دستی و نخستین مدرسه کسب و کار در فرهنگسرای سرو با حضور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری، مدیرکل بازرسی سازمان فرهنگی هنری شهرداری و جمعی از هنرمندان در این محل رونمایی شد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)